Rofo 2021; 193(07): 797-803
DOI: 10.1055/a-1328-3142
Musculoskeletal System

Subscapularis Tendon Tears – Usefulness of Written MRI Reports for Guiding Patient Referral to Shoulder Specialists

Versorgungsforschung zur Verlässlichkeit radiologischer Befunde in der MRT-Diagnostik von Subscapularisläsionen
1   Orthopedics, University Medicine Rostock, Germany
,
Jörn Kircher
2   Shoulder and Elbow Surgery, ATOS Klinik Fleetinsel Hamburg, Germany
,
Knut Schwalba
2   Shoulder and Elbow Surgery, ATOS Klinik Fleetinsel Hamburg, Germany
,
3   Institute of Diagnostic and Interventional Radiology, University Medicine Rostock, Germany
,
Thomas Tischer
1   Orthopedics, University Medicine Rostock, Germany
› Author Affiliations

Abstract

Introduction Rotator cuff tears are one of the most common reasons for shoulder pain, and patients often present initially to general practitioners. However, subscapularis tears are especially difficult to diagnose and hence adequate therapy is often delayed. General practitioners or non-specialist orthopedic surgeons need reliable MRI findings to allow timely referral of patients to shoulder specialists. The purpose of this study was to determine the validity of the written MRI report of patients with arthroscopically proven subscapularis tendon tears.

Method In this retrospective study, 97 patients (mean age 62.4 ± 10 years, 63 men) who underwent arthroscopic subscapularis repair between April 2013 and January 2015 by two experienced shoulder surgeons and who underwent a preoperative 1.5 T MRI study were included. All of these patients had high-field strength (i. e., ≥ 1.5 T) standard MRI scans performed within 4–164 (mean 57.4 ± 38.4) days before their arthroscopic procedures.

Results and Conclusion Subscapularis tendon tears, verified by arthroscopy, were correctly identified in only 37 of 97 cases in the written report of the preoperative MRI. This resulted in an overall low sensitivity of 38.1 %. Correctly predicted lesions were as follows: Fox and Romeo I 29.4 % (5/17 patients), Fox and Romeo II 20 % (7/35 patients), Fox and Romeo III 46.7 % (14/30 patients) and Fox and Romeo IV 73.3 % (11/15 patients). In contrast, concurrent supraspinatus tendon tears were identified correctly in 88.2 % of patients (60/68 cases, sensitivity 88.2 %, specificity 96.5 %). Preoperative written radiology reports provided by a heterogeneous group of 39 presumably non-MSK-specialized radiologic centers do not reliably detect subscapularis tendon tears and are not sufficient for guiding patients to specialist centers. Compared to other rotator cuff injuries, this study shows difficulties in the correct diagnosis of subscapular tendon injuries. However, this is necessary to provide patients with timely therapy. It can be assumed that MRI review by musculoskeletal-specialized radiologists would more often than not lead to the correct diagnosis.

Key Points:

  • Subscapularis tendon ruptures are difficult to diagnose on standard shoulder MRI.

  • Written MRI reports from non-musculoskeletal-specialized radiologists are not reliable, especially for smaller lesions.

  • Reliable findings are required for referral allocation to shoulder specialists (specialized musculoskeletal radiologists).

Citation Format

  • Lenz R, Kircher J, Schwalba K et al. Subscapularis Tendon Tears – Usefulness of Written MRI Reports for Guiding Patient Referral to Shoulder Specialists. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 797 – 803

Zusammenfassung

Hintergrund Risse der Rotatorenmanschette sind einer der häufigsten Gründe für Schulterschmerzen. In der Mehrzahl der Fälle stellen sich die Patienten zunächst bei nicht spezialisierten Ärzten (meist beim Hausarzt) vor. Insbesondere Subscapularissehnenrupturen sind jedoch schwer zu diagnostizieren, sodass eine adäquate Therapie oft verzögert wird. Insbesondere der Hausarzt oder nichtspezialisierte Orthopäden benötigen eine verlässliche MRT-Befundung, um eine rechtzeitige Überweisung der Patienten an Schulterspezialisten zu ermöglichen. Daher war es Ziel dieser Studie, die Wertigkeit des schriftlichen MRT-Berichts anhand arthroskopisch nachgewiesener Subscapularissehnenrupturen zu untersuchen.

Methoden In diese retrospektive Studie wurden 97 Patienten (Durchschnittsalter 62,4 Jahre, 63 Männer) eingeschlossen. Zwischen April 2013 und Januar 2015 erhielten sie eine arthroskopische Subscapularissehnenrekonstruktion durch 2 erfahrene Schulterchirurgen. Alle Patienten hatten Standard-MRT-Scans (≥ 1,5 Tesla) innerhalb von 4–164 Tagen (durchschnittlich 57,4 Tage) vor ihren arthroskopischen Eingriffen.

Ergebnisse und Schlussfolgerung Durch Arthroskopie verifizierte Subscapularissehnenrupturen wurden im schriftlichen Bericht der präoperativen MRT-Scans nur in 37 von 97 Fällen korrekt identifiziert. Dies führte zu einer insgesamt geringen Sensitivität von 38,1 %. Korrekt beschriebene Läsionen wurden wie folgt gefunden: Fox/Romeo I 29,4 % (5/17 Patienten), Fox/Romeo II 20 % (7/35 Patienten), Fox/Romeo III 46,7 % (14/30 Patienten) und Fox/Romeo IV 73,3 % (11/15 Patienten). Im Gegensatz dazu wurden gleichzeitige Supraspinatussehnenrupturen in 88,2 % (60/68 Fälle, Sensitivität 88,2 %, Spezifität 96,5 %) korrekt identifiziert. Präoperative schriftliche MRT-Berichte einer heterogenen Gruppe von 39 überwiegend nicht muskuloskelettal spezialisierten radiologischen Zentren beschreiben Subscapularissehnenrupturen nicht zuverlässig. Damit gelten sie als unzureichend, um Patienten spezialisierten Zentren zuzuführen. Diese Studie zeigt, im Vergleich zu anderen Verletzungen der Rotatorenmanschette, Schwierigkeiten in der korrekten Befundung von Subscapularissehnenverletzungen auf. Diese ist allerdings notwendig, um die Patienten einer rechtzeitigen Therapie zuzuführen. Es ist anzunehmen, dass eine Befundung durch muskuloskelettal spezialisierte Radiologen häufiger zu korrekten Befunden führen würde.

Kernaussagen:

  • Subscapularissehnenrupturen sind im Standard-Schulter-MRT schwer zu diagnostizieren.

  • Schriftliche MRT-Berichte nicht muskuloskelettal spezialisierter Radiologen sind insbesondere bei kleineren Läsionen nicht zuverlässig.

  • Für zielgerichtete Zuweisung zu Schulterspezialisten ist eine zuverlässige Befundung erforderlich (spezialisierte muskuloskelettale Radiologen).



Publication History

Received: 20 April 2020

Accepted: 16 November 2020

Article published online:
21 January 2021

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