Ultraschall Med 2022; 43(06): 584-591
DOI: 10.1055/a-1354-5958
Original Article

Ambulatory Use of Handheld Point-of-Care Ultrasound (HH-POCUS) in Rural Brandenburg – A Pilot Study

Handheld-Ultraschall im Point-of-Care-Einsatz (HH-POCUS) in der ambulanten Versorgung in ländlichen Regionen Brandenburgs – eine Pilotstudie
Hendra Lo
1   Institute for Clinical Ultrasound, Brandenburg Medical School Theodor Fontane, Neuruppin, Germany
,
Vilmar Frauendorf
2   Gastroenterology, Ruppiner Kliniken, Neuruppin, Germany
,
Sandra Wischke
3   Private Practice, Practice for Internal Medicine and Cardiology, Oberkramer, Germany
,
Christin Schimmath-Deutrich
4   Private Practice, Practice for Internal Medicine, Neuruppin, Germany
,
Markus Kersten
5   Private Practice, Practice for General Medicine, Rheinsberg, Germany
,
Maria Nuernberg
1   Institute for Clinical Ultrasound, Brandenburg Medical School Theodor Fontane, Neuruppin, Germany
,
Dieter Nuernberg
1   Institute for Clinical Ultrasound, Brandenburg Medical School Theodor Fontane, Neuruppin, Germany
6   Faculty of Health Sciences Brandenburg, Brandenburg Medical School Theodor Fontane, Neuruppin, Germany
,
Christian Jenssen
1   Institute for Clinical Ultrasound, Brandenburg Medical School Theodor Fontane, Neuruppin, Germany
› Author Affiliations
Supported by: Ministry of Science and Cultur Brandenburg; digilog program (144 000 € in 2018/2019 for systems and personal cost)

Abstract

Purpose This study aims to evaluate the use of handheld ultrasound devices (HHUS) for point-of-care ultrasound (POCUS) to improve outpatient care in rural Brandenburg.

Materials and Methods A group of general practitioners (n = 9), palliative care physicians (n = 6), emergency physicians (n = 4), and nurses from palliative care services (n = 5) participated in this study. Following a 3-hour workshop and 2 weeks of individual training, participants performed POCUS using HHUS (HH-POCUS). Indications, examination results, and resulting treatment changes (e. g., acute interventions, new medication) were documented in a standardized data entry form.

Results 19 physicians with different ultrasound experience and 5 palliative care nurses attended the workshop program and took part in the study. Three of the participating physicians were out of training in ultrasound and received prolonged supervision. Among 427 HH-POCUS examinations, the FAST scan and kidney scan were performed most often. Pain and dyspnea were the most common indications for HH-POCUS. Among the examinations performed by physicians (n = 311), ascites was the most common pathology (27 % of cases). Using a simplified examination protocol, palliative care nurses diagnosed fluid collections, hydronephrosis and transurethral catheter position or urinary retention. In 80.4 % of physician-performed cases, HH-POCUS made a valuable impact on patient management. HH-POCUS contributed to treatment decisions in 49.5 % of cases, including a change of medication in 29.6 % and performance of therapeutic interventions in 19.9 %. Hospital admission or referral to an ambulatory specialist was initiated due to HH-POCUS findings in 17.7 % of patients.

Conclusion HH-POCUS helped doctors in rural areas to optimize patient care through rapid on-site collection of therapeutically relevant findings. In addition, it was shown that specialized and motivated nurses can independently detect simple ultrasound findings and thus provide clinically relevant information to doctors.

Zusammenfassung

Ziel In der Studie wird der Einsatz des Handheld-Ultraschalls (HHUS) in der ambulanten Point-of-Care (POCUS)-Versorgung in Brandenburg, einem Flächenland geringer Bevölkerungsdichte, evaluiert.

Material und Methode Hausärzte (n = 9), Palliativärzte (n = 6), Notärzte (n = 4) und Palliativpflegekräfte (n = 5) wurden eingeschlossen. Nach einem 3-stündigen Workshop und einem 2-wöchigen Individualtraining führten die Teilnehmer selbstständig ambulante POCUS-Untersuchungen mit HHUS-Geräten (HH-POCUS) durch. Indikationen, Befunde und resultierende Behandlungsänderungen (Akutintervention, Medikationsänderung) wurden in einem Erhebungsbogen dokumentiert.

Ergebnisse 19 Ärzte mit unterschiedlicher Ultraschallerfahrung und 5 Palliativpflegekräfte nahmen an Workshop und Studie teil. Unter 427 HH-POCUS-Untersuchungen waren FAST- und Nierensonografie die häufigsten. Die häufigsten Indikationen waren Schmerz und Luftnot. Bei den 311 ärztlichen Untersuchungen war Aszites die häufigste Pathologie (27 %). Unter Anwendung eines deutlich vereinfachten Untersuchungsprotokolls diagnostizierten Palliativpflegekräfte Flüssigkeitsansammlungen, Harnstauung sowie die Position transurethraler Katheter bzw. Harnverhalt. In 80,4 % der ärztlichen Fälle hatte HH-POCUS Einfluss auf das weitere Patientenmanagement. In 49,5 % der Fälle trug HH-POCUS zur Therapieänderung bei, wobei es in 29,6 % zur Medikationsänderung kam und in 19,9 % eine therapeutische Intervention veranlasst wurde. Eine Krankenhauseinweisung oder Vorstellung in einer Spezialambulanz wurde aufgrund der HH-POCUS-Befunde bei 17,7 % der Patienten veranlasst.

Schlussfolgerungen HH-POCUS half Ärzten in ländlichen Gebieten, die ambulante Betreuung durch rasche Vor-Ort-Erhebung therapeutisch relevanter Befunde zu optimieren. Darüber hinaus wurde gezeigt, dass spezialisierte und motivierte Pflegekräfte selbstständig einfache Ultraschallbefunde detektieren und so Ärzten klinisch relevante Informationen liefern können.



Publication History

Received: 15 July 2020

Accepted: 11 January 2021

Article published online:
24 February 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
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