intensiv 2024; 32(04): 174-182
DOI: 10.1055/a-2305-1957
Intensivpflege
Belastungen in der Intensivpflege

Das Second-Victim-Phänomen in der Intensivpflege

Jan Winnefeld

Wenn Gesundheitsdienstleistende aufgrund von negativen Patientenereignissen traumatisiert sind, spricht man vom Second-Victim-Phänomen. Die Prävalenz bei deutschen Pflegenden liegt bei 60 Prozent, die Konsequenzen für die Betroffenen sind vielseitig und führen zu einer großen Belastung für das Gesundheitssystem. Die Studie, die dem folgenden Beitrag zugrunde liegt, untersucht Prävalenz, Schutz- und Risikofaktoren des Second-Victim-Phänomens im Kontext der Intensivpflege in Deutschland.



Publication History

Article published online:
04 July 2024

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  • Literatur

  • 1 Berufsverband deutscher Anästhesisten. Analyse: Keine flächendeckende Überlastung der Intensivstationen; 2022. Im Internet: t1p.de/wp0ml; Stand: 08.04.2024
  • 2 Teegen F, Müller J. [Trauma exposure and post-traumatic stress disorder in intensive care unit personnel]. Psychother Psychosom Med Psychol 2000; 50: 384-90
  • 3 Hamacher J, Klausmeier J. Covid-19-Pandemie – eine Ausnahmesituation für die Intensivpflege?. intensiv 2021; 29: 74-9
  • 4 Deutscher Berufsverband für Pflegeberufe. Gut geschützt bei der Arbeit? Zur konkreten Situation beruflich Pflegender in der Praxis im zweiten Corona-Lockdown; 2021. Im Internet: t1p.de/hdfyw; Stand: 12.06.2024
  • 5 Scott SD, Hirschinger LE, Cox KR. et al The natural history of recovery for the healthcare provider „second victim“ after adverse patient events. Qual Saf Health Care 2009; 18: 325-30
  • 6 Strametz R, Raspe M, Ettl B. et al Handlungsempfehlung: Stärkung der Resilienz von Behandelnden und Umgang mit Second Victims im Rahmen der Covid-19-Pandemie zur Sicherung der Leistungsfähigkeit des Gesundheitswesens. Zbl Arbeitsmed 2020: 1-5
  • 7 Ozeke O, Ozeke V, Coskun O. et al Second victims in health care: Current perspectives. Adv Med Educ Pract 2019; 10: 593-603
  • 8 Seys D, Wu AW, van Gerven E. et al Health care professionals as second victims after adverse events: A systematic review. Eval Health Prof 2013; 36: 135-62
  • 9 Tanabe K, Janosy N, Vogeli J. et al Caring for the caregiver following an adverse event. Paediatr Anaesth 2021; 31: 61-7
  • 10 Coughlan B, Powell D, Higgins MF. The second victim: A review. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 2017; 213: 11-6
  • 11 Stehman CR, Testo Z, Gershaw RS. et al Burn-out, Drop-out, suicide: Physician loss in emergency medicine, part I. West J Emerg Med 2019; 20: 485-94
  • 12 Shanafelt TD, Balch CM, Dyrbye L. et al Special report: Suicidal ideation among American surgeons. Arch Surg 2011; 146: 54-62
  • 13 Burlison JD, Quillivan RR, Scott SD. et al The effects of the second victim phenomenon on work-related outcomes: Connecting self-reported caregiver distress to turnover intentions and absenteeism. J Patient Saf 2021; 17: 195-9
  • 14 Choi EY, Pyo J, Ock M. et al Profiles of second victim symptoms and desired support strategies among Korean nurses: A latent profile analysis. J Adv Nurs 2022; 78 (09) 2872-83
  • 15 Mohd Kamaruzaman AZ, Ibrahim MI, Mokhtar AM. et al The effect of second-victim-related distress and support on work-related outcomes in tertiary care hospitals in Kelantan, Malaysia. Int J Environ Res Public Health 2022; 19: 6454
  • 16 Busch IM, Moretti F, Purgato M. et al Psychological and psychosomatic symptoms of second victims of adverse events: A systematic review and meta-analysis. J Patient Saf 2020; 16 (02) e61-e74
  • 17 Strametz R, Siebold B, Heistermann P. et al Validation of the German version of the second victim experience and support tool – revised. J Patient Saf 2022; 18: 182-92
  • 18 Strametz R, Fendel JC, Koch P. et al Prevalence of second victims, risk factors, and support strategies among German nurses (SeViD-II Survey). Int J Environ Res Public Health 2021; 18 (20) 10594
  • 19 Mohamadi-Bolbanabad A, Moradi G, Piroozi B. et al The second victims’ experience and related factors among medical staff. Int J Workplace Health Manag 2019; 12(4)
  • 20 Kappes M, Romero-García M, Delgado-Hito P. Coping strategies in health care providers as second victims: A systematic review. Int Nurs Rev 2021; 68: 471-81
  • 21 Wu AW. Medical error: The second victim. The doctor who makes the mistake needs help too. BMJ 2000; 320: 726-7
  • 22 Cabilan CJ, Kynoch K. Experiences of and support for nurses as second victims of adverse nursing errors: A qualitative systematic review. JBI Evidence Synthesis 2017: 15
  • 23 Denham CR. TRUST: The 5 rights of the second victim. J Patient Saf 2007; 03: 107-19
  • 24 White RM, Delacroix R. Second victim phenomenon: Is „just culture“ a reality? An integrative review. Appl Nurs Res 2020; 56: 151319
  • 25 Valencia-Martín JL, Vicente-Guijarro J, San Jose-Saras D. et al Prevalence, characteristics, and impact of adverse events in 34 Madrid hospitals. The ESHMAD study. Eur J Clin Invest. 2022 n/a e13851
  • 26 Heiss K, Clifton M. The unmeasured quality metric: Burn out and the second victim syndrome in healthcare. Semin Pediatr Surg 2019; 28: 189-94
  • 27 van Gerven E, Bruyneel L, Panella M. et al Psychological impact and recovery after involvement in a patient safety incident: A repeated measures analysis. BMJ Open 2016; 06: e011403
  • 28 Vanhaecht K, Seys D, Schouten L. et al Duration of second victim symptoms in the aftermath of a patient safety incident and association with the level of patient harm: A cross-sectional study in the Netherlands. BMJ Open 2019; 09: e029923
  • 29 Aiken LH, Clarke SP, Cheung RB, Sloane DM, Silber JH. Educational levels of hospital nurses and surgical patient mortality. JAMA 2003; 290 (12) 1617-23
  • 30 Audet LA, Bourgault P, Rochefort CM. Associations between nurse education and experience and the risk of mortality and adverse events in acute care hospitals: A systematic review of observational studies. Int J Nurs Stud 2018; 80: 128-46
  • 31 Haegdorens F, van Bogaert P, de Meester K. et al The impact of nurse staffing levels and nurse’s education on patient mortality in medical and surgical wards: An observational multicentre study. BMC Health Serv Res 2019; 19 (01) 864
  • 32 Ewers A, Erbschwendtner S. Entwicklung und Bedeutung der Gesundheitsfachberufe in der Intensivmedizin. In: Marx G, Muhl E, Zacharowski K, Zeuzem S (Hrsg.). Die Intensivmedizin. Berlin, Heidelberg: Springer; 2015: 31-37
  • 33 Busch J, Wohlgehagen J. Nationale und europäische Weiterbildungen für die Intensivpflege. intensiv 2014; 22: 145-50
  • 34 Grünewald M, Nauerth A, Stolecki D. et al Aktualisierung der Weiterbildungs- und Prüfungsverordnung Intensivpflege und Anästhesie in Nordrhein-Westfalen. intensiv 2010; 18: 304-13
  • 35 Deutsche Krankenhausgesellschaft e. V. Empfehlungen Inhalte und Aufbau der Fachweiterbildung Intensiv- und Anästhesiepflege; 2022. Im Internet: t1p.de/tn2e1; Stand: 12.06.2024
  • 36 Stolecki D. Ist Weiterbildung ein qualitatives Steuerungsinstrument?. intensiv 2003; 11: 238-44
  • 37 Siegling B, Isfort M. Machen Fachweiterbildungen zufriedener?. intensiv 2015; 23: 250-7
  • 38 Isfort M. Einfluss der Personalausstattung auf Pflege und Patientenversorgung in deutschen Intensivstationen. Deskriptive Studie zu Aspekten der Patientensicherheit und Belastungsindikatoren der Pflege. Med Klin Intensivmed Notfmed 2013; 108: 71-7
  • 39 Strametz R, Koch P, Vogelgesang A. et al Prevalence of second victims, risk factors and support strategies among young German physicians in internal medicine (SeViD-I survey). J Occup Med Toxicol 2021; 16: 11
  • 40 Treiber LA, Jones JH. Making an infusion error: The second victims of infusion therapy-related medication errors. J Infus Nurs 2018; 41: 156-63
  • 41 Moreno-Mulet C, Sansó N, Carrero-Planells A. et al The impact of the Covid-19 pandemic on ICU healthcare professionals: A mixed methods study. Int J Environ Res Public Health 2021; 18: 9243
  • 42 Deutsches Krankenhausinstitut. Situation und Entwicklung der Pflege bis 2030; 2019. Im Internet: t1p.de/vyqms; Stand: 08.04.2024
  • 43 Bundesagentur für Arbeit. Arbeitsmarktsituation im Pflegebereich; 2022. Im Internet: t1p.de/a4oqn; Stand: 12.06.2024
  • 44 Pflegekammer Rheinland-Pfalz. Bericht 2020 aus dem Weiterbildungsregister; 2022
  • 45 Aiken LH, Sloane DM, Bruyneel L. et al Nurse staffing and education and hospital mortality in nine European countries: A retrospective observational study. The Lancet 2014; 383: 1824-30
  • 46 Bundesministerium für Bildung und Forschung. Qualifikation: Gesundheits- und Krankenpfleger*in; o. J. Im Internet: https://t1p.de/dh1bd; Stand: 12.06.2024
  • 47 Mandel H, Mandel S, Haughn Z.. Full disclosure: How to apologize for medical errors. Practical Neurology. 2011 Im Internet. t1p.de/n8pp9; Stand: 08.04.2024
  • 48 Sanford DE, Fleming DA. We meant no harm, yet we made a mistake; why not apologize for it? A student’s view. HEC Forum 2010; 22: 159-69