Aktuelle Dermatologie 2021; 47(10): 451-456
DOI: 10.1055/a-1547-9613
Originalarbeit

Vaginales Mikrobiom und Darmmikrobiom – ein Crosstalk

Vaginal Microbiome and Gut Microbiome – A Crosstalk
Werner Mendling
Deutsches Zentrum für Infektionen in Gynäkologie und Geburtshilfe an der Landesfrauenklinik, Helios Universitätsklinikum Wuppertal (Universität Witten – Herdecke)
› Author Affiliations

Zusammenfassung

In der Vagina der gesunden prämenopausalen Frau wurden bisher 561 verschiedene Bakterien-Arten identifiziert, darunter > 30 von 261 bekannten Laktobazillus-Arten, von denen Lactobacillus (L.) crispatus, L. gasseri, L. jensenii und L. iners signifikant unterschiedlich je nach Ethnie und Individuum diverse Communitiy State Types (CST) mit unterschiedlichen pH-Werten dominieren. Die häufigsten Bakterien sind von den Stämmen (Phyla) Firmicutes (z. B. Lactobacillus oder Streptococcus), Proteobacteria (z. B. Escherichia oder Pseudomonas), Actinobacteria (z. B. Bifidobacterium) und Bacteroidetes, (z. B. Prevotella oder Bacteroides). Die wichtigsten Gattungen sind neben Laktobazillen Gardnerella (mit 4 Arten und 13 Subspezies), Atopobium, Prevotella, Streptococcus, Corynebacterium, Gemella, Dialister, Snethia, Megasphera, Mobiluncus, Ureaplasma, Mycoplasma u. a. In etwa 70 % werden auch Candida (C.)-Arten, meist C. albicans, gefunden. Tampons beeinflussen die vaginale Mikrobiota nicht wesentlich. Das menstruelle Toxic-Schock-Syndrom kommt mit und ohne Tampons und auch bei Menstruationstassen vor.

Im Rektosigmoid sind > 90 % Firmicutes und Bacteroidetes, von denen neben Laktobazillen viele Gattungen und Arten in Vagina und Rektum gemeinsam vorkommen können. Im Darm bilden diese Bakterien je nach (u. a.) „Lifestyle“ kurzkettige Fettsäuren, die elementare Bedeutung für die Eubiose, Hemmung von proinflammatorischen Zytokinen und die Gesundheit haben.

Die praktische und empfohlene Diagnostik gynäkologischer Infektionen und der sexuell übertragbaren Dysbiose Bakterielle Vaginose (BV) ist nicht die bakteriologische Kultur, sondern das Nativpräparat aus dem Fluor mit 400-facher Phasenkontrastmikroskopie. Die „klassischen“ sexuell übertragbaren Genitalinfektionen können heute mit Nuklearamplifikations-Techniken nicht-kulturell identifiziert werden. Die BV kann auch mit solchen Techniken anhand typischer Konstellationen von bestimmten Laktobazillen und typischen Anaerobiern zueinander diagnostiziert werden. Der häufige kulturelle Nachweis von z. B. G. vaginalis, Kolibakterien, Ureaplasmen, B-Streptokokken usw. ist klinisch ohne Wert und sollte unterlassen werden.

Abstract

In the vagina of healthy premenopausal women are 561 different bacterial species identified, including > 30 of 261 Lactobacillus species, of which Lactobacillus (L.) crispatus, L. gasseri, L. jensenii and L. iners dominate significantly different, ethnically and individually influenced diverse community state types (CST) with different pH values. The most common bacteria are those of the phyla Firmicutes (f. i. Lactobacillus or Streptococcus), Proteobacteria (f. i. Escherichia or Pseudomonas), Actinobacteria (f. i. Bifidobacterium) and Bacteroidetes (f. i. Prevotella or Bacteroides). The most important genera are besides Lactobacilli Gardnerella (with 4 species and 13 subspecies), Atopobium, Prevotella, Streptococcus, Corynebacterium, Gemella, Dialister, Snethia, Mobiluncus, Ureaplasma, Mycoplasma and others. Also Candida (C.) species are found in about 70 %, mostly C. albicans. Tampons have no significant influence on vaginal infections. The menstrual toxic shock syndrome occurs with and without tampons and also with menstrual cups.

In the rectosigmoid are Firmicutes and Bacteroidetes in > 90 %, of which Lactobacilli and many other genera and species occur simultaneously in both vagina and rectum. They produce in the gut depending of life style and other factors short chain fatty acids with fundamental importance for eubiosis, inhibition of proinflammatory cytokines and health.

The recommended practical diagnosis of gynecological infections and the sexually transmitted dysbiosis Bacterial vaginosis (BV) is 400-fold phase contrast microscopy. „Classical“ sexually transmitted gynecological infections are today diagnosed by non-cultural nuclear amplification techniques.BV can also be diagnosed by typical constellations of special lactobacilli and typical anaerobes in their relation to each other. The common cultural identification of f. i. G. vaginalis, Coli-bacteria, ureaplasma, B-streptococci and others is without any clinical value and should not be carried out.



Publication History

Article published online:
11 October 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Almeida A, Mitchell AL, Boland M. et al. A new genomic blueprint of the human gut microbiota. Nature 2019; 568: 499-468
  • 2 Sender R, Fuchs S, Milo R. Revised Estimates for the Number of Human and Bacteria Cells in the Body. PLoS Biol 2016; 14: e1002533
  • 3 OʼHanlon DE, Moench TR, Cone RA. Vaginal pH and Microbicidal Lactic Acid When Lactobacilli Dominate the Microbiota. PLoS One 2013; 8: e80074
  • 4 Reid G. Probiotic agents to protect the urogenital tract against infection. Am J Clin Nutr 2001; 73: S437-S443
  • 5 Zheng J, Wittouck S, Salvetti E. et al. Taxonomic note on the genus Lactobacillus: Description of 23 novel genera, emended description of the genus Lactobacillus Beijerinck 1901, and union of Lactobacillaceae and Leuconostocaceae. Int J Syst Evol Microbiol 2020; 70: 2782-2858
  • 6 Mendling W, Schwiertz A. Das vaginale Mikrobiom. Frauenarzt 2021; 62: 40-48
  • 7 Diop K, Dufour J-C, Lavasseur A. et al. Exhaustive repertoire of the human vaginal microbiota. Human Microbiome Journal 2019; 11: 100051 DOI: 10.1016/j.humic.2018.11.002.
  • 8 Ravel J, Gajer P, Abdo Z. et al. Vaginal microbiome of reproductive-age women. Proc Natl Acad Sci U S A 2011; 108: 4680-4687
  • 9 Borgdorff HHM, van der Veer C, van Houdt R. et al. The association between ethnicity and vaginal microbiota composition in Amsterdam, the Netherlands. PloS one 2017; 12: e0181135
  • 10 Gajer P, Brotman RM, Bai G. et al. Temporal Dynamics of the Human Vaginal Microbiota. Sci Transl Med 2012; 4: 132ra52 DOI: 10.1126/scitranslatmed.3003605.
  • 11 Mendling W. Normal vaginal microbiota and bacterial vaginosis. Laboratoriumsmedizin/J Lab Med 2016; 40: 239-246
  • 12 Vaneechoutte M, Guschin A, van Simaey L. et al. Emended description of Gardnerella leopoldii sp. nov., Gardnerella piotii sp. nov. and Gardnerella swidsinskii sp. nov., with delineation of 13 genomic species within the genus Gardnerella. Int J System Evol Microbiol 2019; DOI: 10.1099/ijsem.0.003200.
  • 13 Drell T, Lillsaar T, Tummeleht L. et al. Relative abundance of the most abundant bacterial and fungal operational taxonomic units (OTU) found in the vaginal communities of 181 premenopausal women. PloS One 2013; 8: e54379
  • 14 Farr A, Effendy I, Frey-Tirri B. et al. Guideline: Vulvovaginal candidosis (AWMF 015/072, level S2k). Mycoses 2021; 64: 583-602 DOI: 10.1111/myc.13248.
  • 15 Hickey RJ, Abdo Z, Zhou X. et al. Effect of tampons and menses on the composition and diversity of vaginal microbial communities over time. BJOG 2013; 120: 695-704
  • 16 Gille G, Eder S, Mendling W. Menstruation(shygiene) und junge Mädchen – ein Update. Gynäkologe 2021; 54: 131-140
  • 17 Petricevic L, Domig KJ, Nierscher FJ. et al. Characterisation of the oral, vaginal and rectal Lactobacillus flora in healthy pregnant and postmenopausal women. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 2012; 160: 93-99
  • 18 Marrazzo JM, Fiedler TL, Srinivasan S. et al. Extravaginal Reservoirs of Vaginal Bacteria as Risk Factors for Incident Bacterial Vaginosis. J Infect Dis 2012; 205: 1580-1588
  • 19 Horner P, Donders G, Cusini M. et al. Should we be testing for urogenital Mycoplasma hominis, Ureaplasma parvum und Ureaplasma urealyticum in men and women? – a positional statement from the European STI Guidelines Editorial Board. J Eur Acad Dermatol Venereol 2018; 32: 1845-1851
  • 20 Amabebe E, Anumba DC. Female Gut and Genital Tract Microbiota-Induced Crosstalk and Differential Effects of Short-Chain Fatty Acids on Immune Sequelae. Front Immunol 2020; 11: 2184 DOI: 10.3389/fimmu.2020.02184.
  • 21 Amsel R, Totten PA, Spiegel CA. et al. Non specific vaginitis. Diagnostic criteria and microbial and epidemiologic associations. Am J Med 1983; 74: 14-22
  • 22 Strus M, Chmielarczyk A, Kochan P. et al. Studies on the effect of probiotic Lactobacillus mixture given orally on vaginal and rectal colonization and on parameters of vaginal health in women with intermediate vaginal flora. Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol 2012; 163: 210-215
  • 23 Mendling W. Diagnostik und Therapie beim Symptom Fluor. Frauenarzt 2018; 59: 120-128
  • 24 Swidsinski A, Loening-Baucke V, Mendling W. et al. Infection through structured polymicrobial Gardnerella biofilms (StPM-GB). Histol Histopathol 2014; 29: 567-587
  • 25 Sherrard J, Wilson J, Donders G. et al. 2018 European /IUSTI/WHO) International Union against sexually transmitted infections (IUSTI) World Health Organisation (WHO) guideline on the management of vaginal discharge. Int J STI & AIDS 2018; 29: 1258-1272
  • 26 Rumyantseva TA, Bellen G, Romanuk TN. et al. Utility of Microscopic Techniques and Quantitative Real-time Polymerase Chain Reaction for the Diagnosis of Vaginal Microflora Alterations. J Low Genit Tract Dis 2015; 19: 124-128
  • 27 Donders G, Greenhouse P, Donders F. et al. Genital tract GAS infection ISIDOG guidelines. J Clin Med 2021; 10: 2043