Rofo 2021; 193(03): 298-304
DOI: 10.1055/a-1236-4195
Interventional Radiology

Efficiency of Percutaneous Stent Angioplasty in Renal Artery Stenosis – 15 Years of Experience at a Single Center

Effizienz der perkutanen Stentangioplastie bei Nierenarterienstenose – die 15-jährige Erfahrung eines Einzelzentrums
Helena Guerreiro
1   Department of Diagnostic and Interventional Radiology and Nuclear Medicine, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany
,
Maxim Avanesov
1   Department of Diagnostic and Interventional Radiology and Nuclear Medicine, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany
,
Stefanie Dinnies
1   Department of Diagnostic and Interventional Radiology and Nuclear Medicine, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany
,
Susanne Sehner
2   Institute of Medical Biometry and Epidemiology, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany
,
Gerhard Schön
2   Institute of Medical Biometry and Epidemiology, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany
,
Ulrich Wenzel
3   III. Medizinische Klinik, Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany
,
Gerhard Adam
1   Department of Diagnostic and Interventional Radiology and Nuclear Medicine, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany
,
Harald Ittrich
1   Department of Diagnostic and Interventional Radiology and Nuclear Medicine, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany
,
Marc Regier
4   Radiologie München, München, Germany
› Institutsangaben

Abstract

Purpose To determine the therapeutic efficiency of percutaneous revascularization in renal artery stenosis (RAS), as well as the role of comprehensive factors such as patient selection and degree of artery stenosis, on clinical outcome.

Methods and Materials 101 patients with hemodynamically relevant RAS underwent percutaneous angioplasty (PTA). 65.7 % were male (mean age: 64 years; range: 18–84). The clinical data was retrospectively analyzed. The serum creatinine (Cr), glomerular filtration rate (GFR), and blood pressure (BP) levels pre- and postprocedural, between 6 months and 1 year, were retrospectively collected and statistically analyzed.

Results Follow-up data was available in 34 (33.7 %) and 28 patients (27.7 %) for Cr and MAP, respectively. A significant drop in mean arterial pressure (MAP) was observed on follow-up (mean –5.27 mmHg). Higher baseline Cr and MAP values showed a more pronounced drop in the follow-up (Cr: p 0.002; difference to baseline –0.25 mg/dL, 95 %CI:–0.36, –0.07 and BP p < 0.001; diff. to baseline –0.72 mmHg; 95 %CI: –1.4, –0.40). There was no association between comorbidities, gender, and degree of stenosis with renal and BP outcome. No significant improvement in renal function was observed on follow-up (mean Cr drop: –0.015 mg/dL). The age group 51–60 years showed a significant improvement in BP (p 0.030; diff. to baseline –19.2 mmHg; 95 %CI: –34, –4.3). There was a slight reduction in antihypertensive medication following angioplasty (0.2 fewer). Minor complications were recorded in five procedures (4.9 %).

Conclusion Percutaneous renal artery revascularization in the presence of atherosclerotic RAS is a safe procedure associated with a significant drop in post-procedural BP. No significant improvement in renal function was observed. Further prospective studies focused on patient selection are necessary.

Key Points:

  • Percutaneous stent angioplasty in renal artery stenosis is associated with a significant improvement in post-procedural blood pressure control.

  • There is no improvement in renal function after percutaneous stent angioplasty for renal artery stenosis (RAS).

  • Percutaneous stent angioplasty is a safe procedure.

Citation Format

  • Guerreiro H, Avanesov M, Dinnies S et al. Efficiency of Percutaneous Stent Angioplasty in Renal Artery Stenosis – 15 Years of Experience at a Single Center. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 298 – 304

Zusammenfassung

Hintergrund Bestimmung der therapeutischen Effizienz der perkutanen Revaskularisation bei Nierenarterienstenose (RAS) sowie der Rolle umfassender Faktoren wie Patientenauswahl und Grad der Arterienstenose für das klinische Ergebnis.

Methode Bei 101 Patienten mit hämodynamisch relevanter RAS wurde eine perkutane Angioplastie (PTA) durchgeführt. 65,7 % waren männlich, das Durchschnittsalter betrug 64 Jahre (Bereich: 18–84). Die klinischen Daten wurden retrospektiv analysiert. Serumkreatinin (Cr), glomeruläre Filtrationsrate (GFR) und Blutdruckwerte (BP) prä- und postinterventionell sowie zwischen 6 Monaten und einem Jahr wurden retrospektiv erhoben und statistisch analysiert.

Ergebnisse Follow-up-Daten waren bei 34 (33,7 %) und 28 Patienten (27,7 %) jeweils für Cr und BP verfügbar. Bei der Nachuntersuchung wurde ein signifikanter Abfall des mittleren arteriellen Drucks (MAP) beobachtet (Mittelwert –5,27 mmHg). Höhere Cr- und MAP-Basiswerte zeigten einen ausgeprägteren Abfall im Follow-up (Cr: p = 0,002; Differenz zum Basiswert –0,25 mg/dl, 95 %-KI –0,36 bis-0,07 und BP p < 0,001; Differenz zum Basiswert –0,72mmHg; 95 %-KI –1,4 bis –0,40). Es bestand kein Zusammenhang zwischen Komorbiditäten, Geschlecht und Stenosegrad mit dem Nieren- und Blutdruckergebnis. Beim Follow-up wurde keine signifikante Verbesserung der Nierenfunktion beobachtet (mittlerer Cr-Abfall: –0,015 mg/dl). In der Altersgruppe 51–60 Jahre zeigte sich eine signifikante Verbesserung des Blutdrucks (p = 0,030; Differenz zum Ausgangswert –19,2mmHg; 95 %-KI –34 bis –4,3). Die antihypertensive Medikation nach der Angioplastie wurde leicht reduziert (0,2 weniger). Unbedeutende Komplikationen wurden bei 5 Eingriffen festgestellt (4,9 %).

Schlussfolgerung Die perkutane Nierenarterienrevaskularisierung bei vorliegender atherosklerotischer RAS ist ein sicheres Verfahren, das mit einem signifikanten Abfall des postprozeduralen Blutdrucks einhergeht. Eine signifikante Verbesserung der Nierenfunktion wurde nicht beobachtet. Weitere prospektive Studien zur Patientenauswahl sind notwendig.

Kernaussagen:

  • Die perkutane Stentangioplastie bei Nierenarterienstenose ist mit einer signifikanten Verbesserung der postprozeduralen Blutdruckkontrolle verbunden.

  • Es gab keine Verbesserung der Nierenfunktion nach der perkutanen Stentangioplastie bei Nierenarterienstenose (RAS).

  • Die perkutane Stentangioplastie ist ein sicheres Verfahren.



Publikationsverlauf

Eingereicht: 06. April 2020

Angenommen: 03. August 2020

Artikel online veröffentlicht:
01. Oktober 2020

© 2020. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
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