Abstract
Chronic liver disease (CLD) has massive systemic repercussions including major impacts
on the body’s immune system. Abnormalities in phenotype, function and numbers of various
immune cell subsets have been established by a large number of clinical and pre-clinical
studies. The loss of essential immune functions renders CLD-patients exceptionally
susceptible to bacterial and viral infections and also impairs the efficacy of vaccination.
Consequently, infections represent a major clinical issue causing significant morbidity
and mortality in these patients. Mechanistically, the immune dysfunction associated
with CLD results from the increased translocation of bacteria and bacterial cues from
the intestine. These trigger a signaling axis around the cytokines IFN I and IL-10
in hepatic myeloid cells, which aside from impairing the function of the myeloid cells
themselves, also has notable negative impacts on the functionality of other immune
cells. T cells in CLD-patients and -models are especially affected by this signaling
axis and display a variety of quantitative and qualitative defects. Due to the high
clinical relevance, understanding the mechanisms underlaying CED-associated immune
dysfunction is of critical importance to discover and develop new therapeutic targets.
Zusammenfassung
Chronische Erkrankungen der Leber (CED) haben massive systemische Auswirkungen auf
den Körper und beeinflussen auch die Funktionen des Immunsystems. In einer großen
Anzahl klinischer und präklinischer Studien wurde etabliert, dass CED mit einer großen
Bandbreite an Abnormalitäten in Phänotyp, Funktion und Anzahl verschiedener Immunzellpopulationen
einhergehen. Der Verlust wichtiger Immunfunktionen macht CED-Patienten besonders anfällig
für bakterielle und virale Infektionen und reduziert die Effektivität von Impfungen.
Folglich stellen Infektionen in CED-Patienten ein bedeutendes klinisches Problem dar
und gehen mit stark erhöhter Morbidität und Mortalität einher. Mechanistisch resultieren
CED-assoziierte Immundysfunktionen aus der erhöhten Translokation von Bakterien und
bakteriellen Produkten aus dem Darm. Diese induzieren in hepatischen myeloiden Zellen
eine Signalachse mit den Zytokinen IFN I und IL-10, die, neben der Funktion der myeloiden
Zellen selbst, auch die Funktionalität anderer Immunzellen vermindert. Dies manifestiert
sich vor allem im T-Zellkompartment, das in CED-Patienten und -modellen bedeutende
qualitative und quantitative Defekte aufweist. Aufgrund der hohen klinischen Relevanz
von CED-assoziierter Immundysfunktion, ist das Verständnis der zugrunde liegenden
Mechanismen von großer Bedeutung für die Entwicklung neuer therapeutischer Ansätze.
Keywords
Liver - gut - chronic liver disease - microbial translocation - CAID - type I interferon
- interleukin 10
Schlüsselwörter
Leber - Darm - Chronische Lebererkrankung - Mikrobielle Translokation - CAID - type
I interferon - Interleukin 10