RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/a-1651-3295
Chronisch-rezidivierende Gonarthritis und Autoimmunneutropenie
Chronic recurrent gonarthritis and autoimmunneutropenia
Zusammenfassung
Im Kindesalter ist die isolierte Gonarthritis sowohl bei infektiöser als auch bei nichtinfektiöser Ätiologie ein häufiger Manifestationsort. Nicht immer ist die klinische Präsentation klassisch, was zu Schwierigkeiten bei der unmittelbaren Differenzierung zwischen beiden Entitäten führen kann. Im vorliegenden Fall berichten wir von einem Patienten mit chronisch-rezidivierendem Verlauf einer Gonarthritis vor dem Hintergrund einer Autoimmunneutropenie. Bei initial milder Symptomatik und fehlendem Keimnachweis mittels Kultur und eubakterieller PCR konnte durch eine antientzündliche Behandlung mit nichtsteroidalen Antirheumatika (NSAR), Methotrexat und intraartikulären Kortison-Infiltrationen keine anhaltende Remission erzielt werden. Mit Stabilisierung der Neutrophilenzahlen zeigte sich eine (paradoxe) Aggravierung der Gonarthritis. Erst mit Erweiterung der mikrobiologischen Aufarbeitung der Punktate ließ sich schließlich Mycobacterium kansasii in der Synovialkultur anzüchten. Nach chirurgischer Spülung des Gelenks, Einleitung einer antimykobakteriellen Dreifachtherapie und Umstellung der NSAR-Therapie auf Indometacin kam es schließlich zu einem kontinuierlichen Rückgang der Arthritis.
Summary
Isolated gonarthritis is a frequent manifestation in arthritis of infectious or noninfectious origin in childhood. The clinical presentation is not always classical with difficulties in differentiating both entities. We report the case of a patient with chronic recurrent gonarthritis and autoimmunneutropenia. Initially he had only mild symptoms and synovial cultures and eubacterial Polymerase Chain Reaction (PCR) did not reveal an infectious agent. He did not achieve remission by using anti-inflammatory therapy consisting of Non Steroidal Inflammatory Drugs (NSAID), Methotrexate and intraarticular corticosteroids. After normalization of neutrophils, he suffered from (paradoxic) exacerbation of gonarthritis. Eventually, Mycobacterium kansasii was cultured. After surgical lavage, initiation of triple antimycobacterial therapy, and changing NSAID therapy to indometacine he finally recovered.
Publikationsverlauf
Artikel online veröffentlicht:
14. Dezember 2021
© 2021. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Johnston JC, Chiang L, Elwood K. Mycobacterium kansasii. Microbiol Spectr 2017; 5 (01) 1-9
- 2 Dorman SE, Uzel G, Roesler J. et al Viral infections in interferon-gamma receptor deficiency. J Pediatr 1999; 135 (05) 640-643
- 3 Chi CY, Lin CH, Ho MW. et al Clinical manifestations, course, and outcome of patients with neutralizing anti-interferon-γ autoantibodies and disseminated nontuberculous mycobacterial infections. Medicine (Baltimore) 2016; 95 (025) e3927
- 4 Williams B, Neth O, Shingadia D. et al Mycobacterium kansasii causing septic arthritis and osteomyelitis in a child. Pediatr Infect Dis J 2010; 29 (01) 88-89
- 5 Saphyakhajon P, Mukhopadhyay D, Spiegal P. et al Mycobacterium kansasii arthritis of the knee joint. Am J Dis Child 1977; 131 (05) 573-575
- 6 Sato R, Nagai H, Matsui H. et al Interferon-gamma release assays in patients with Mycobacterium kansasii pulmonary infection: A retrospective survey. J Infect 2016; 72 (06) 706-712
- 7 Petersen HJ, Smith AM. The role of the innate immune system in granulomatous disorders. Front Immunol 2013; 4: 120
- 8 Brown SK, Holland SM. Immunodeficiency secondary to anticytokine autoantibodies. Curr Opin Allergy Clin Immunol 2010; 10 (06) 534-541
- 9 Höflich C, Sabat R, Rosseau S. et al Naturally occurring anti-IFN-gamma autoantibody and severe infections with Mycobacterium cheloneae and Burkholderia cocovenenans. Blood 2004; 103 (02) 673-675 Epub 2003 Aug 28
- 10 Bi S, Hu FS, Yu HY. et al Nontuberculous mycobacterial osteomyelitis. Infect Dis (Lond) 2015; 47 (010) 673-685 Published online 2015 Apr 27.
- 11 Remus N, Reichenbach J, Picard C. et al Impaired Interferon Gamma-Mediated Immunity and Susceptibility to Mycobacterial Infection in Childhood. Pediatric Research 2001; 50: 8-13
- 12 Thomas M, Bonacorsi S, Simon AL. et al Acute monoarthritis in young children: comparing the characteristics of patients with juvenile idiopathic arthritis versus septic and undifferentiated arthritis. Nature. Scientific Reports 2021; 11: 3422
- 13 Carubbi F, Zugaro L, Cipriani P. et al Safety and efficacy of intra-articular anti-tumor necrosis factor α agents compared to corticosteroids in a treat-to-target strategy in patients with inflammatory arthritis and monoarthritis flare. Int J Immunopathol Pharmacol 2016; 29 (02) 252-266 Epub 2015 Dec 18
- 14 Geboes L, De Klerck B, Van Balen M. et al Freund’s complete adjuvant induces arthritis in mice lacking a functional interferon-γ receptor by triggering tumor necrosis factor α–driven osteoclastogenesis. Arthritis Rheum 2007; 56 (08) 2595-2607