Rofo 2024; 196(04): 381-389
DOI: 10.1055/a-2193-0722
Interventional Radiology

Liver metastases of neuroendocrine tumors: Conventional transarterial chemoembolization and thermal ablation

Lebermetastasen von neuroendokrinen Tumoren: konventionelle transarterielle Chemoembolisation und thermische Ablation
Thomas J. Vogl
1   Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, Hospital of the Goethe University Frankfurt Center of Radiology, Frankfurt am Main, Germany
,
Tatjana Gruber-Rouh
1   Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, Hospital of the Goethe University Frankfurt Center of Radiology, Frankfurt am Main, Germany
,
Nagy N.N. Naguib
1   Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, Hospital of the Goethe University Frankfurt Center of Radiology, Frankfurt am Main, Germany
,
Neelam Lingwal
2   University Hospital Frankfurt, Johann Wolfgang Goethe University, Institute for Biostatistics and Mathematical Modeling, Frankfurt am Main, Germany
,
1   Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, Hospital of the Goethe University Frankfurt Center of Radiology, Frankfurt am Main, Germany
› Author Affiliations

Abstract

Purpose To identify prognostic factors for patients with neuroendocrine liver metastases (NELM) undergoing conventional transarterial chemoembolization (c-TACE), microwave ablation (MWA), or laser interstitial thermotherapy (LITT) and to determine the most effective therapy regarding volume reduction of NELM and survival.

Materials and Methods Between 1996 and 2020, 130 patients (82 men, 48 women) were treated with c-TACE, and 40 patients were additionally treated with thermal ablation. Survival was retrospectively analyzed using the Kaplan-Meier-method. Additional analyses were performed depending on the therapeutic intention (curative, palliative, symptomatic). Prognostic factors were derived using Cox regression. To find predictive factors for volume reduction in response to c-TACE, a mixed-effects model was used.

Results With c-TACE, an overall median volume reduction of 23.5 % was achieved. An average decrease in tumor volume was shown until the 6th c-TACE treatment, then the effect stopped. C-TACE interventions were most effective at the beginning of c-TACE therapy, and treatment breaks longer than 90 days negatively influenced the outcome. Significant prognostic factors for survival were number of liver lesions (p = 0.0001) and type of therapeutic intention (p < 0.0001). Minor complications and one major complication occurred in 20.3 % of LITT and only in 8.6 % of MWA interventions. Complete ablation was observed in 95.7 % (LITT) and 93.1 % (MWA) of interventions.

Conclusion New prognostic factors were found for survival and volume reduction. Efficacy of c-TACE decreases after the 6th intervention and treatment breaks longer than 90 days should be avoided. With thermal ablation, a high rate of complete ablation was achieved, and survival improved.

Key points

  • Number of liver lesions and therapeutic intention are prognostic factors for survival.

  • Regarding volume reduction, C-TACE is most effective at the beginning of treatment and longer treatment breaks should be avoided.

  • With MWA and LITT, a high rate of complete ablation was achieved. MWA trends toward fewer complications than LITT in the treatment of NELM (p = 0.07).

Zusammenfassung

Ziel war es, neue prognostische Faktoren für Patienten mit neuroendokrinen Lebermetastasen, die eine radiologisch interventionelle Therapie bekamen, zu identifizieren. Zusätzlich sollte die effektivste Therapie hinsichtlich der Überlebenszeit und der Volumenreduktion ermittelt werden. Ausgewertet wurden dabei die konventionelle transarterielle Chemoembolisation (c-TACE), die Mikrowellenablation (MWA) und die laserinduzierte Thermotherapie (LITT).

Material und Methoden Zwischen 1996 und 2020 wurden insgesamt 130 Patienten (82 Männer, 48 Frauen) mit c-TACE behandelt. 41 Patienten wurden zusätzlich mit thermoablativen Verfahren behandelt. Das Überleben wurde retrospektiv mit der Kaplan-Meier-Methode analysiert. Zusätzliche Analysen wurden hinsichtlich der therapeutischen Intention (kurativ, palliativ, symptomatisch) durchgeführt. Prognosefaktoren für längeres Überleben wurden mit dem Logrank-Test und der Cox-Regressionsanalyse ermittelt. Prädiktive Faktoren hinsichtlich der Volumenreduktion durch c-TACE wurden mithilfe des gemischten Modells dargestellt.

Ergebnisse Mit c-TACE konnte eine mediane Volumenreduktion von 23,5 % erzielt werden. Eine durchschnittliche Volumenreduktion konnte bis zur sechsten c-TACE-Behandlung erzielt werden. Danach ließ der Effekt der c-TACE nach. C-TACE war besonders effektiv zu Beginn von multiplen c-TACE-Interventionen. Behandlungspausen > 90 Tage wirkten sich negativ auf die Volumenreduktion aus. Signifikante prognostische Faktoren hinsichtlich der Überlebenszeit waren die Anzahl der Leberläsionen (p = 0,0001) und die therapeutische Intention (p < 0,0001). Komplikationen traten in 20,3 % der Fälle bei LITT und in 8,6 % der Fälle bei MWA auf. Eine komplette Ablation wurde in 95,7 % (LITT) und in 93,1 % (MWA) der Fälle erzielt.

Schlussfolgerung Es wurden signifikante Faktoren für eine längere Überlebenszeit und eine größere Volumenreduktion durch c-TACE gefunden. C-TACE ist eine effektive Behandlung für die Volumenreduktion der NELM, wobei die Effektivität nach der sechsten Intervention nachlässt und Behandlungspausen länger als 90 Tage vermieden werden sollten. Mit den thermoablativen Verfahren konnte eine hohe Rate an kompletter Ablation erreicht und eine Korrelation mit verlängertem Überleben gezeigt werden.

Kernaussagen

  • Anzahl der Leberläsionen und therapeutische Intention sind prognostische Faktoren für die Überlebenszeit.

  • C-TACE ist besonders effektiv zu Beginn der Behandlung und längere Behandlungspausen sollten vermieden werden.

  • Mit MWA und LITT konnte eine hohe Rate an vollständiger Ablation erreicht werden. Bezüglich Komplikationen konnte ein statistischer Trend hinsichtlich weniger Komplikationen bei MWA als bei LITT gezeigt werden. (p = 0,07)

Zitierweise

  • Vogl TJ, Gruber-Rouh T, Naguib NN et al. Liver metastases of neuroendocrine tumors: Conventional transarterial chemoembolization and thermal ablation. Fortschr Röntgenstr 2024; 196: 381 – 389



Publication History

Received: 31 May 2023

Accepted: 27 September 2023

Article published online:
18 December 2023

© 2023. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
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