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DOI: 10.1055/a-1669-9177
Der Sterbeort neurologischer Patienten mit ausgewählten Erkrankungsentitäten: Daten einer Beobachtungsstudie zu Sterbeorten aus Deutschland
The Place of Death of Neurological Patients with Selected Disease Entities: Data from an Observational Study on Places of Death from Germany
Zusammenfassung
Ziel der Studie Bislang existieren in Deutschland nur wenige Daten zum Sterbeort von Patienten mit neurologischer Grunderkrankung.
Methodik Im Rahmen der bis dato umfangreichsten Sterbeortstudie in Deutschland wurde in vorliegender Untersuchung der Sterbeort von neurologischen Patienten mit ausgewählten Erkrankungsentitäten (ALS (ALS), bösartige Neubildung des Gehirns (BNG), Hirnmetastase(n) (HM), hypoxischer Hirnschaden nach Reanimation (HHS), nichttraumatische SAB (SAB), Demenz älterer Menschen (≥65 Jahre) (DEM)) untersucht. Für die Analyse wurden sämtliche Todesbescheinigungen der Stadt Münster des Jahres 2017 ausgewertet. Patienten wurde durch die ärztliche Angabe zur Todesursache identifiziert.
Ergebnisse Es verstarben 3844 Personen, hiervon neurologische Patienten mit folgenden Erkrankungsentitäten: ALS (6), BNG (29), HM (102), HHS (54), SAB (20), DEM (485). Der Sterbeort war wie folgt verteilt: (ALS, BNG, HM, HHS, SAB, DEM;%): Zuhause 50,0/10,3/13,7/1,9/0,0/12,0; Krankenhaus 33,3/48,3/38,2/90,7/100/23,1; Intensivstation 0,0/6,9/5,9/61,1/65,0/2,7; Palliativstation 33,3/0,0/6,9/0,0/0,0/1,4; Hospiz 16,7/27,6/43,1/0,0/0,0/1,2; Pflegeheim 0,0/13,8/4,9/7,4/0,0/63,7; sonstiger Ort 0,0/0,0/0,0/0,0/0,0/0,0.
Schlussfolgerung Der häufigste Sterbeort von neurologischen Patienten mit ausgewählten Erkrankungsentitäten ist wie folgt: ALS>Zuhause, bösartiger Gehirntumor>Krankenhaus, Hirnmetastase(n)>Hospiz, hypoxischer Hirnschaden nach Reanimation>Krankenhaus, nichttraumatische SAB>Krankenhaus, Demenzpatienten (≥65 Jahre)>Pflegeheim.
Abstract
Background So far, there are only few data on places where neurological patients die in Germany.
Methods In the context of the most comprehensive study on the place of death in Germany to date, the present investigation examined the place of death of neurological patients with selected disease entities (ALS (ALS), malignant neoplasm of the brain (BNG), brain metastasis(es) (HM), hypoxic brain damage after resuscitation (HHS), non-traumatic SAB (SAB), dementia (≥65 years) (DEM)). All death certificates issued in the city of Münster of 2017 were evaluated. Patients were identified on the basis of the medical information on the cause of death.
Results A total of 3,844 people died, including neurological patients with the following disease entities: ALS (6), BNG (29), HM (102), HHS (54), SAB (20), DEM (485). The distribution of places of death was as follows: (AS, BNG, HM, HHS, SAB, DEM;%): home 50.0/10.3/13.7/1.9/0.0/12.0; hospital 33.3/48.3/38.2/90.7/100/23.1; intensive care unit 0.0/6.9/5.9/61.1/65.0/2.7; palliative care unit 33.3/0.0/6.9/0.0/0.0/1.4; hospice 16.7/27.6/43.1/0.0/0.0/1.2; nursing home 0.0/13.8/4.9/7.4/0.0/63.7; other places 0.0/0.0/0.0/0.0/0.0/0.0.
Conclusion The most common place of death of neurological patients with selected disease entities is as follows: ALS>home, malignant brain tumour>hospital, brain metastasis(es)>hospice, hypoxic brain injury after resuscitation>hospital, non-traumatic SAB>hospital, dementia patients (≥65 years)>nursing home.
Publication History
Received: 20 May 2021
Accepted: 29 September 2021
Article published online:
29 November 2021
© 2021. Thieme. All rights reserved.
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Literatur
- 1 Statistisches Bundesamt (Destasis) 2021. Sterbefälle 2016-2021 – Fallzahl nach Tagen, Wochen, Monaten, Altersgruppen, Geschlecht und Bundesländern für Deutschland. https://www.destatis.de/DE/Themen/Gesellschaft-Umwelt/Bevoelkerung/Sterbefaelle-Lebenserwartung/Tabellen/sonderauswertung-sterbefaelle.html
- 2 Statistisches Bundesamt (Destasis) 2021. Todesursachen – Anzahl der Gestorbenen nach Kapitel der ICD-10 und nach Geschlecht für 2019 https://www.destatis.de/DE/Themen/Gesellschaft-Umwelt/Gesundheit/Todesursachen/Tabellen/gestorbene_anzahl.html
- 3 Oliver DJ, Borasio GD, Caraceni A. et al. A consensus review on the development of palliative care for patients with chronic and progressive neurological disease. Eur J Neurol 2016; 23: 30-38
- 4 Golla H, Fink GR, Rolke R. et al. New Structures in Neurology: Palliative Care for Neurological Patients. Neurology International Open 2017; 01: E117-E126
- 5 Rolke R. Palliativmedizin in der Neurologie. In: P. Berlit eds. Klinische Neurologie. Heidelberg: Springer-Verlag GmbH Deutschland; 2019: 1-7
- 6 Scholten N, Günther AL, Pfaff H. et al. The size of the population potentially in need of palliative care in Germany – an estimation based on death registration data. BMC Palliative Care 2016; 15: 29
- 7 Ditscheid B, Krause M, Lehmann T. et al. Palliativversorgung am Lebensende in Deutschland. Inanspruchnahme und regionale Verteilung. Bundesgesundheitsbl 2020; 65: 1502-1510
- 8 Hess S, Stiel S, Hofmann S. et al. Trends in specialized palliative care for non-cancer patients in Germany – Data from the National Hospice and Palliative care Evaluation (HOPE). Eur J Intern Med 2014; 25: 187-192
- 9 Dasch B, Blum K, Gude P. Place of Death: Trends Over the Course of a Decade: A Population-Based Study of Death Certificates From the Years 2001 and 2011. Dtsch Arztbl Int 2015; 112: 496-504
- 10 Dasch B, Zahn PK. Place of Death Trends and Utilzation of Outpatient Palliative Care at the End of Life – Analysis of Death Certificates (2001, 2011, 2017) and Pseudonymized Data From Selected Palliative Medicine Consultation Services (2017) in Westphalia. Dtsch Arztbl Int 2021; 118 arztbl.m2021.0124
- 11 Radbruch L, Payne S. Standards und Richtlinien für Hospiz- und Palliativversorgung in Europa: Teil 2. Z Palliativmed 2011; 12: 260-270
- 12 Talbott EO, Malek AM, Lacomis D. The epidemiology of amyotrophic lateral sclerosis. Handb Clin Neurol 2016; 138: 225-238
- 13 Sleemann KE, Ho YK, Verne J. et al. Place of death, and ist relation with underlying cause of death, in Parkinson’s disease, motor neurone disease, and multiple sclerosis. Palliative Med 2013; 27: 840-846
- 14 Dominguez-Berjon MF, Esteban-Vasallo MD, Zoni AC. et al. Place of death and associated factors among patients with amyotrophic lateral sclerosis in Madrid (Spain). Amyotroph Lateral Scler Frontotemporal Degener 2015; 17: 62-68
- 15 Gil J, Funalot B, Verschueren A. et al. Causes of death amongst French patients with amoytrophic lateral sclerosis: a prospective study. Eur J Neurol 2008; 15: 1245-1251
- 16 Escarrabill J, Vianello A, Farrero E. et al. Place of death in patients with amyotrophic lateral sclerosis. Rev Port Pneumol 2014; 20: 188-193
- 17 Spataro R, Lo Re M, Piccoli T. et al. Causes and place of death in Italian patients with amyothrophic lateral sclerosis. Acta Neurol Scand 2010; 122: 217-223
- 18 Zentrum für Krebsregisterdaten, Gesellschaft der epidemiologischen Krebsregister in Deutschland e.V. Krebs in Deutschland für 2015/2016, 12. Ausgabe. Robert Koch-Institut, Berlin, 2019.
- 19 Deutsche Krebsgesellschaft 2021. Hirnmetastasen – Herausforderung für Patienten und Ärzte https://www.krebsgesellschaft.de/onko-internetportal/basis-informationen-krebs/krebsarten/hirntumor/hirnmetastasen.html
- 20 Ostgathe C, Gaertner J, Koterba M. et al. Differential palliative care issues in patients with primary and secondary brain tumours. Support Care Cancer 2010; 18: 1157-1163
- 21 Sizoo EM, Roeline H, Pasman W. et al. The end-of-life phase of high-grade glioma patients: a systematic review. Support Care Cancer 2014; 22: 847-857
- 22 Fischer M, Wnent J, Graesner JT. et al. Public Annual Report 2019 on Out-of-Hospital Cardiac Arrest 2019 by Deutsches Reanimationsregister – German Resuscitation Registry (GCR) 2020. https://www.reanimationsregister.de/downloads/oeffentliche-jahresberichte/rettungsdienst/169-public-annual-report-2019/file.html
- 23 Bejamin EJ, Virani SS, Callaway CW. et al. Heart Disease and Stroke Statistics-2018 Update: A Report From the American Heart Association. Circulation 2018; 137: e67-4492
- 24 Cardiac Arrest Registry to Enhance Survival (CARES) 2019. Hospital Survival Report 2018. https://mycares.net/sitepages/uploads/2019/2018%20Hospital%20Survival%20Report%20-%20All.pdf
- 25 Deutsche Gesellschaft für Neurologie 2021. Leitlinien der DGN. Vaskuläre Erkrankungen – Subarachnoidalblutung (SAB). https://dgn.org/wp-content/uploads/2012/12/030-073l_S1_Subarachnoidalblutung_2012_verlaengert.pdf
- 26 Deutsche Alzheimer Gesellschaft e.V., Selbsthilfe Demenz 2021. Die Häufigkeit einer Demenzerkrankung. https://www.deutsche-alzheimer.de/fileadmin/alz/pdf/factsheets/infoblatt1_haeufigkeit_demenzerkrankungen_dalzg.pdf
- 27 Gaugler JE, Yu F, Krichbaum K. et al. Predictors of nursing home admission for persons with dementia. Med Care 2009; 47: 191-198
- 28 Reyniers T, Deliens L, Pasman HR. et al. International variation in place of death of older people who died from dementia in 14 European and non-European countries. J Am Med Dir Assoc 2015; 16: 165-171
- 29 Sleeman KE, Ho YK, Verne J. et al. Reversal of English trend towards hospital death in dementia: a populationbased study of place of death and associated individual and regional factors, 2001-2010. BMC Neurol 2014; 14: 59
- 30 Xu W, Wu C, Fletcher J. Assessment of changes in place of death of older adults who died from dementia in the United States, 2000-2014: a time-series cross-sectional analysis. BMC Public Health 2020; 20: 765