Handchir Mikrochir Plast Chir 2021; 53(01): 72-75
DOI: 10.1055/a-1333-2459
Originalarbeit

Glomus tumors of the upper extremity

Glomustumore der oberen Extremität
1   Ankara Diskapi Yildirim Beyazit, Training and Research Hospital, Orthopaedics and Traumatology
,
Çagla Amutkan Çiçek
2   Istanbul Dr Lufti Kirdar Kartal Training and Research Hospital, Plastic, Reconstructive and Aesthetic Surgery
,
Sibel Kayahan
3   Istanbul Dr Lufti Kirdar Kartal Training and Research Hospital, Pathology
,
Seyit Ali Gümüstas
4   Istanbul Dr Lufti Kirdar Kartal Training and Research Hospital, Orthopaedics and Traumatology
,
Gaye Taylan Filinte
2   Istanbul Dr Lufti Kirdar Kartal Training and Research Hospital, Plastic, Reconstructive and Aesthetic Surgery
› Institutsangaben
Funding This research did not receive any specific grant from funding agencies in the public, commercial, or not-for-profit sectors.

Abstract

Background Glomus tumors are uncommon and painful benign perivascular neoplasms. They usually occur in the subungual region of phalanx, and present with a classic clinical triad of localized tenderness, cold hypersensitivity, and excruciating paroxysmal pain. The aim of this study was to review 45 cases of glomus tumor according to the clinical, radiological and therapeutic characteristics, and the clinical and functional outcomes of surgical treatment.

Materials and methods A retrospective review was made of 45 glomus tumors of the upper extremity operated on between June 2005 and January 2019. Data were collected of demographic characteristics and the diagnostic, immunohistochemical, therapeutic and postoperative clinical findings.

Results The patients comprised 69 % females and 31 % males with a median age of 41 years at the time of surgery. The most commonly affected anatomic location was the digits (87 %). Of the 39 cases with an affected digit, there was a predominance of the middle finger in 28 % and the peri-subungual area in 51 %. There was no recurrence or need for secondary surgical intervention in any patient in this study. The mean QuickDASH score was 1.47 at mean 66 months follow-up.

Conclusions Glomus tumor, which is usually seen in the middle finger of middle-aged women, presents with excruciating paroxysmal pain out of proportion to the tumor size. The long-term outcomes after surgical loupe-assisted surgery with a transungual approach were seen to be good, without local recurrence and an acceptable rate of postoperative nail dystrophy.

Zusammenfassung

Hintergrund Glomustumore sind seltene, schmerzhafte, gutartige, perivaskuläre Neoplasien. Sie treten normalerweise subungual am Fingerendglied auf und weisen eine klassische Symptomentrias aus lokaler Berührungsempfindlichkeit, Kälteempfindlichkeit und qualvollen paroxysmalen Schmerzen auf. Ziel dieser Studie war es, die radiologischen Merkmale, die durchgeführte Therapie und die klinischen Ergebnisse der operativen Behandlung von 45 Glomustumoren zu untersuchen.

Patienten und Methoden Die Akten von 45 Patienten mit Resektion eines Glomustumors an der oberen Extremität im Zeitraum zwischen Juni 2005 und Januar 2019 wurden bzgl. demografischer Daten, Symptomen, Lokalisation der Tumore, Art der durchgeführten Operation und des Ergebnisses der immunhistochemischen Untersuchung ausgewertet. Die Patienten wurden telefonisch bzgl. aktueller Beschwerden, Zeichen für ein Rezidiv und vorhandene Deformitäten des Fingernagels befragt und der Quick-DASH telefonisch erhoben.

Ergebnisse Bei den Patienten handelte es sich um 31 Frauen (= 69 %) und 14 Männer (= 31 %) mit einem Durchschnittsalter von 41 Jahren zum Zeitpunkt der Operation. 39 Glomustumore (87 %) fanden sich an den Fingern und hier mit 51 % peri- bzw. subungual. Der Mittelfinger war am häufigsten betroffen (11 Fälle). 17 der 39 Patienten mit Befall eines Fingers wiesen präoperativ Nagelwachstumsstörungen auf, 4 davon auch postoperativ laut telefonischer Befragung. Weder waren Zweiteingriffe erforderlich, noch gab es Hinweise für ein Rezidiv. Der durchschnittliche Quick-DASH-Wert betrug 1,5 bei einer Nachbeobachtungszeit von durchschnittlich 66 Monaten.

Schlussfolgerungen In dieser Studie fanden sich Glomustumore der oberen Extremität vorwiegend bei Frauen mittleren Alters und waren am häufigsten am Mittelfinger und peri- bzw. subungual lokalisiert. Nach Entfernung mittels transungualem Zugang gab es keine Hinweise für Rezidive bei einer akzeptablen Rate an postoperativer Nageldystrophie.



Publikationsverlauf

Eingereicht: 08. Juli 2020

Angenommen: 02. Dezember 2020

Artikel online veröffentlicht:
15. Februar 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • References

  • 1 Carroll RE, Berman AT. Glomus tumors of the hand: review of the literature and report on twenty-eight cases. J Bone Joint Surg Am 1972; 54: 691-703
  • 2 Chou T, Pan SC, Shieh SJ. et al. Glomus Tumor: Twenty-Year Experience and Literature Review. Ann Plast Surg 2016; 76 (Suppl. 01) S35-40
  • 3 Mravic M, LaChaud G, Nguyen A. et al. Clinical and histopathological diagnosis of glomus tumor: an institutional experience of 138 cases. Int J Surg Pathol 2015; 23: 181-188
  • 4 Unglaub F, Hahn P, Spies CK. Extradigitaler Glomustumor. Handchir Mikrochir Plast Chir 2016; 48: 316-317
  • 5 Aasheim T, Finsen V. The DASH and the QuickDASH instruments. Normative values in the general population in Norway. J Hand Surg Eur Vol 2014; 39: 140-144
  • 6 Hufschmidt K, Foissac R, Camuzard O. et al. Glomus tumors of the upper limb: Single-center retrospective study of clinical and functional outcomes. Hand Surg Rehabil 2017; 36: 290-295
  • 7 Ekin A, Ozkan M, Kabaklioglu T. Subungual glomus tumours: a different approach to diagnosis and treatment. J Hand Surg Br 1997; 22: 228-229
  • 8 Bhaskaranand K, Navadgi BC. Glomus tumour of the hand. J Hand Surg Br 2002; 27: 229-231
  • 9 Lee W, Kwon SB, Cho SH. et al. Glomus tumor of the hand. Arch Plast Surg 2015; 42: 295-301
  • 10 Civan O, Güntürk ÖB, Özaksar K. et al. Glomus tumors of the nail bed: topographic anatomy and an algorithmic approach based on the topography. Handchir Mikrochir Plast Chir 2020; 52: 202-206
  • 11 Schiefer TK, Parker WL, Anakwenze OA. et al. Extradigital glomus tumors: a 20-year experience. Mayo Clin Proc 2006; 81: 1337-1344
  • 12 Khaled W, Drape JL. MRI of wrist and hand masses. Diagn Interv Imaging 2015; 96: 1238-1246
  • 13 Kim YJ, Kim DH, Park JS. et al. Factors affecting surgical outcomes of digital glomus tumour: a multicentre study. J Hand Surg Eur Vol 2018; 43: 652-658
  • 14 Madhar M, Bouslous J, Saidi H. et al. Which approach is best for subungual glomus tumors? Transungual with microsurgical dissection of the nail bed or periungual?. Chir Main 2015; 34: 39-43
  • 15 Vasisht B, Watson HK, Joseph E. et al. Digital glomus tumors: a 29-year experience with a lateral subperiosteal approach. Plast Reconstr Surg 2004; 114: 1486-1489
  • 16 Promny D, Horch RE, Agaimy A. et al. Glomustumor am Finger – eine seltene, aber schmerzhafte handchirurgische Entität. Handchir Mikrochir Plast Chir 2020; 52: 207-209
  • 17 Boussakri H, Elibrahimi A, Hahem C. et al. [Glomus tumors of the hand: a retrospective study of 11 cases]. Pan Afr Med J 2016; 24: 262