Informationen aus Orthodontie & Kieferorthopädie 2023; 55(04): 197-203
DOI: 10.1055/a-2190-3417
Übersichtsartikel

Kronen-Wurzelfrakturen lateraler Inzisivi – Erhaltung von vitalen und avitalen permanenten Zähnen durch kombinierte kieferorthopädisch-endodontische Therapie

Crown-Root Fractures of Lateral Incisors – Preservation of Vital and Avital Permanent Teeth by Combined Orthodontic-Endodontic Therapy
Sebastian Krohn
1   Poliklinik für Kieferorthopädie, Universitätsklinikum Regensburg, Deutschland
,
Matthias Widbiller
2   Poliklinik für Zahnerhaltung und Parodontologie, Universitätsklinikum Regensburg, Deutschland
,
Rebecca Klinke
1   Poliklinik für Kieferorthopädie, Universitätsklinikum Regensburg, Deutschland
,
Eva Paddenberg
1   Poliklinik für Kieferorthopädie, Universitätsklinikum Regensburg, Deutschland
› Author Affiliations

Zusammenfassung

In der Therapie dentaler Traumata ist die definitive Behandlungsmethode unter Berücksichtigung restaurativer, endodontischer und parodontaler Aspekte zu wählen. Kronen-Wurzelfrakturen sind zwar vergleichsweise selten, stellen dabei aufgrund des charakteristischen Frakturverlaufs jedoch eine besondere Herausforderung dar. In der Trauma-Versorgung sollte der Zahnerhalt einen hohen Stellenwert einnehmen, da häufig bleibende Frontzähne junger Patientinnen und Patienten vor Abschluss des knöchernen Wachstums betroffen sind. Im Rahmen der Primärversorgung sollten Maßnahmen eingeleitet werden, um die definitive Therapie unter entzündungsfreien Parodontal-Verhältnissen durchführen zu können. In den vorliegenden Falldarstellungen wird die Zahnerhaltung durch kieferorthopädische Extrusion mit geringen orthodontischen Kräften bei vitalen und avitalen permanenten lateralen Inzisivi diskutiert.

Abstract

Treatment modalities for traumatic dental injuries have to be choosen with respect to restorative, endodontic and periodontal aspects. Crown-root fractures are not common, but they present a challenge, due to the characteristic location of the fracture line. Permanent anterior teeth of young patients without completion of bony growth are often affected and preservation of theses fractured teeth should therefore have a high priority in trauma care. Primary treatment of dental trauma should maintain healthy periodontal status in order to provide restorative treatment without inflammation. The present case reports discuss tooth preservation by orthodontic extrusion with low orthodontic forces in vital and avital permanent lateral incisors.



Publication History

Article published online:
07 December 2023

© 2023. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Beger B, Al-Nawas B. Dentales Trauma. wissen kompakt 2017; 11: 3-16 DOI: 10.1007/s11838-016-0037-4.
  • 2 Dommisch H. Dentale Traumatologie. wissen kompakt 2017; 11: 1-2 DOI: 10.1007/s11838-016-0038-3.
  • 3 Andreasen FM, Kahler B. Diagnosis of acute dental trauma: the importance of standardized documentation: a review. Dental Traumatology 2015; 31: 340-349
  • 4 Bourguignon C, Cohenca N, Lauridsen E. et al. International Association of Dental Traumatology guidelines for the management of traumatic dental injuries: 1. Fractures and luxations. Dental Traumatology 2020; 36: 314-330
  • 5 Filippi A. Zahntrauma: Klassifikation, Terminologie, Risikofaktoren und Verhalten am Unfallort. wissen kompakt 2013; 7: 13-22
  • 6 Krastl G, Amato J. Management of crown fractures and crown-root fractures. In: Neuhaus KW, Lussi A, Hrsg. Management of Dental Emergencies in Children and Adolescents. Hoboken: Wiley; 2019: 79-90 DOI:
  • 7 Mahmoodi B, Rahimi-Nedjat R, Weusmann J. et al. Traumatic dental injuries in a university hospital: a four-year retrospective study. BMC Oral Health 2015; 15: 139 DOI: 10.1186/s12903-015-0124-5.
  • 8 Borum MK, Andreasen JO. Therapeutic and economic implications of traumatic dental injuries in Denmark: an estimate based on 7549 patients treated at a major trauma centre. International Journal of Paediatric Dentistry 2001; 11: 249-258
  • 9 Krug R, Krastl G. Therapieoptionen nach Kronen-Wurzel-Fraktur. Quintessenz Zahnmedizin 2019; 70: 1032-1040
  • 10 Brandt P. Magnetextrusion eines Oberkieferfrontzahnes als zahnerhaltende Maßnahme nach komplizierter Kronen-Wurzel-Fraktur Ein Fallbericht. Endodontie 2016; 25: 371-376
  • 11 Juloski J, Radovic I, Goracci C. et al. Ferrule effect: a literature review. J Endod 2012; 38: 11-19 DOI: 10.1016/j.joen.2011.09.024.
  • 12 Krastl G. Erhalt eines traumatisierten Frontzahns mit Wurzelquerfraktur durch kieferorthopädische Extrusion. Endodontie 2004; 13: 323-334
  • 13 de Oliveira Bernades K, Hilgert LA, Ribeiro AP. et al. The influence of hemostatic agents on dentin and enamel surfaces and dental bonding: a systematic review. J Am Dent Assoc 2014; 145: 1120-1128 DOI: 10.14219/jada.2014.84.
  • 14 Wirsching E. Extrusion eines frakturierten Zahnes mittels Magneten und nachfolgende Restauration. ZWR-Das Deutsche Zahnärzteblatt 2011; 120: 248-254
  • 15 Garcia FCP, Poubel DL, Almeida JCF. et al. Tooth fragment reattachment techniques—a systematic review. Dental Traumatology 2018; 34: 135-143
  • 16 Eichelsbacher F, Denner W, Klaiber B. et al. Periodontal status of teeth with crown-root fractures: results two years after adhesive fragment reattachment. J Clin Periodontol 2009; 36: 905-911 DOI: 10.1111/j.1600-051X.2009.01458.x.
  • 17 Faria LPD, Almeida MMD, Amaral MF. et al. Orthodontic Extrusion as Treatment Option for Crown-Root Fracture: Literature Review with Systematic Criteria. The journal of contemporary dental practice 2015; 16: 758-762
  • 18 Heithersay GS. Combined endodontic-orthodontic treatment of transverse root fractures in the region of the alveolar crest. Oral Surgery, Oral Medicine, Oral Pathology 1973; 36: 404-415
  • 19 Das B, Muthu MS. Surgical extrusion as a treatment option for crown–root fracture in permanent anterior teeth: a systematic review. Dental Traumatology 2013; 29: 423-431
  • 20 Minsk L. Orthodontic tooth extrusion as an adjunct to periodontal therapy. Compendium of Continuing Education in Dentistry (Jamesburg, NJ: 1995) 2000; 21: 768-770 772, 774 passim.
  • 21 Bach N, Baylard JF, Voyer R. Orthodontic extrusion: periodontal considerations and applications. J Can Dent Assoc 2004; 70: 775-780
  • 22 Reitan K. Clinical and histologic observations on tooth movement during and after orthodontic treatment. Am J Orthod 1967; 53: 721-745 DOI: 10.1016/0002-9416(67)90118-2.
  • 23 Haikal L, Dos Santos BF, Vu D-D. et al. Biodentine pulpotomies on permanent traumatized teeth with complicated crown fractures. Journal of Endodontics 2020; 46: 1204-1209
  • 24 Lintner A, Ebeleseder K. Möglichkeiten und Grenzen der Zahnerhaltung nach Trauma. Stomatologie 2014; 7: 329-337
  • 25 Çalisşkan M, Türkün M, Gomel M. Surgical extrusion of crown-root-fractured teeth: a clinical review. International Endodontic Journal 1999; 32: 146-151
  • 26 Filippi A, Krastl G. Digitale Volumentomographie zur Diagnostik in der dento-alveolären Traumatologie. In: Lübbers H-T, Dula K, Hrsg. Digitale Volumentomographie. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg; 2021: 241-251 DOI: 10.1007/978-3-662-57405-8_12
  • 27 Ingber JS. Forced eruption: part II. A method of treating nonrestorable teeth-Periodontal and restorative considerations. Journal of Periodontology 1976; 47: 203-216
  • 28 Isola G, Nucera R, Damonte S. et al. Implant Site Changes in Three Different Clinical Approaches: Orthodontic Extrusion, Regenerative Surgery and Spontaneous Healing after Extraction: A Systematic Review. J Clin Med 2022; 11 DOI: 10.3390/jcm11216347.
  • 29 Bondemark L, Kurol J, Hallonsten A-L. et al. Attractive magnets for orthodontic extrusion of crown-root fractured teeth. American Journal of Orthodontics and Dentofacial Orthopedics 1997; 112: 187-193 DOI: 10.1016/S0889-5406(97)70245-2.
  • 30 Ambrositsch P, Feltl F, Freudenthaler J. et al. Traumatic Tooth Loss and Combined Orthodontic and Implant Treatment–Case Report. Informationen aus Orthodontie & Kieferorthopädie 2014; 46: 111-116