Gesundheitsökonomie & Qualitätsmanagement 2021; 26(01): 40-50
DOI: 10.1055/a-1258-5683
Übersichtsarbeit

Die Kosten des Schlaganfalls in Deutschland: eine systematische Übersichtsarbeit

Costs of stroke in Germany: a systematic review
Juliane A. Düvel
Universität Bielefeld, AG 5 – Gesundheitsökonomie und Gesundheitsmanagement
,
Oliver Damm
Universität Bielefeld, AG 5 – Gesundheitsökonomie und Gesundheitsmanagement
,
Wolfgang Greiner
Universität Bielefeld, AG 5 – Gesundheitsökonomie und Gesundheitsmanagement
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Zielsetzung Ziel dieser Studie war es, eine umfassende Übersicht über die Literatur zu Kosten des Schlaganfalls oder der transitorischen ischämischen Attacke (TIA) in Deutschland zu geben.

Methodik Es wurde eine systematische Literaturrecherche in PubMed und Embase durchgeführt, um kostenberichtende Studien zu Schlaganfall und TIA, die vor Juni 2019 veröffentlicht wurden, zu identifizieren. Studien wurden eingeschlossen, sofern die Gesamtkosten, eine spezifische Kostenkategorie oder mindestens eine Behandlungsphase nach einem Schlaganfall oder einer TIA dargestellt wurde. Dagegen wurden Studien ausgeschlossen, die den Schlaganfall lediglich als Folge einer anderen Erkrankung oder eines Risikofaktors berücksichtigt haben, soweit dort keine separate Beschreibung der schlaganfallspezifischen Kosten vorgenommen wurde. Um die Vergleichbarkeit der Studienergebnisse zu gewährleisten, wurden alle Kostenschätzungen mithilfe des Verbraucherpreisindex des Statistischen Bundesamtes auf das einheitliche Preisjahr 2018 angepasst.

Ergebnisse Die Suchen in den Datenbanken ergaben 482 Treffer zuzüglich 3 Handrechercheartikeln, von denen 66 Studien für die Volltextüberprüfung ausgewählt wurden. Davon wurden schlussendlich 16 Studien in die Ergebnissynthese eingeschlossen. Die durchschnittlichen direkten Kosten lagen zwischen 14 240 € und 44 060 € pro Patient. Wenn indirekte Kosten erhoben wurden, lagen diese zwischen 2470 € und 17 860 €. Im ersten Jahr nach einem Schlaganfall stellten die stationären Kosten den größten Kostenblock dar, während die ambulanten Behandlungs- und Pflegekosten insbesondere in den Folgejahren dominierten.

Schlussfolgerung Die Ergebnisse der Studien betonen die monetäre Relevanz des Schlaganfalls für das deutsche Gesundheitssystem. Daneben verdeutlicht die Übersichtsarbeit die Notwendigkeit einheitlicher Ansätze zur Erhebung und Analyse von Krankheitskosten, um eine Vergleichbarkeit zu gewährleisten und Handlungsbedarf anhand kostentreibender Aspekte identifizieren zu können.

Abstract

Aim The aim of this study was to provide a comprehensive overview of previously published cost-of-illness studies in stroke or transient ischemic attack (TIA) in Germany.

Method A literature search via PubMed and Embase was conducted to identify studies providing estimates of the economic burden of stroke published before June 2019. A study was included if it reported total costs of stroke or costs of a specific stroke treatment phase in Germany. Studies that considered stroke only as a consequence of other diseases or risk factors and therefore did not focus on the detailed description of stroke-related costs were excluded. To ensure comparability between the included studies, all cost estimates were adjusted to 2018 values using consumer price indices (CPI) obtained from the German Federal Statistical Office.

Results The search yielded 482 hits. Another three publications were detected by manual search. Sixty-six of them were identified for full-text review. Sixteen out of these studies met the predefined criteria and were therefore included for data extraction. The average direct medical costs ranged from €14,240 to €44,060. If productivity losses were estimated, indirect costs after stroke varied between €2,470 and €17,860. Inpatient costs were accountable for the largest cost factor in the first year after stroke. In the following years, outpatient treatment and nursing costs dominated.

Conclusion The results of the included studies reveal a high economic burden of stroke. In addition, the systematic review demonstrates the need for consistent approaches to measure costs to ensure comparability and identify cost drivers for future demand on care.



Publication History

Article published online:
05 October 2020

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 World Health Organization Top 10 causes of death: Situation and trends. https://www.who.int/gho/mortality_burden_dis​ease/causes_death/top_10/en/ Stand: 07.11.2019
  • 2 Hankey GJ. Stroke. The Lancet 2017; 389 10069 641-654
  • 3 Busch MA, Kuhnert R. 12-Monats-Prävalenz von Schlaganfall oder chronischen Beschwerden infolge eines Schlaganfalls in Deutschland. RKI-Bib1 (Robert Koch-Institut); 2017
  • 4 Busch MA, Schienkiewitz A, Nowossadeck E. et al. Prävalenz des Schlaganfalls bei Erwachsenen im Alter von 40 bis 79 Jahren in Deutschland: Ergebnisse der Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland (DEGS1). Bundesgesundheitsblatt, Gesundheitsforschung, Gesundheitsschutz 2013; 56 5–6 656-660
  • 5 Schubert F, Lalouschek W. Schlaganfall. Lehrner J, Pusswald G, Fertl E, Kryspin-Exner I, Strubreither W. Hrsg. Klinische Neuropsychologie: Grundlagen – Diagnostik – Rehabilitation. Vienna: Springer-Verlag/Wien; 2006: 303-314
  • 6 Pinto M. BASICS Neurologie. 5. Aufl.. München: Elsevier; 2017. Basics
  • 7 Jungehülsing GJ, Endres M. Komplikationen und Folgeerkrankungen nach Schlaganfall. Stuttgart: Georg Thieme Verlag; 2015
  • 8 Statistisches Bundesamt Krankheitskosten in Mio. € für Deutschland: Krankheitskostenrechnung. http://www.gbe-bund.de Stand: 03.06.2020
  • 9 Robert Koch-Institut Wie steht es um unsere Gesundheit?. RKI-Bib1 (Robert Koch-Institut); 2015
  • 10 Hodgson TA. Costs of illness in cost-effectiveness analysis. A review of the methodology. PharmacoEconomics 1994; 6 (06) 536-552
  • 11 Honeycutt AA, Segel JE, Hoerger TJ. et al. Comparing cost-of-illness estimates from alternative approaches: an application to diabetes. Health services research 2009; 44 (01) 303-320
  • 12 Drummond MF, Sculpher M, Claxton K. et al. Methods for the economic evaluation of health care programmes. 4. Aufl.. Oxford: Oxford University Press; 2015
  • 13 Schöffski O, Graf von der Schulenburg J-M. Gesundheitsökonomische Evaluationen. Berlin; Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg;: 2012
  • 14 Moher D, Liberati A, Tetzlaff J. et al. Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA Statement. PLOS Medicine 2009; 6 (07) e1000097
  • 15 Müller D, Stock S, Dintsios C-M. et al. Checkliste zur Erstellung und Bewertung von Krankheitskostenstudien. Gesundheitswesen (Bundesverband der Arzte des Offentlichen Gesundheitsdienstes (Germany)) 2018; 80 8–09 744-753
  • 16 Armijo-Olivo S, Stiles CR, Hagen NA. et al. Assessment of study quality for systematic reviews: a comparison of the Cochrane Collaboration Risk of Bias Tool and the Effective Public Health Practice Project Quality Assessment Tool: methodological research. Journal of evaluation in clinical practice 2012; 18 (01) 12-18
  • 17 Yost J, Dobbins M, Traynor R. et al. Tools to support evidence-informed public health decision making. BMC public health 2014; 14: 728
  • 18 Evans N, Lasen M, Tsey K. A systematic review of rural development research: Characteristics, design quality and engagement with sustainability. Cham: Springer; 2015. Springer Briefs in Public Health
  • 19 Statistisches Bundesamt Preise: Verbraucherpreisindizes für Deutschland. Lange Reihen ab 1948. https://www.destatis.de/DE/Themen/Wirtschaft/Preise/Verbraucherpreisindex/Publikationen/Downloads-Verbraucherpreise/verbraucherpreisindex-lange-reihen-​pdf-5611103.pdf?__blob=publicationFile Stand: 07.11.2019
  • 20 Dodel R, Winter Y, Ringel F. et al. Cost of illness in subarachnoid hemorrhage: a German longitudinal study. Stroke 2010; 41 (12) 2918-2923
  • 21 Dodel RC, Haacke C, Zamzow K. et al. Resource Utilization and Costs of Stroke Unit Care in Germany. Value in Health 2004; 7 (02) 144-152
  • 22 Kolominsky-Rabas PL, Heuschmann PU, Marschall D. et al. Lifetime cost of ischemic stroke in Germany: results and national projections from a population-based stroke registry: the Erlangen Stroke Project. Stroke 2006; 37 (05) 1179-1183
  • 23 Lindig C, Brüggenjürgen B, Willich S. et al. Die Kosten des Schlaganfalls — eine Längsschnittanalyse. PharmacoEconomics German Research Articles 2010; 8 (02) 97-107
  • 24 Rossnagel K, Nolte CH, Muller-Nordhorn J. et al. Medical resource use and costs of health care after acute stroke in Germany. European journal of neurology 2005; 12 (11) 862-868
  • 25 Brüggenjürgen B, Rupprecht H-J, Willich SN. et al. Cost of atherothrombotic diseases – myocardial infarction, ischaemic stroke and peripheral arterial occlusive disease – in Germany. Journal of Public Health 2005; 13 (04) 216-224
  • 26 Weimar C, Weber C, Wagner M. et al. Management patterns and health care use after intracerebral hemorrhage. a cost-of-illness study from a societal perspective in Germany. Cerebrovascular diseases (Basel, Switzerland) 2003; 15 1–2 29-36
  • 27 Albrecht D, Wollensak T, Ernst C. et al. Costs of informal care in a sample of German geriatric stroke survivors. European journal of ageing 2016; 13 (01) 49-61
  • 28 Epifanov Y, Dodel R, Haacke C. et al. Costs of acute stroke care on regular neurological wards: A comparison with stroke unit setting. Health Policy 2007; 81 2–3 339-349
  • 29 Fuchs S, Klauss V, Dieterle C. et al. Behandlungskosten bei Myokardinfarkt, Schlaganfall und Diabetes mellitus Typ 2 unter Berücksichtigung kardiovaskulärer Risikofaktoren aus Sicht der Gesetzlichen Krankenversicherung in Deutschland. PharmacoEconomics German Research Articles 2008; 6 (01) 3-18
  • 30 Harlacher R, Pullen R, Pientka L. et al. Costs of rehabilitation in elderly patients with stroke in a German geriatric clinic. International journal of rehabilitation research. Internationale Zeitschrift fur Rehabilitationsforschung. Revue internationale de recherches de readaptation 2000; 23 (03) 169-171
  • 31 Ridwan S, Urbach H, Greschus S. et al. Health Care Costs of Spontaneous Aneurysmal Subarachnoid Hemorrhage for Rehabilitation, Home Care, and In-Hospital Treatment for the First Year. World Neurosurgery 2017; 97: 495-500
  • 32 Ward A, Payne KA, Caro JJ. et al. Care needs and economic consequences after acute ischemic stroke: the Erlangen Stroke Project. European journal of neurology 2005; 12 (04) 264-267
  • 33 Weimar C, Lüngen M, Wagner M. et al. Kostenanalyse der Schlaganfallbehandlung in Deutschland – Eine Auswertung der Schlaganfalldatenbank der Stiftung Deutsche Schlaganfall-Hilfe. Akt Neurol 2002; 29 (04) 181-190
  • 34 Werner GT. Rehabilitation des Patienten nach „Schlaganfall” – ökonomische Aspekte, Beurteilung der Rehabilitation durch die Patienten. Phys Med Rehab Kuror 1995; 05 (04) 120-124
  • 35 Winter Y, Wolfram C, Schöffski O. et al. Langzeitkrankheitskosten 4 Jahre nach Schlaganfall oder TIA in Deutschland. Der Nervenarzt 2008; 79 (08) 918-20 922–4, 926
  • 36 Akobundu E, Ju J, Blatt L. et al. Cost-of-illness studies a review of current methods. PharmacoEconomics 2006; 24 (09) 869-890
  • 37 Payne KA, Huybrechts KF, Caro JJ. et al. Long term cost-of-illness in stroke: an international review. PharmacoEconomics 2002; 20 (12) 813-825
  • 38 Wang G, Zhang Z, Ayala C. et al. Costs of hospitalization for stroke patients aged 18–64 years in the United States. Journal of stroke and cerebrovascular diseases the official journal of National Stroke Association 2014; 23 (05) 861-868
  • 39 Persson J, Ferraz-Nunes J, Karlberg I. Economic burden of stroke in a large county in Sweden. BMC Health Serv Res 2012; 12 (01) 1-8
  • 40 van Exel J, Koopmanschap MA, van Wijngaarden JDH. et al. Costs of stroke and stroke services: Determinants of patient costs and a comparison of costs of regular care and care organised in stroke services. Cost Eff Resour Alloc 2003; 1 (01) 1-11
  • 41 Luengo-Fernandez R, Violato M, Candio P. et al. Economic burden of stroke across Europe: A population-based cost analysis. European stroke journal 2020; 5 (01) 17-25
  • 42 van Eeden M, van Heugten C, van Mastrigt GAPG. et al. The burden of stroke in the Netherlands: estimating quality of life and costs for 1 year poststroke. BMJ Open 2015; 5: 11
  • 43 Schmid T. Costs of treating cardiovascular events in Germany: a systematic literature review. Health economics review 2015; 5 (01) 27
  • 44 Oliva-Moreno J, Trapero-Bertran M, Peña-Longobardo LM. et al. The Valuation of Informal Care in Cost-of-Illness Studies: A Systematic Review. PharmacoEconomics 2017; 35 (03) 331-345
  • 45 Back T, Schaeg M, Back C. et al. Kosten der Stroke-Unit-Care in Deutschland. Ressourcenverbrauch und Erlöse mit deutschen Diagnosis Related Groups. Der Nervenarzt 2004; 75 (10) 991-999
  • 46 Nabavi DG, Ringelstein EB, Faiss J. et al. Regionale und überregionale Stroke-Units in Deutschland. Der Nervenarzt 2012; 83 (08) 1039-1052