CC BY-NC-ND 4.0 · Geburtshilfe Frauenheilkd 2021; 81(10): 1112-1120
DOI: 10.1055/a-1499-8431
GebFra Science
Recommendation/Empfehlung

AGO Recommendations for the Surgical Therapy of the Axilla After Neoadjuvant Chemotherapy: 2021 Update

Article in several languages: English | deutsch
Michael Friedrich
1  Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, HELIOS Klinikum Krefeld, Krefeld, Germany
,
Thorsten Kühn
2  Gynäkologie, Klinikum Esslingen, Esslingen, Germany
,
Wolfgang Janni
3  Frauenklinik, Klinikum der Universität Ulm, Ulm, Germany
,
Volkmar Müller
4  Klinik und Poliklinik für Gynäkologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany
,
Maggie Banys-Paluchowski
5  Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, UK-SH, Lübeck, Germany
6  Medizinische Fakultät, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Germany
,
Cornelia Kolberg-Liedtke
7  Klinik für Gynäkologie mit Brustzentrum des Universitätsklinikums der Charité, Berlin, Germany
,
Christian Jackisch
8  Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Sana Klinikum Offenbach, Offenbach, Germany
,
David Krug
9  Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Klinik für Strahlentherapie, Campus Kiel, Kiel, Germany
,
Ute-Susann Albert
10  Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Germany
,
Ingo Bauerfeind
11  Frauenklinik, Klinikum Landshut gemeinnützige GmbH, Landshut, Germany
,
Jens Blohmer
7  Klinik für Gynäkologie mit Brustzentrum des Universitätsklinikums der Charité, Berlin, Germany
,
Wilfried Budach
12  Strahlentherapie, Radiologie Düsseldorf, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf, Germany
,
Peter Dall
13  Frauenklinik, Städtisches Klinikum Lüneburg, Lüneburg, Germany
,
Eva M. Fallenberg
14  Klinikum der Universität München, Campus Großhadern, Institut für Klinische Radiologie, München, Germany
,
Peter A. Fasching
15  Universitätsklinikum Erlangen, Frauenklinik, Erlangen, Germany
,
Tanja Fehm
16  Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf, Germany
,
Bernd Gerber
17  Universitätsfrauenklinik am Klinikum Südstadt, Klinikum Südstadt Rostock, Rostock, Germany
,
Oleg Gluz
18  Evangelisches Krankenhaus Bethesda, Brustzentrum, Mönchengladbach, Germany
,
Volker Hanf
19  Frauenklinik, Nathanstift Klinikum Fürth, Fürth, Germany
,
Nadia Harbeck
20  Brustzentrum, Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität, München, Germany
,
Jörg Heil
21  Universitäts-Klinikum Heidelberg, Brustzentrum, Heidelberg, Germany
,
Jens Huober
22  Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Germany
,
Hans-Heinrich Kreipe
23  Institut für Pathologie, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany
,
Sherko Kümmel
24  Evangelische Kliniken Essen Mitte, Essen, Germany
,
Sibylle Loibl
25  German Breast Group Forschungs GmbH, Neu-Isenburg, Germany
,
Diana Lüftner
26  Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Hämatologie, Onkologie und Tumorimmunologie, Charité, Berlin, Germany
,
Michael Patrick Lux
27  Kooperatives Brustzentrum Paderborn, Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Frauenklinik, St. Louise, Paderborn, St. Josefs-Krankenhaus, Salzkotten, St. Vincenz Krankenhaus GmbH, Germany
,
Nicolai Maass
28  Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Kiel, Germany
,
Volker Möbus
29  Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Klinikum Frankfurt Höchst GmbH, Frankfurt am Main, Germany
,
Christoph Mundhenke
28  Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Kiel, Germany
,
Ulrike Nitz
18  Evangelisches Krankenhaus Bethesda, Brustzentrum, Mönchengladbach, Germany
,
Tjoung-Won Park-Simon
30  Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Hannover, Hannover, Germany
,
Toralf Reimer
17  Universitätsfrauenklinik am Klinikum Südstadt, Klinikum Südstadt Rostock, Rostock, Germany
,
Kerstin Rhiem
31  Zentrum Familiärer Brust- und Eierstockkrebs, Universitätsklinikum Köln, Köln, Germany
,
Achim Rody
32  Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Lübeck, Lübeck, Germany
,
Marcus Schmidt
33  Klinik und Poliklinik für Geburtshilfe und Frauengesundheit der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz, Mainz, Germany
,
Andreas Schneeweiss
21  Universitäts-Klinikum Heidelberg, Brustzentrum, Heidelberg, Germany
,
Florian Schütz
34  Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Diakonissen Krankenhaus Speyer, Speyer, Germany
,
Hans-Peter Sinn
35  Sektion Gynäkopathologie, Pathologisches Institut, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Germany
,
Christine Solbach
36  Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany
,
Erich-Franz Solomayer
37  Klinik für Frauenheilkunde, Geburtshilfe und Reproduktionsmedizin, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg, Germany
,
Elmar Stickeler
38  Klinik für Gynäkologie und Geburtsmedizin, Universitätsklinikum Aachen, Aachen, Germany
,
Christoph Thomssen
39  Universitätsfrauenklinik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle-Wittenberg, Germany
,
Michael Untch
40  Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Helios Klinikum Berlin-Buch, Berlin, Germany
,
Isabell Witzel
4  Klinik und Poliklinik für Gynäkologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany
,
Achim Wöckel
10  Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Germany
,
Marc Thill
41  Klinik für Gynäkologie und Gynäkologische Onkologie, Agaplesion Markus Krankenhaus, Frankfurt am Main, Germany
,
Nina Ditsch
42  Frauenklinik, Universitätsklinikum Augsburg, Augsburg, Germany
› Author Affiliations

Abstract

For many decades, the standard procedure to treat breast cancer included complete dissection of the axillary lymph nodes. The aim was to determine histological node status, which was then used as the basis for adjuvant therapy, and to ensure locoregional tumour control. In addition to the debate on how to optimise the therapeutic strategies of systemic treatment and radiotherapy, the current discussion focuses on improving surgical procedures to treat breast cancer. As neoadjuvant chemotherapy is becoming increasingly important, the surgical procedures used to treat breast cancer, whether they are breast surgery or axillary dissection, are changing. Based on the currently available data, carrying out SLNE prior to neoadjuvant chemotherapy is not recommended. In contrast, surgical axillary management after neoadjuvant chemotherapy is considered the procedure of choice for axillary staging and can range from SLNE to TAD and ALND. To reduce the rate of false negatives during surgical staging of the axilla in pN+CNB stage before NACT and ycN0 after NACT, targeted axillary dissection (TAD), the removal of > 2 SLNs (SLNE, no untargeted axillary sampling), immunohistochemistry to detect isolated tumour cells and micro-metastases, and marking positive lymph nodes before NACT should be the standard approach. This most recent update on surgical axillary management describes the significance of isolated tumour cells and micro-metastasis after neoadjuvant chemotherapy and the clinical consequences of low volume residual disease diagnosed using SLNE and TAD and provides an overview of this yearʼs AGO recommendations for surgical management of the axilla during primary surgery and in relation to neoadjuvant chemotherapy.



Publication History

Received: 21 April 2021

Accepted after revision: 04 May 2021

Publication Date:
06 October 2021 (online)

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