Open Access
CC BY-NC-ND 4.0 · Geburtshilfe Frauenheilkd 2021; 81(10): 1112-1120
DOI: 10.1055/a-1499-8431
GebFra Science
Recommendation/Empfehlung

AGO Recommendations for the Surgical Therapy of the Axilla After Neoadjuvant Chemotherapy: 2021 Update

Article in several languages: English | deutsch

Authors

  • Michael Friedrich

    1   Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, HELIOS Klinikum Krefeld, Krefeld, Germany
  • Thorsten Kühn

    2   Gynäkologie, Klinikum Esslingen, Esslingen, Germany
  • Wolfgang Janni

    3   Frauenklinik, Klinikum der Universität Ulm, Ulm, Germany
  • Volkmar Müller

    4   Klinik und Poliklinik für Gynäkologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany
  • Maggie Banys-Paluchowski

    5   Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, UK-SH, Lübeck, Germany
    6   Medizinische Fakultät, Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf, Düsseldorf, Germany
  • Cornelia Kolberg-Liedtke

    7   Klinik für Gynäkologie mit Brustzentrum des Universitätsklinikums der Charité, Berlin, Germany
  • Christian Jackisch

    8   Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Sana Klinikum Offenbach, Offenbach, Germany
  • David Krug

    9   Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Klinik für Strahlentherapie, Campus Kiel, Kiel, Germany
  • Ute-Susann Albert

    10   Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Germany
  • Ingo Bauerfeind

    11   Frauenklinik, Klinikum Landshut gemeinnützige GmbH, Landshut, Germany
  • Jens Blohmer

    7   Klinik für Gynäkologie mit Brustzentrum des Universitätsklinikums der Charité, Berlin, Germany
  • Wilfried Budach

    12   Strahlentherapie, Radiologie Düsseldorf, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf, Germany
  • Peter Dall

    13   Frauenklinik, Städtisches Klinikum Lüneburg, Lüneburg, Germany
  • Eva M. Fallenberg

    14   Klinikum der Universität München, Campus Großhadern, Institut für Klinische Radiologie, München, Germany
  • Peter A. Fasching

    15   Universitätsklinikum Erlangen, Frauenklinik, Erlangen, Germany
  • Tanja Fehm

    16   Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Düsseldorf, Düsseldorf, Germany
  • Bernd Gerber

    17   Universitätsfrauenklinik am Klinikum Südstadt, Klinikum Südstadt Rostock, Rostock, Germany
  • Oleg Gluz

    18   Evangelisches Krankenhaus Bethesda, Brustzentrum, Mönchengladbach, Germany
  • Volker Hanf

    19   Frauenklinik, Nathanstift Klinikum Fürth, Fürth, Germany
  • Nadia Harbeck

    20   Brustzentrum, Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Klinikum der Ludwig-Maximilians-Universität, München, Germany
  • Jörg Heil

    21   Universitäts-Klinikum Heidelberg, Brustzentrum, Heidelberg, Germany
  • Jens Huober

    22   Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Ulm, Ulm, Germany
  • Hans-Heinrich Kreipe

    23   Institut für Pathologie, Medizinische Hochschule Hannover, Hannover, Germany
  • Sherko Kümmel

    24   Evangelische Kliniken Essen Mitte, Essen, Germany
  • Sibylle Loibl

    25   German Breast Group Forschungs GmbH, Neu-Isenburg, Germany
  • Diana Lüftner

    26   Medizinische Klinik mit Schwerpunkt Hämatologie, Onkologie und Tumorimmunologie, Charité, Berlin, Germany
  • Michael Patrick Lux

    27   Kooperatives Brustzentrum Paderborn, Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Frauenklinik, St. Louise, Paderborn, St. Josefs-Krankenhaus, Salzkotten, St. Vincenz Krankenhaus GmbH, Germany
  • Nicolai Maass

    28   Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Kiel, Germany
  • Volker Möbus

    29   Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Klinikum Frankfurt Höchst GmbH, Frankfurt am Main, Germany
  • Christoph Mundhenke

    28   Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Kiel, Kiel, Germany
  • Ulrike Nitz

    18   Evangelisches Krankenhaus Bethesda, Brustzentrum, Mönchengladbach, Germany
  • Tjoung-Won Park-Simon

    30   Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Hannover, Hannover, Germany
  • Toralf Reimer

    17   Universitätsfrauenklinik am Klinikum Südstadt, Klinikum Südstadt Rostock, Rostock, Germany
  • Kerstin Rhiem

    31   Zentrum Familiärer Brust- und Eierstockkrebs, Universitätsklinikum Köln, Köln, Germany
  • Achim Rody

    32   Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Schleswig-Holstein, Campus Lübeck, Lübeck, Germany
  • Marcus Schmidt

    33   Klinik und Poliklinik für Geburtshilfe und Frauengesundheit der Johannes-Gutenberg-Universität Mainz, Mainz, Germany
  • Andreas Schneeweiss

    21   Universitäts-Klinikum Heidelberg, Brustzentrum, Heidelberg, Germany
  • Florian Schütz

    34   Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Diakonissen Krankenhaus Speyer, Speyer, Germany
  • Hans-Peter Sinn

    35   Sektion Gynäkopathologie, Pathologisches Institut, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg, Germany
  • Christine Solbach

    36   Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Frankfurt, Frankfurt am Main, Germany
  • Erich-Franz Solomayer

    37   Klinik für Frauenheilkunde, Geburtshilfe und Reproduktionsmedizin, Universitätsklinikum des Saarlandes, Homburg, Germany
  • Elmar Stickeler

    38   Klinik für Gynäkologie und Geburtsmedizin, Universitätsklinikum Aachen, Aachen, Germany
  • Christoph Thomssen

    39   Universitätsfrauenklinik, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Halle-Wittenberg, Germany
  • Michael Untch

    40   Klinik für Gynäkologie und Geburtshilfe, Helios Klinikum Berlin-Buch, Berlin, Germany
  • Isabell Witzel

    4   Klinik und Poliklinik für Gynäkologie, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany
  • Achim Wöckel

    10   Klinik für Frauenheilkunde und Geburtshilfe, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Germany
  • Marc Thill

    41   Klinik für Gynäkologie und Gynäkologische Onkologie, Agaplesion Markus Krankenhaus, Frankfurt am Main, Germany
  • Nina Ditsch

    42   Frauenklinik, Universitätsklinikum Augsburg, Augsburg, Germany

Abstract

For many decades, the standard procedure to treat breast cancer included complete dissection of the axillary lymph nodes. The aim was to determine histological node status, which was then used as the basis for adjuvant therapy, and to ensure locoregional tumour control. In addition to the debate on how to optimise the therapeutic strategies of systemic treatment and radiotherapy, the current discussion focuses on improving surgical procedures to treat breast cancer. As neoadjuvant chemotherapy is becoming increasingly important, the surgical procedures used to treat breast cancer, whether they are breast surgery or axillary dissection, are changing. Based on the currently available data, carrying out SLNE prior to neoadjuvant chemotherapy is not recommended. In contrast, surgical axillary management after neoadjuvant chemotherapy is considered the procedure of choice for axillary staging and can range from SLNE to TAD and ALND. To reduce the rate of false negatives during surgical staging of the axilla in pN+CNB stage before NACT and ycN0 after NACT, targeted axillary dissection (TAD), the removal of > 2 SLNs (SLNE, no untargeted axillary sampling), immunohistochemistry to detect isolated tumour cells and micro-metastases, and marking positive lymph nodes before NACT should be the standard approach. This most recent update on surgical axillary management describes the significance of isolated tumour cells and micro-metastasis after neoadjuvant chemotherapy and the clinical consequences of low volume residual disease diagnosed using SLNE and TAD and provides an overview of this yearʼs AGO recommendations for surgical management of the axilla during primary surgery and in relation to neoadjuvant chemotherapy.



Publication History

Received: 21 April 2021

Accepted after revision: 04 May 2021

Article published online:
06 October 2021

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