Ultraschall Med
DOI: 10.1055/a-1309-1665
Original Article

Evaluation of the Tramline Sign in the Prediction of Placenta Accreta Spectrum and Perioperative Outcomes in Anterior Placenta Previa

Bewertung des Tramline-Zeichens zur Vorhersage einer Placenta-accreta-spectrum-Störung und des perioperativen Outcomes bei anteriorer Placenta praevia
1  Queen Charlottes and Chelsea Hospital, Imperial College Hleathcare NHS Trust, London, United Kingdom
2  Department of Metabolism, Digestion and Reproduction, Institute of Reproductive and Developmental Biology, Imperial College London, United Kingdom
3  Department of Medicine and Surgery, Obstetrics and Gynecology Unit, University of Parma, Parma, Italy
,
Francesco Forlani
4  Department of Obstetrics and Gynaecology, Arnas Civico Hospital, Palermo, Italy
,
Harsha Shah
1  Queen Charlottes and Chelsea Hospital, Imperial College Hleathcare NHS Trust, London, United Kingdom
2  Department of Metabolism, Digestion and Reproduction, Institute of Reproductive and Developmental Biology, Imperial College London, United Kingdom
,
Gowrishankar Paramasivam
1  Queen Charlottes and Chelsea Hospital, Imperial College Hleathcare NHS Trust, London, United Kingdom
,
Joseph Yazbek
5  Department of Gynaecologic Oncology, Queen Charlotte’s and Chelsea Hospital, Imperial College Healthcare NHS Trust, London, United Kingdom
,
Tom Bourne
2  Department of Metabolism, Digestion and Reproduction, Institute of Reproductive and Developmental Biology, Imperial College London, United Kingdom
6  Department of Development and Regeneration, KU Leuven, Leuven, Belgium
,
Giuseppe Calì
4  Department of Obstetrics and Gynaecology, Arnas Civico Hospital, Palermo, Italy
7  Department of Obstetrics and Gynaecology, Azienda Ospedaliera Villa Sofia Cervello, Palermo, Italy
,
1  Queen Charlottes and Chelsea Hospital, Imperial College Hleathcare NHS Trust, London, United Kingdom
2  Department of Metabolism, Digestion and Reproduction, Institute of Reproductive and Developmental Biology, Imperial College London, United Kingdom
6  Department of Development and Regeneration, KU Leuven, Leuven, Belgium
› Author Affiliations
Supported by: UK National Institute for Health Research Biomedical Research Centre (BRC) based at Imperial College Healthcare National Health Service Trust and Imperial College

Abstract

Purpose To evaluate perioperative outcomes and the prognostic role of the tramline sign in a cohort of women with anterior placenta previa.

Materials and Methods Retrospective analysis of 3D ultrasound volumes from women with anterior placenta previa who underwent ultrasound examination beyond 32 weeks. 3D and 3D color volumes were obtained from a sagittal section of the uterus bisecting a partially full bladder and processed using Crystal Vue and Crystal Vue Flow rendering to look for the “tramline sign”. “Partial obliteration” was defined as a loss of some or part of the uterine-serosal interface and “full obliteration” as when both interfaces were interrupted. Postnatal ascertainment of placenta accreta spectrum (PAS) was confirmed by findings recorded intraoperatively or on a pathology report.

Results 65 cases were included. The tramline sign was “partially” (17) or “fully” (19) obliterated in 36 cases (55.4 %), and present in 29 (44.6 %). Obliteration was associated with earlier gestational age at delivery (35 + 1 (26 + 3–38 + 3) vs. 36 + 4 (25 + 3–38 + 0) weeks, p = 0.005), greater estimated blood loss (800 (400–11 000) vs. 600 (300–2100) mls, p = 0.003), longer operative time (155 (60–240) vs. 54 (25–80) minutes, p < 0.001), higher rate of hysterectomy (97.2 % vs. 0.0 %, p < 0.001), longer postoperative admission (7 (3–19) vs. 3 (1–5) days, p < 0.001) and a 100 % rate of postnatal diagnosis of PAS. The finding of an “obliterated” tramline sign identified all women that required hysterectomy and all cases of PAS.

Conclusion A “partially or fully obliterated” tramline sign is strongly associated with indicators of operative complexity, the postnatal confirmation of PAS, and the need for peripartum hysterectomy.

Zusammenfassung

Ziel Beurteilung der perioperativen Outcomes und der prognostischen Rolle des sogenannten Tramline-Zeichens in einer Kohorte von Frauen mit anteriorer Placenta praevia.

Material und Methoden Retrospektive Analyse der 3D-Ultraschallvolumina von Frauen mit anteriorer Placenta praevia, bei denen nach der 32. Woche eine Ultraschalluntersuchung durchgeführt wurde. 3D- und 3D-Farbvolumina wurden aus einem sagittalen Abschnitt des Uterus gewonnen, der die teilweise gefüllte Blase halbierte und mit Crystal Vue und Crystal Vue FlowTM Rendering bearbeitet wurde, um nach dem „Tramline-Zeichen“ zu suchen. Eine „partielle Auslöschung“ wurde definiert als ein Verlust einiger Stellen oder eines Teils der Uterus-Serosa-Grenzfläche, und „vollständige Auslöschung“, wenn beide Grenzflächen unterbrochen waren. Die postnatale Diagnose einer Placenta-accreta-spectrum (PAS)-Störung wurde durch Befunde bestätigt, die intraoperativ oder in einem Pathologiebericht festgehalten wurden.

Ergebnisse 65 Fälle wurden eingeschlossen. Das Tramline-Zeichen war in 36 Fällen (55,4 %) „teilweise“ (17) oder „vollständig“ (19) ausgelöscht und in 29 (44,6 %) vorhanden. Die Auslöschung war assoziiert mit einer früheren Schwangerschaftswoche bei Entbindung (35 + 1 (26 + 3–38 + 3) vs. 36 + 4 (25 + 3–38 + 0); p = 0,005), einem höheren geschätzten Blutverlust (800 (400–11 000) vs. 600 (300–2100) ml; p = 0,003), einer längeren Operationszeit (155 (60–240) vs. 54 (25–80) Minuten; p < 0,001), einer höheren Hysterektomierate (97,2 % vs. 0,0 %; p < 0,001), einem längeren postoperativen Aufenthalt (7 (3–19) vs. 3 (1–5) Tage; p < 0,001) und einer 100 %igen Rate der postnatalen Diagnose der PAS. Der Befund eines „ausgelöschten“ Tramline-Zeichens identifizierte alle Frauen, bei denen eine Hysterektomie erforderlich war, sowie alle Fälle von PAS.

Schlussfolgerung Ein „teilweise oder vollständig ausgelöschtes“ Tramline-Zeichen ist stark mit Indikatoren für die operative Komplexität, mit der postnatalen Diagnose einer PAS und der Notwendigkeit einer peripartalen Hysterektomie assoziiert.



Publication History

Received: 07 July 2020

Accepted: 23 October 2020

Publication Date:
08 February 2021 (online)

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