Z Orthop Unfall
DOI: 10.1055/a-2195-0914
Original Article

A Novel Radiological Classification System of the Proximal Humerus

Ein neues radiologisches Klassifikationssystem des proximalen Humerus
Rudy Sangaletti
1   Sezione Di Chirurgia Protesica Ad Indirizzo Robotico - Unità Di Traumatologia Dello Sport, Poliambulanza Foundation Hospital Institute, Brescia, Italy (Ringgold ID: RIN188700)
2   Department of Orthopaedic Surgery, HELIOS ENDO-Klinik Hamburg, Hamburg, Germany (Ringgold ID: RIN72090)
,
Salahulddin Abuljadail
3   Orthopaedic Surgery, King Faisal University, Hofuf, Saudi Arabia (Ringgold ID: RIN114800)
2   Department of Orthopaedic Surgery, HELIOS ENDO-Klinik Hamburg, Hamburg, Germany (Ringgold ID: RIN72090)
,
Mustafa Akkaya
2   Department of Orthopaedic Surgery, HELIOS ENDO-Klinik Hamburg, Hamburg, Germany (Ringgold ID: RIN72090)
4   Department of Orthopaedics and Traumatology, Ankara Yildirim Beyazit Universitesi Tip Fakultesi, Ankara, Turkey (Ringgold ID: RIN442146)
,
Luigi Zanna
2   Department of Orthopaedic Surgery, HELIOS ENDO-Klinik Hamburg, Hamburg, Germany (Ringgold ID: RIN72090)
,
Thorsten Gehrke
2   Department of Orthopaedic Surgery, HELIOS ENDO-Klinik Hamburg, Hamburg, Germany (Ringgold ID: RIN72090)
,
2   Department of Orthopaedic Surgery, HELIOS ENDO-Klinik Hamburg, Hamburg, Germany (Ringgold ID: RIN72090)
› Author Affiliations

Abstract

Introduction

Different anatomical variants have been reported for the proximal and distal femur. Given this context, the goal of our study was to answer the following question: Can we also identify different anatomical variants of the proximal humerus?

Material and Methods

Two hundred anteroposterior (AP) radiographs of the proximal humerus with an equal gender distribution and equal laterality per gender were reviewed. The metaphyseal diameter of the proximal humerus at the level of the anatomical neck (X) and the intramedullary diameter at 10 cm from the apex of the greater tuberosity (Y) were measured. A new ratio was established, based on both measurements (Y/X). Radiographs showed different anatomical variants: type A: Y/X < 0.3, type B: Y/X = 0.3–0.4, type C: Y/X > 0.4. Two observers reviewed the AP radiographs independently and blindly in 2 different sessions.

Results

Three different anatomical groups (A, B and C) were identified based on the 25th and 75th percentiles. A higher percentage of type C was observed among females and a higher percentage of type A among males. A high inter-observer reliability was noted, with a Cronbach’s alpha of 0.97 (ICC 0.96–0.98). The intra-observer reliability for observer 1 had a Cronbach’s alpha of 0.98.

Conclusion

A novel radiological classification of the proximal humerus has been established based on 3 different anatomical types (A, B and C). Further studies are needed to establish whether the novel classification system can be used as an indicator for aseptic loosening of cemented or cementless total shoulder arthroplasty.

Abstract

Einleitung

Studien zufolge gibt es verschiedene anatomische Varianten des proximalen und distalen Os femoris. Vor diesem Hintergrund zielte diese Studie darauf ab, eine Antwort zu finden auf die Frage, ob es auch verschiedene anatomische Varianten des proximalen Oberarmknochens gibt.

Material und Methoden

Insgesamt wurden zweihundert anteroposteriore (AP) Röntgenaufnahmen des proximalen Oberarmknochens aufgenommen. Geschlechterverteilung und Seitigkeit bei der Geschlechterverteilung waren gleich. Der metaphysäre Durchmesser des proximalen Oberarmknochens wurde auf der Ebene des anatomischen Halses (X) gemessen und der intramedulläre Durchmesser wurde 10 cm von der Spitze des Tuberculum majus (Y) gemessen. Aus den Messungen wurde eine neue Quote (Y/X) gebildet. Aus den Röntgenaufnahmen liessen sich verschiedene anatomische Varianten ausmachen, wie folgt: Typ A: Y/X < 0,3, Typ B: Y/X = 0,3–0,4, Typ C: Y/X > 0,4. Die AP Röntgenaufnahmen wurden von zwei Beobachtern in 2 verschiedenen Sitzungen unabhängig und blind beurteilt.

Ergebnisse

Gemäß den 25th und 75th Perzentilen konnten drei unterschiedliche anatomische Gruppen (A, B und C) identifiziert werden. Prozentual kam Typ C häufiger bei Frauen vor, Typ A bei Männern. Es gab eine hohe Interrater-Reliabilität mit einem Cronbach Alpha von 0,97 (ICC 0,96–0,98). Der Intrarater-Reliabilität für Beobacher 1 hatte ein Cronbach Alpha von 0,98.

Schlussfolgerung

Es wurde eine neuartige radiologische Klassifikation des proximalen Oberarmknochens entwickelt, die auf 3 verschiedene anatomische Typen (A, B und C) basiert. Weitere Studien werden benötigt, um zu prüfen, ob das neue Klassifikationssystem als Indikator für eine aseptische Lockerung von zementierten bzw. zementlosen totalen Schulterarthroplastiken dienen kann.



Publication History

Received: 06 January 2023

Accepted after revision: 18 October 2023

Article published online:
08 November 2023

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