Welche Fragen kommen bei interessierten Anästhesisten auf, wenn es um das Thema Narkosetiefemessung
geht? Häufig wird man mit folgenden Fragen konfrontiert: Der verwendete Monitor zeigte
eine ausreichende Narkosetiefe an und der Patient hat dennoch auf den Hautschnitt
reagiert oder der Patient hat zum Ende der Narkose bereits die Augen geöffnet, dennoch
gab der Monitor ein
Stadium ausreichender Narkosetiefe an. Wie soll das funktionieren? Andere Fragen richten
sich nach der Wahl des Monitors und ob man ein postoperatives Delir verhindern kann
sowie ob
grundsätzlich ein EEG-Monitoring verwendet werden soll oder ob es nicht auch verzichtbar
sei. Diesen und anderen Fragen soll im Folgenden nachgegangen werden und die Narkosetiefemessung
vor
dem Hintergrund der vorhandenen Literatur beleuchtet werden.
Abstract
Based on the existing literature, the application of designated, processed EEG-monitors
to measure anesthetic depth and the associated clinical implications are explained.
EEG-monitors
quantify the hypnotic portion of anesthesia, but not the nociceptive properties of
anesthetics. Depth of anesthesia monitoring is common practice in many German hospitals
and helps to
visualize the interindividual variability of anesthetics, especially of propofol.
Although deep anesthesia is associated with increased long-term mortality, this relation
seems not to be
causally related. Nevertheless, depth of anesthesia monitors help to identify patients
being especially susceptible to anesthetics. Moreover, they have shown to reduce the
incidence of
intraoperative awareness and postoperative delirium. The application of processed
EEG-monitors to reduce the incidence of postoperative delirium is currently recommended
by the European
Society of Anaesthesiology and Intensive Care.
Schlüsselwörter
Narkosetiefe - intraoperatives Monitoring - Elektroenzephalografie - EEG
Keywords
anesthetic depth - intraoperative monitoring - electroencephalography - EEG