Unerkannte Dysphagien können zu Pneumonien führen. Logopäden sowie ärztlichem Fachpersonal
mit dysphagiologischem Bezug kommt in diesem Kontext eine besondere Rolle in der Infektionsprävention
zu. Dabei trägt diese Personengruppe selbst ein hohes Infektionsrisiko durch die notwendige
Nähe zu Patienten. Dieser Übersichtsartikel stellt die verschiedenen Aspekte der „Schluckdiagnostik“
und ihre Interaktion mit der Infektionsprävention dar.
Abstract
Unrecognized dysphagia can lead to pneumonia. The significance of dysphagia in the
context of infection surveillance is currently not mapped but can lead to bias in
detecting nosocomial respiratory tract infections. The professional groups of speech
therapists and medical dysphagiologists from the fields of ENT, gastroenterology,
neurology, neurosurgery, neuropaediatrics, and anaesthesiology have a special role
in infection prevention in this context. These professionals themselves are concerned
about infection control due to their proximity to the respiratory tract, as they become
susceptible to respiratory infections and can also represent superspreaders. This
review article presents the different aspects of swallowing diagnostics and their
interaction with infection prevention.
Schlüsselwörter
Schluckstörung - Hygiene - Dysphagiologie - Pneumonien - Logopädie