Ultraschall Med
DOI: 10.1055/a-1232-1378
Original Article

Factors Associated With Operatively Confirmed Adnexal Torsion Among Pregnant Women – A Multicenter Cohort Study

Faktoren im Zusammenhang mit einer operativ bestätigten Adnextorsion bei schwangeren Frauen – eine multizentrische Kohortenstudie
Misgav Rottenstreich
1  Department of Obstetrics and Gynecology, Shaare Zedek Medical Center, Jerusalem, Israel
,
Ido Moran
2  Faculty of Medicine, Hadassah-Hebrew University Medical Center, Jerusalem, Israel
,
Ayala Hirsch
1  Department of Obstetrics and Gynecology, Shaare Zedek Medical Center, Jerusalem, Israel
,
Reut Rotem
1  Department of Obstetrics and Gynecology, Shaare Zedek Medical Center, Jerusalem, Israel
,
Shunit Armon
1  Department of Obstetrics and Gynecology, Shaare Zedek Medical Center, Jerusalem, Israel
,
Avi benshushan
2  Faculty of Medicine, Hadassah-Hebrew University Medical Center, Jerusalem, Israel
,
Sorina Grisaru-Granovsky
1  Department of Obstetrics and Gynecology, Shaare Zedek Medical Center, Jerusalem, Israel
,
Amihai Rottenstreich
3  Obstetrics and Gynecology, Hadassah Medical Center, Jerusalem, Israel
› Author Affiliations

Abstract

Purpose The aim of this study was to investigate the association of clinical, laboratory, and ultrasound findings with the surgical diagnosis of adnexal torsion in a retrospective cohort of women operated for suspected torsion during pregnancy.

Materials and Methods A multicenter retrospective study of pregnant women who underwent urgent laparoscopy for suspected adnexal torsion during 2004–2019 in three tertiary medical centers.

Results Adnexal torsion was found in 143/208 (68.8 %) cases. Women with adnexal torsion had lower parity and lower rates of previous cesarean section, but higher rates of fertility treatments and multiple gestations, and were more likely to report right lower abdominal pain, with shorter duration of symptoms (< 24 hrs) and vomiting but not nausea. Women with adnexal torsion were found to have higher rates of sonographic findings suggestive of ovarian edema, while normal-appearing ovaries on ultrasound were more common in women without torsion. A multivariate logistic regression analysis showed that complaints of right abdominal pain were positively associated with adnexal torsion (aOR [95 % CI] 5.03 (1.45–17.49), while previous cesarean delivery and ultrasound findings of normal-appearing ovaries were negatively associated with adnexal torsion (aOR of 0.17 (0.05–0.52) and 0.10 (0.02–0.43), respectively).

Conclusion Clinical characteristics and ultrasound findings may be incorporated into the emergency room workup of pregnant women with suspected adnexal torsion.

Zusammenfassung

Ziel Ziel dieser Studie war es, den Zusammenhang zwischen klinischen, Labor- und Ultraschallbefunden und der chirurgischen Diagnose der Adnextorsion in einer retrospektiven Kohorte von Frauen zu untersuchen, die während der Schwangerschaft wegen Verdachts auf Torsion operiert wurden.

Material und Methoden Eine multizentrische retrospektive Studie an schwangeren Frauen, bei denen zwischen 2004 und 2019 in drei tertiären medizinischen Zentren eine Notfall-Laparoskopie wegen Verdachts auf Adnextorsion durchgeführt wurde.

Ergebnisse Adnexale Torsion wurde in 143/208 (68,8 %) Fällen festgestellt. Frauen mit Adnextorsion hatten eine geringere Parität, niedrigere Raten früherer Kaiserschnitte, aber höhere Raten von Kinderwunschbehandlungen und Mehrlingsschwangerschaften und berichteten häufiger über Schmerzen im rechten Unterleib mit kürzerer Symptomdauer (< 24 Sunden) und über Erbrechen, jedoch nicht über Übelkeit. Frauen mit adnexaler Torsion hatten eine höhere Rate sonografischer Befunde mit Verdacht auf Ovarialödem, während bei Frauen ohne Torsion die Eierstöcke im Ultraschall häufiger normal erscheinen. Eine multivariate logistische Regressionsanalyse zeigte eine positive Assoziation zwischen Beschwerden über Schmerzen im rechten Bauchraum und Adnextorsion (aOR [95 % CI] 5,03 (1,45–17,49), während es eine negative Assoziation zwischen früheren Kaiserschnittgeburten, im Ultraschall normal erscheinenden Eierstöcken und Adnextorsion gab (aOR von 0,17 (0,05–0,52) bzw. 0,10 (0,02–0,43)).

Schlussfolgerung Klinische Charakteristika und Ultraschallbefunde können in die Abklärung bei der Notaufnahme von Schwangeren mit Verdacht auf Adnextorsion einbezogen werden.



Publication History

Received: 01 April 2020

Accepted: 27 July 2020

Publication Date:
21 August 2020 (online)

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