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DOI: 10.1055/a-2258-9249
Healthcare Resource Utilization, Costs, Clinical Events, and Treatment Patterns in Extreme High-Risk Patients for Cardiovascular Events Undergoing Lipoprotein Apheresis: A German Claims Data Analysis
Nutzung von Gesundheitsressourcen, Kosten, klinische Ereignisse und Behandlungsmuster bei Patienten mit Risiko für kardiovaskuläre Ereignisse und Lipoprotein-Apherese: Eine deutsche Kostendatenanalyse
Abstract
Aim Insights into treatment patterns, clinical and economic burden of patients undergoing Lipoprotein apheresis (LA). 3 cohorts were characterized: newly treated [Cohort A], experienced [B], matched cohort [C, high CV risk without LA].
Method Clinical burden was assessed by cardiovascular-related hospitalizations and procedures. Economic and clinical outcomes were described over a 12-month baseline period up to 3 years after LA initiation.
Results Absolute LA cases decreased from 1.7 to 1.1 per 100,000 patients. In Cohort A, rate of major cardiovascular hospitalizations decreased, while annual healthcare expenditure increased. Cohort B had significantly higher costs than C.
Conclusion LA may be associated with a reduced frequency of myocardial infarction-related hospitalizations. However, it is expensive. Alternatives are needed to reduce its high economic burden.
Zusammenfassung
Zielsetzung Untersuchung der Behandlungsmuster, sowie klinischen und ökonomischen Belastung bei Patienten mit Lipoprotein-Apherese (LA), anhand dreier Kohorten: neu behandelte Patienten (A), bereits behandelte Patienten (B), gematchte Kohorte (C, ohne LA).
Methodik Die klinische Belastung wurde anhand kardiovaskulär bedingter Krankenhausaufenthalte und Prozeduren bewertet. Ökonomische und klinische Ergebnisse wurden 1 bis 3 Jahre nach Beginn der LA beschrieben.
Ergebnisse LA-Fälle sanken von 1,7 auf 1,1 pro 100.000 Versicherter. In Kohorte A sank die Rate der Krankenhausaufenthalte und die jährlichen Ausgaben stiegen. In Kohorte B waren die Kosten höher als in C.
Schlussfolgerung Die LA kann mit weniger Krankenhausaufenthalten im Zusammenhang mit Myokardinfarkten einhergehen, ist jedoch teuer. Zur Verringerung der hohen ökonomischen Belastung werden Behandlungsalternativen benötigt.
Publication History
Received: 12 September 2023
Accepted: 18 December 2023
Article published online:
21 May 2024
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