Abstract
Purpose Detection of cochlear nerve deficiency (CND) is usually straightforward using magnetic
resonance imaging (MRI). In patients in whom MRI cannot be performed or imaging provides
equivocal findings, computed tomography (CT) of the temporal bone might offer indirect
evidence of CND. Our study aimed to derive a cut-off value for the diameter of the
cochlear nerve canal (CNC) and internal auditory canal (IAC) in temporal bone CT to
predict CND.
Materials and Methods This retrospective study included 70 children with sensorineural hearing loss (32
with CND and 38 control patients). The height, width, and cross-sectional area of
the IAC and diameter of the CNCs were determined using temporal bone CT. Receiver
operating characteristic (ROC) and Student’s t-tests were performed for each parameter.
Results The mean diameter of the CNCs was significantly smaller in children with CND than
in the control group (1.2 mm versus 2.4 mm, p < .001). The optimal threshold for CNC
for separation of the two groups was 1.9 mm, resulting in a sensitivity of 98.7 %
and specificity of 89.2 %. The IAC dimensions could not distinguish between children
with CND and controls.
Conclusion A CNC diameter of less than 1.9 mm is a reliable predictor of CND in children with
sensorineural hearing loss.
Key Points:
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A small cochlear nerve canal predicts cochlear nerve deficiency (CND)
-
The size of the internal auditory canal cannot predict CND
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Whenever MRI is impossible or ambigous, CT can rule out CND
Citation Format
Zusammenfassung
Ziel Eine Nervus-Cochlearis-Defizienz (CND) kann mittels Magnetresonanztomografie (MRT)
in der Regel einfach diagnostiziert werden. Bei Patienten, bei denen eine MRT kontraindiziert
ist oder keine eindeutigen Ergebnisse erbringt, kann die Computertomografie (CT) des
Schläfenbeins einen indirekten Nachweis der CND liefern. Ziel unserer Studie war es,
einen Schwellenwert für den Durchmesser des Canalis nervi cochlearis (CNC) und des
inneren Gehörgangs (IAC) im Schläfenbein-CT für die Vorhersage einer CND zu ermitteln.
Material und Methoden An der retrospektiven Studie nahmen 70 Kinder mit Innenohrschwerhörigkeit teil (32
mit CND und 38 Kontrollpatienten). Die Höhe, Breite und Querschnittsfläche der IAC
und der Durchmesser der CNC wurden mittels Schläfenbein-CT bestimmt. Für jeden Parameter
wurde eine Receiver Operating Characteristic (ROC) und ein Studentʼs t-Tests durchgeführt.
Ergebnisse Der mittlere Durchmesser der CNCs war bei Kindern mit CND deutlich kleiner als in
der Kontrollgruppe (1,2 mm gegenüber 2,4 mm, p < .001). Der optimale Schwellenwert
zur Unterscheidung der beiden Gruppen lag für den CNC bei 1,9 mm mit einer Sensitivität
von 98,7 % und einer Spezifität von 89,2 %. Die Dimensionen des IAC waren für die
Unterscheidung zwischen Kindern mit und ohne CND nicht geeignet.
Schlussfolgerungen Ein CNC-Durchmesser unter 1,9 mm ist ein zuverlässiger Prädiktor für CND bei Kindern
mit sensorineuralem Hörverlust.
Kernaussagen:
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Ein kleiner Canalis nervi cochlearis ist ein exzellenter Prädiktor einer Nervus-Cochlearis-Defizienz
(CND)
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Die Größe des inneren Gehörgangs hingegen ist kein guter Prädiktor
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Wenn eine MRT kontraindiziert ist, kann die CT eine CND ausschließen
Key words
internal auditory canal - cochlear implantation - cochlear nerve dysplasia - cochlear
nerve canal