Nuklearmedizin 2022; 61(01): 33-41
DOI: 10.1055/a-1585-7215
Original Article

Resveratrol treatment does not reduce arterial inflammation in males at risk of type 2 diabetes: a randomized crossover trial

Eine Behandlung mit Resveratrol führt nicht zu einer Reduktion der arteriellen Entzündung bei Männern mit einem erhöhten Risiko für Typ-2-Diabetes: Eine randomisierte Crossover-Studie
Ellen Boswijk
1   Department of Radiology and Nuclear Medicine, Maastricht UMC+, Maastricht, Netherlands (Ringgold ID: RIN199236)
2   Cardiovascular Research Institute Maastricht (CARIM), Maastricht University, Maastricht, Netherlands (Ringgold ID: RIN5211)
,
Marlies de Ligt
3   Department of Nutrition and Movement Sciences, School of Nutrition and Translational Research in Metabolism (NUTRIM), Maastricht University, Maastricht, Netherlands (Ringgold ID: RIN5211)
,
Marie-Fleur J Habets
3   Department of Nutrition and Movement Sciences, School of Nutrition and Translational Research in Metabolism (NUTRIM), Maastricht University, Maastricht, Netherlands (Ringgold ID: RIN5211)
,
Alma M.A. Mingels
4   Department of Clinical Chemistry, Central Diagnostic Laboratory, Maastricht UMC+, Maastricht, Netherlands (Ringgold ID: RIN199236)
,
Wouter D. van Marken Lichtenbelt
3   Department of Nutrition and Movement Sciences, School of Nutrition and Translational Research in Metabolism (NUTRIM), Maastricht University, Maastricht, Netherlands (Ringgold ID: RIN5211)
,
Felix M. Mottaghy
1   Department of Radiology and Nuclear Medicine, Maastricht UMC+, Maastricht, Netherlands (Ringgold ID: RIN199236)
5   Department of Nuclear Medicine, University Hospital Aachen, Aachen, Germany (Ringgold ID: RIN39058)
,
Patrick Schrauwen
3   Department of Nutrition and Movement Sciences, School of Nutrition and Translational Research in Metabolism (NUTRIM), Maastricht University, Maastricht, Netherlands (Ringgold ID: RIN5211)
,
Joachim E. Wildberger
1   Department of Radiology and Nuclear Medicine, Maastricht UMC+, Maastricht, Netherlands (Ringgold ID: RIN199236)
2   Cardiovascular Research Institute Maastricht (CARIM), Maastricht University, Maastricht, Netherlands (Ringgold ID: RIN5211)
,
Jan Bucerius
1   Department of Radiology and Nuclear Medicine, Maastricht UMC+, Maastricht, Netherlands (Ringgold ID: RIN199236)
2   Cardiovascular Research Institute Maastricht (CARIM), Maastricht University, Maastricht, Netherlands (Ringgold ID: RIN5211)
6   Department of Nuclear Medicine, Universitätsmedizin Göttingen, Gottingen, Germany (Ringgold ID: RIN27177)
› Author Affiliations
This study was partially funded by the Weijerhorst Stichting, Maastricht, the Netherlands (E.B., J.E.W., J.B.), a project grant (2012.00.1525) of the Diabetes Fund, Amersfoort, the Netherlands (M.d.L., P.S.) and the Netherlands Cardiovascular Research Initiative: an initiative with support of the Dutch Heart Foundation, Den Haag, the Netherlands (CVON2014-02 ENERGISE) (M.d.L., P.S.). DSM Nutritional Products Ltd. provided the resveratrol and placebo capsules.

Abstract

Purpose Resveratrol has shown promising anti-inflammatory effects in in vitro and animal studies. We aimed to investigate this effect on arterial inflammation in vivo.

Methods This was an additional analysis of a double-blind randomized crossover trial which included eight male subjects with decreased insulin sensitivity who underwent an 18F-fluoroxyglucose (18F-FDG) PET/CT after 34 days of placebo and resveratrol treatment (150 mg/day). 18F-FDG uptake was analyzed in the carotid arteries and the aorta, adipose tissue regions, spleen, and bone marrow as measures for arterial and systemic inflammation. Maximum target-to-background ratios (TBRmax) were compared between resveratrol and placebo treatment with the non-parametric Wilcoxon signed-rank test. Median values are shown with their interquartile range.

Results Arterial 18F-FDG uptake was non-significantly higher after resveratrol treatment (TBRmax all vessels 1.7 (1.6–1.7)) in comparison to placebo treatment (1.5 (1.4–1.6); p=0.050). Only in visceral adipose tissue, the increase in 18F-FDG uptake after resveratrol reached statistical significance (p=0.024). Furthermore, CRP-levels were not significantly affected by resveratrol treatment (p=0.091).

Conclusions Resveratrol failed to attenuate arterial or systemic inflammation as measured with 18F-FDG PET in subjects at risk of developing type 2 diabetes. However, validation of these findings in larger human studies is needed.

Zusammenfassung

Ziel Resveratrol hat in In-vitro- und Tierstudien vielversprechende anti-inflammatorische Effekte gezeigt. Unser Ziel war es, diese Wirkung auf die arterielle Entzündung in vivo zu untersuchen.

Methoden Es handelte sich um eine zusätzliche Analyse einer randomisierten Doppelblind-Crossover-Studie, an der acht männliche Probanden mit verminderter Insulinsensitivität teilnahmen, die sich nach 34 Tagen Placebo- und Resveratrol-Behandlung (150 mg/Tag) einer 18F-Fluoroxyglucose (18F-FDG)-PET/CT unterzogen. Die 18F-FDG-Aufnahme wurde in den Karotiden und der Aorta, Fettgeweberegionen, Milz und Knochenmark als Maß für die arterielle und systemische Entzündung analysiert. Die maximalen „Target-to-Background Ratios” (TBRmax) wurden zwischen Resveratrol- und Placebo-Behandlung mit dem nichtparametrischen Wilcoxon-Vorzeichen-Rang-Test verglichen. Die Medianwerte sind mit ihrem Interquartilsbereich angegeben.

Ergebnisse Die arterielle 18F-FDG-Aufnahme war nach der Resveratrol-Behandlung nicht signifikant höher (TBRmax alle Gefäße 1,7 (1,6–1,7)) im Vergleich zur Placebo-Behandlung (1,5 (1,4–1,6); p=0,050). Nur im viszeralen Fettgewebe war der Anstieg der 18F-FDG-Aufnahme nach Resveratrol statistisch signifikant (p=0,024). Auch die CRP-Werte wurden durch die Resveratrol-Behandlung nicht signifikant beeinflusst (p=0,091).

Schlussfolgerungen Resveratrol konnte die mittels 18F-FDG-PET gemessene arterielle oder systemische Entzündung bei Personen mit einem Risiko für die Entwicklung eines Typ-2-Diabetes nicht abschwächen. Allerdings ist eine Validierung dieser Ergebnisse in größeren Humanstudien erforderlich.

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Publication History

Received: 27 March 2021

Accepted after revision: 11 August 2021

Article published online:
16 December 2021

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