Abstract
Purpose i) To assess the inter- and intra-observer reliability of ultrasound (US) in the
evaluation of the hyaline cartilage (HC) of the metacarpal head (MH) in patients with
rheumatoid arthritis (RA) and in healthy subjects (HS) both qualitatively and quantitatively.
ii) To calculate the smallest detectable difference (SDD) of the MH cartilage thickness
measurement. iii) To correlate the qualitative scoring system and the quantitative
assessment.
Materials and Methods US examination was performed on 280 MHs of 20 patients with RA and 15 HS using a
very high frequency probe (up to 22 MHz). HC status was evaluated both qualitatively
(using a five-grade scoring system) and quantitatively (using the average value of
the longitudinal and transverse measures). The HC of MHs from II to V metacarpophalangeal
joint of both hands were scanned independently on the same day by two rheumatologists
to assess inter-observer reliability. All subjects were re-examined using the same
scanning protocol and the same US setting by one sonographer after a week to assess
intra-observer reliability.
Results The inter-observer agreement and intra-observer agreement were moderate to substantial
(k = 0.66 and k = 0.73) for the qualitative scoring system and high (ICC = 0.93 and
ICC = 0.94) for the quantitative assessment. The SDD of the MH cartilage thickness
measurement was 0.09 mm. A significant correlation between the two scoring systems
was found (r = –0.35; p < 0.001).
Conclusion The present study describes the main methodological issues of HC assessment. Using
a standardized protocol, both the qualitative and the quantitative scoring systems
can be reliable.
Zusammenfassung
Ziel i) Qualitative und quantitative Beurteilung der Inter- und Intraobserver-Reliabilität
des Ultraschalls bei der Beurteilung des hyalinen Knorpels (HC) der Metakarpalknochenköpfe
(MH) bei Patienten mit rheumatoider Arthritis und bei gesunden Probanden. ii) Berechnung
der kleinsten nachweisbaren Differenz (SDD) der MH-Knorpeldickenmessung. iii) Korrelation
des qualitativen Scoring-Systems und der quantitativen Bewertung.
Material und Methoden Die US-Untersuchung wurde an 280 MHs von 20 Patienten mit rheumatoider Arthritis
(RA) und 15 gesunden Probanden (HS) unter Verwendung einer Hochfrequenzsonde (bis
zu 22 MHz) durchgeführt. Der HC-Status wurde sowohl qualitativ (mit einem 5-stufigen
Scoring-System) als auch quantitativ (mit dem Mittelwert der longitudinalen und transversalen
Messungen) bewertet. Die HC der MH II bis V der Metacarpophalangealgelenke beider
Hände wurden am selben Tag von 2 Rheumatologen unabhängig voneinander gescannt, um
die Interobserver-Reliabilität zu bewerten. Alle Probanden wurden nach einer Woche
von einem Sonografen nach dem gleichen Untersuchungsprotokoll und gleichen US-Einstellungen
erneut untersucht, um die Intraobserver-Reliabilität zu beurteilen.
Ergebnisse Die Inter- und die Intraobserver-Reliabilität waren für das qualitative Bewertungssystem
moderat bis erheblich (k = 0,66 und k = 0,73) und für die quantitative Bewertung hoch
(ICC = 0,94 und ICC = 0,93). Der SDD der MH-Knorpeldickenmessung betrug 0,09 mm. Es
wurde eine signifikante Korrelation zwischen den beiden Scoring-Systemen gefunden
(r = –0,35; p < 0,001).
Schlussfolgerung Die vorliegende Studie beschreibt die wichtigsten methodischen Probleme der HC-Bewertung.
Durch Verwendung eines standardisierten Protokolls kann sowohl das qualitative als
auch das quantitative Scoring-System zuverlässig sein.
Key words
rheumatoid arthritis - hyaline cartilage - metacarpophalangeal joint - ultrasound
- musculoskeletal system