Open Access
CC BY 4.0 · Z Gastroenterol 2024; 62(10): 1701-1707
DOI: 10.1055/a-2349-2767
Originalarbeit

ReLink strategy in diagnosed-but-untreated hepatitis C-positive patients in Germany: report from a single center

Hepatitis C ReLink project GermanyDie ReLink-Strategie bei diagnostizierten aber unbehandelten Hepatitis C-positiven Patient*innen in Deutschland: Bericht aus einem einzelnen ZentrumHepatitis C ReLink-Projekt Deutschland
Sarah Lange
1   MVZ ifi-Institut GmbH an der Asklepios Klinik St. Georg, Haus L, Hamburg, Germany
,
Christina Baehr
1   MVZ ifi-Institut GmbH an der Asklepios Klinik St. Georg, Haus L, Hamburg, Germany
,
Nur Irem Cakman-Hinrichs
2   MVZ ifi-Institut GmbH An der Asklepios Klinik St. Georg, Haus L, Hamburg, Germany
,
Katharina Cron
3   MVZ ifi-Institut GmbH An der Asklepios Klinik St. Georg, Haus L, Hamburg, Germany
,
Hannah Fengels
4   MVZ ifi-Institut GmbH An der Asklepios Klinik St. Georg, Haus L, Hamburg, Germany
,
Christina Gregor
1   MVZ ifi-Institut GmbH an der Asklepios Klinik St. Georg, Haus L, Hamburg, Germany
,
Katrin Matschenz
5   MVZ ifi-Institut GmbH An der Asklepios Klinik St. Georg, Haus L, Hamburg, Germany
,
Jörg Petersen
1   MVZ ifi-Institut GmbH an der Asklepios Klinik St. Georg, Haus L, Hamburg, Germany
,
Robin Steinfurth
6   MVZ ifi-Institut GmbH An der Asklepios Klinik St. Georg, Haus L, Hamubrg, Germany
,
Albrecht Stoehr
7   MVZ ifi-Institut GmbH An der Asklepios Klinik St. Georg, Haus L, Hamburg, Germany
,
Stefan Unger
8   MVZ ifi-Institut GmbH An der Asklepios Klinik St. Georg, Haus L, Hamburg, Germany
,
Maria Gil Mir
9   Former employee of Gilead, München, Germany
,
Candido Hernández
10   Gilead Sciences Europe Ltd, Uxbridge, United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland (Ringgold ID: RIN65847)
,
Marianna Schwenken
11   Gilead Sciences GmbH, Martinsried, Germany (Ringgold ID: RIN60043)
,
Peter Buggisch
1   MVZ ifi-Institut GmbH an der Asklepios Klinik St. Georg, Haus L, Hamburg, Germany
› Institutsangaben

Data extraction and medical writing support for the manuscript was funded by Gilead Sciences GmbH, Martinsried/Munich, Germany.
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Abstract

Objective The ReLink project aims to reintegrate diagnosed-but-untreated hepatitis-C-positive patients into medical care and initiate a therapy.

Material/methods A retrospective search within the practice management system of a single center in Germany identified among 1965 hepatitis-C-positive patients 100 untreated patients with available contact details and meeting all inclusion criteria. Patients were contacted by 2 contact rounds.

Results Out of 100 patients, 64% were male. Most patients (81%) were aged between 30 and 59 years. The patients belonged to high-risk groups for hepatitis C virus infections or had other comorbidities. The majority of patients injected drugs (21%) and/or were currently or had been on substitution therapy (44%); alcohol addiction was also frequent (21%). Out of 25 patients who agreed to an appointment, 10 patients (40%) started therapy and 5 additional patients (20%) agreed to therapy but were not yet able to start or had not yet made a decision. One‑third of patients who agreed to an appointment did not show up.

Conclusions Diagnosed-but-untreated patients are an important subgroup of hepatitis-C-positive patients; their recall to the clinic for direct-acting antiviral therapy is possible. However, inaccurate contact information, unresponsiveness to outreach, and further reluctance to attend doctor appointments limited the overall impact of this program. Regular review of the patients’ contact details may facilitate both follow-up and recall.

Zusammenfassung

Zielsetzung Ziel des ReLink‑Projekts ist die Reintegration diagnostizierter aber unbehandelter Hepatitis C‑positiver Patient*innen in die medizinische Versorgung und ihre Therapie.

Material/Methoden Durch eine retrospektive Suche im Praxisverwaltungssystem eines einzelnen Zentrums in Deutschland wurden unter 1965 Hepatitis C-positiven Patient*innen 100 unbehandelte Patient*innen mit verfügbaren Kontaktdaten identifiziert, die alle Einschlusskriterien erfüllten. Diese wurden in zwei Runden kontaktiert.

Ergebnisse Von 100 Patient*innen waren 64% männlich. Das Alter der meisten Patient*innen (81%) lag zwischen 30 und 59 Jahren. Die Patient*innen gehörten Hochrisikogruppen für Hepatitis C‑Infektionen an oder hatten andere Komorbiditäten. Die Mehrheit der Patient*innen injizierte Drogen (21%) und/oder substituierte aktuell oder in der Vergangenheit (44%); Alkoholabhängigkeit war ebenfalls häufig (21% der Patient*innen). Von 25 Patient*innen, die einem Termin zustimmten, begannen 10 Patient*innen (40%) eine Therapie und fünf weitere Patient*innen (20%) stimmten einer Therapie zu, konnten sie aber noch nicht beginnen, oder waren noch unentschieden. Ein Drittel der Patient*innen mit zugesagtem Termin erschien nicht.

Zusammenfassung Diagnostizierte aber unbehandelte Patient*innen stellen eine wichtige Subgruppe Hepatitis C‑positiver Patient*innen dar; ihre Rückführung zur direkt wirkenden antiviralen Therapie in die Klinik ist möglich. Allerdings limitierten fehlerhafte Kontaktinformationen, Unempfänglichkeit für Kontaktaufnahmen und Zurückhaltung beim Wahrnehmen von Arztterminen die Gesamtwirkung dieses Programms. Eine regelmäßige Überprüfung der Patient*innenkontakte könnte sowohl die Nachbeobachtung als auch die Rückführung ermöglichen.



Publikationsverlauf

Eingereicht: 31. Januar 2024

Angenommen nach Revision: 23. Mai 2024

Artikel online veröffentlicht:
16. Juli 2024

© 2024. The Author(s). This is an open access article published by Thieme under the terms of the Creative Commons Attribution License, permitting unrestricted use, distribution, and reproduction so long as the original work is properly cited. (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).

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