Abstract
Background Concurrent cytomegalovirus (CMV) in inflammatory bowel disease (IBD)-related colitis
is an important scenario associated with high rates of colectomy and other morbidity.
Due to the low incidence of CMV, testing of all patients is associated with an unacceptably
high consumption of resources and delay in treatment. Therefore, several predictive
scores have been developed to identify patients at risk for a CMV infection.
Methods We performed a retrospective single center study in a German University hospital
including all IBD patients with available data on CMV-PCR analysis in whole blood
between 2010 and 2018 and evaluated 2 prognostic scores for CMV infection for their
diagnostic accuracy.
Results In the study, 907 patients with IBD and CMV-PCR were identified. Of them, 21 patients
(2.3 %) had a positive CMV-PCR (≥ 1000 copies/mL), 14 of them in ulcerative colitis
and 7 in Crohn’s disease. The Berlin Score identified 667 patients (73.1 %) as potentially
CMV-positive, resulting in a positive predictive value of 2.5 % and a negative predictive
value of 98.3 %. In contrast, the Münster Score identified 60 patients as potentially
CMV-positive, resulting in a PPV of 20 % and an NPV of 99.4 %.
Conclusions Scoring systems can help to identify patients at risk for a CMV infection and minimize
resource consumption and delay in treatment. Due to low incidence, a 2-step-algorithm,
consisting of the Münster Score followed by a CMV-PCR if the score indicates a CMV
infection, is preferable.
Zusammenfassung
Hintergrund Eine Infektion mit dem Cytomegalovirus (CMV) bei Patienten mit einer chronisch-entzündlichen
Darmerkrankung (CED) ist eine wichtige Differentialdiagnose eines Schubes. Aufgrund
der niedrigen Inzidenz ist die Testung aller Patienten mit einem inakzeptabel hohen
Ressourcen-Verbrauch verbunden. Daher wurden verschiedene prädiktive Scores entwickelt
um Risiko-Patienten zu identifizieren.
Methoden An unserer Universitätsklinik erfolgte eine retrospektive Analyse aller CED-Patienten,
bei denen zwischen 2010 und 2018 eine CMV-PCR im Blut bestimmt wurde Die diagnostische
Präzision zweier publizierter Scores wurde analysiert.
Resultate 907 Patienten mit CED und CMV-PCR wurden identifiziert. 21 Patienten (2,3 %) hatten
eine positive CMV-PCR (≥ 1000 Kopien/ml), 14 mit Colitis ulcerosa und 7 mit Morbus
Crohn. Der Berlin Score identifizierte 667 Patienten (73.1 %) als potentiell CMV-positiv,
was einem positiv-prädiktiven Werte von 2,5 % entspricht und einem negativ-prädiktiven
Wert von 98.3 %. Im Gegensatz dazu identifizierte der Münster Score 60 Patienten als
potentiell CMV-positiv, entsprechend einem PPV von 20 % und einem NPV von 99,4 %.
Schlussfolgerung Scoring Systeme können helfen, Patienten mit einem hohen Risiko für eine CMV-Infektion
zu identifizieren und den Ressourcen-Verbrauch zu minimieren. Aufgrund der geringen
Inzidenz erscheint ein zweistufiges Verfahren aus dem Münster Score, gefolgt von einer
CMV-PCR bei positivem Score, am sinnvollsten.
Key words CMV - Ulcerative Colitis - Crohn’s Disease
Schlüsselwörter CMV - Colitis ulcerosa - Morbus Crohn