Z Gastroenterol 2022; 60(06): 970-977
DOI: 10.1055/a-1491-1784
Übersicht

Effects of linaclotide in the treatment of chronic constipation and irritable bowel syndrome with constipation: a meta-analysis

Wirkungen von Linaclotid bei der Behandlung von chronischer Verstopfung und Reizdarmsyndrom mit Verstopfung: eine Metaanalyse
Qi Zhao
1   Clinical Medical College, Yangzhou University, Yangzhou, China (Ringgold ID: RIN38043)
,
Yongkun Fang
2   Clinical Medical College, Dalian Medical University, Dalian, China (Ringgold ID: RIN36674)
,
Cheng Yan
2   Clinical Medical College, Dalian Medical University, Dalian, China (Ringgold ID: RIN36674)
,
Jing Gao
2   Clinical Medical College, Dalian Medical University, Dalian, China (Ringgold ID: RIN36674)
,
Zhuangzhuang Liu
2   Clinical Medical College, Dalian Medical University, Dalian, China (Ringgold ID: RIN36674)
,
Hanjian Zhu
1   Clinical Medical College, Yangzhou University, Yangzhou, China (Ringgold ID: RIN38043)
,
Dong Tang
3   Department of General Surgery, Institute of General Surgery, Northern Jiangsu People's Hospital, Yangzhou City, China (Ringgold ID: RIN370089)
1   Clinical Medical College, Yangzhou University, Yangzhou, China (Ringgold ID: RIN38043)
,
Daorong Wang
3   Department of General Surgery, Institute of General Surgery, Northern Jiangsu People's Hospital, Yangzhou City, China (Ringgold ID: RIN370089)
1   Clinical Medical College, Yangzhou University, Yangzhou, China (Ringgold ID: RIN38043)
› Author Affiliations
Supported by: Social Development - Health Care Project of Yangzhou, jiangsu Province No. YZ2018087
Supported by: High-level talent "six one projects" top talent scientific research project of jiangsu Province No. LGY2019034

Abstract

Objective Linaclotide is a guanylate cyclase-C (GCC) agonist that is found in intestinal epithelial cells and is used when treating chronic constipation (CC) and irritable bowel syndrome with constipation (IBS-C). Several randomized controlled trials (RCTs) were conducted for evaluating its efficacy and safety.

Methods The PubMed, EMBASE, and Cochrane databases and the Web of Science were searched to find multiple RCTs of patients with CC or IBS-C. The Jadad scoring system was used for evaluating each study’s methodological quality, and RevMan5.3 was used for meta-analysis. The composite endpoint reaction approved by the FDA, abdominal pain and discomfort relief, symptom improvement, and diarrhea-related adverse reactions were chosen as observation indicators, and relative risk (RR) and 95% confidence interval (CI) were obtained for quantitative and comprehensive evaluation.

Results Eleven randomized controlled studies were included, consisting of 5 cases of CC and 6 cases of IBS-C. Linaclotide reached the composite endpoint response approved by FDA in the treatment of CC (RR = 3.26, 95% CI: 2.45–4.33), and the composite endpoint response approved by FDA for the treatment of IBS-C (RR = 2.26, 95% CI: 1.86–2.74) was greater than the placebo (both p < 0.00001). The main adverse reactions of linaclotide were gastrointestinal, mostly diarrhea, which was higher than that of the placebo when treating CC (RR = 3.56, 95% CI: 2.76–4.60) and IBS-C (RR = 8.23, 95% CI: 5.69–11.90) (both p < 0.00001).

Conclusion Linaclotide proved to be effective and safe for the treatment of CC and IBS-C compared to the placebo. However, diarrhea is the primary adverse reaction.

Zusammenfassung

Ziel Linaclotid ist ein Guanylatzyklase-C-Agonist, der in Darmepithelzellen vorkommt und bei der Behandlung von chronischer Obstipation und von Reizdarmsyndrom (RDS) mit Obstipation eingesetzt wird. Es wurden etliche randomisierte kontrollierte Studien durchgeführt, um dessen Wirksamkeit und Sicherheit zu evaluieren.

Methoden Die Datenbanken PubMed, EMBASE und Cochrane sowie das Web of Science wurden nach randomisierten kontrollierten Studien (RCTs) über Patienten mit chronischer Obstipation oder RDS mit Obstipation durchsucht. Für die Bewertung der methodischen Qualität der einzelnen Studien wurde das Jadad-Scoring-System verwendet und RevMan5.3 für die Meta-Analyse. Die Kriterien des von der FDA zugelassenen kombinierten Endpunkts – Linderung von Bauchschmerzen und -beschwerden, Symptomverbesserung und durchfallbedingte Nebenwirkungen, wurden als Beobachtungsindikatoren festgelegt und das relative Risiko (RR) und das 95%-Konfidenzintervall (CI) wurden für die quantitative und die umfassenden Bewertung ermittelt.

Ergebnisse Es wurden 11 randomisierte kontrollierte Studien eingeschlossen, darunter fünf über die Anwendung bei chronischer Obstipation und sechs bei RDS mit Obstipation. Linaclotid erreichte den von der FDA zugelassenen kombinierten Endpunkt bei der Behandlung von chronischer Obstipation (RR=3,26,95%CI:2,45–4,33). Bei der Behandlung von RDS mit Obstipation (RR=2,26,95%CI:1,86–2,74) erzielte Linaclotid für den von der FDA zugelassenen kombinierten Endpunkt ein höheres Ansprechen als Placebo (beide P < 0,00001). Die Hauptnebenwirkungen von Linaclotid waren gastrointestinale Reaktionen, hauptsächlich Diarrhö, die bei der Behandlung von chronischer Obstipation (RR=3,56,95% CI:2,76–4,60) und bei RDS mit Obstipation (RR=8,23,95% CI:5,69–11,90) stärker waren als unter Placebo (beide P < 0,00001).

Schlussfolgerung Linaclotid erwies sich bei der Behandlung von chronischer Obstipation und von RDS mit Obstipation im Vergleich zu Placebo als wirksam und sicher. Die Hauptnebenwirkung ist jedoch Diarrhö.



Publication History

Received: 20 November 2020

Accepted after revision: 25 April 2021

Article published online:
02 July 2021

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