Abstract
With an incidence of 58,000 cases per year, colorectal cancer (CRC) is the third most
common type of cancer in Germany. Although guaiac-based fecal occult blood tests (gFOBT)
and colonoscopy are accepted strategies for CRC screening offered for individuals
aged 50 or 55 onwards, utilization rates remain low.
This study examines various determinants for participation in CRC screening using
claims data provided by the AOK Niedersachsen and covering the years 2014 to 2016.
Using multivariate logistic regression models, we analyzed sociodemographic factors
(sex, age, nationality, type of employment) associated with screening behavior, including
individuals who underwent colonoscopy or gFOBT. The effect of school education and
professional qualification was estimated using subgroups of employees with social
insurance.
The analysis consisted of 620,977 insured individuals in the study population for
screening colonoscopy, while the gFOBT study population contained 845,191 individuals.
With increasing age, individuals were less likely to participate in CRC screening.
Participation rates for screening were higher for women than men in younger age groups.
However, men in higher age groups showed increased participation rates in gFOBT screening.
When compared with German citizens, Turkish citizens use the colonoscopy less often
and the gFOBT more often. In contrast to employees with social insurance, unemployed
individuals accept the prevention services less frequently, whereas pensioners and
voluntarily insured individuals exhibit increased participation rates. In terms of
education and professional qualification, we estimated a significantly lower participation
rate exclusively for the least educated individuals. The results help to better understand
patterns of utilization and can contribute to the development of information programs
for specific groups.
Zusammenfassung
Das Kolorektale Karzinom stellt mit einer Inzidenz von ca. 58.000 Fällen pro Jahr
die dritthäufigste Krebserkrankung in Deutschland dar. Obwohl GKV-Versicherten mit
dem Stuhlbluttest (gFOBT) und der Koloskopie ab dem 50. bzw. 55. Lebensjahr effektive
Präventionsmaßnahmen zur Verfügung stehen, sind die Inanspruchnahmeraten seit Jahren
gering.
Anhand von Routinedaten der AOK Niedersachsen wurde für den Zeitraum 2014 bis 2016
untersucht, welche Faktoren die Inanspruchnahme von Darmkrebspräventionsleistungen
determinieren. Dafür wurde der Einfluss soziodemographischer Variablen (Alter, Geschlecht,
Staatsangehörigkeit, Versichertenart) mithilfe multivariater, logistischer Regressionsmodelle
geschätzt. Der Einfluss der Schul- und Berufsausbildung wurde mithilfe von Subgruppen
sozialversicherungspflichtig Beschäftigter abgebildet.
Die Studienpopulationen der Koloskopie und des gFOBT umfassen 620.977 bzw. 845.191
Versicherte. Mit steigendem Alter sinken bei Männern und Frauen die Teilnahmeraten
von Darmkrebspräventionsleistungen. Frauen weisen dabei im Geschlechtervergleich in
den jüngeren Altersgruppen höhere Inanspruchnahmeraten auf. Beim gFOBT hingegen zeigen
Männer eine mit dem Alter steigende Inanspruchnahmerate. Türkische Staatsangehörige
zeigen im Vergleich zu Bundesbürgern eine geringere Inanspruchnahmerate der Koloskopie,
allerdings eine höhere für den gFOBT. Im Vergleich zu sozialversicherungspflichtig
Beschäftigten nehmen Arbeitslose die Präventionsangebote seltener, freiwillig Versicherte
und Rentenbezieher häufiger in Anspruch. In Bezug auf die Schul- und Berufsausbildung
zeigen sich nur bei sehr gering Gebildeten signifikant geringere Teilnahmeraten. Die
Ergebnisse können dazu beitragen relevante Personengruppen gezielter auf die Darmkrebsprävention
anzusprechen.
Schlüsselwörter
Routinedaten - beeinflussende Faktoren - Prävention - Inanspruchnahme - kolorektales
Karzinom
Keywords
claims data - influencing factors - prevention - utilization - colorectal cancer