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DOI: 10.1055/a-1207-0797
Correlation Between Traumatic Skin and Subcutaneous Injuries and the Severity of Polytrauma Injury
Korrelation von traumatischen Läsionen der Cutis und Subcutis mit der Schwere der Polytraumaverletzung
Abstract
Purpose To examine the relationship between superficial lesions (such as bruises, hematomas, deep abrasions, and soft tissue emphysema) and internal post-traumatic injuries, assessed using whole-body computed tomography (WBCT), and to determine if these are valid markers for internal injuries.
Methods and Materials 250 patients who underwent WBCT emergency scans for suspected polytrauma were retrospectively analyzed after institutional review board approval of the study. The scans were carried out on patients who met the criteria for standard operating procedures for WBCT emergency scans. WBCT covering the entire head, neck, chest, and abdomen (including pelvis and proximal lower extremities) and at least one phase with intravenous contrast agent were included in the study. Initial analyses of immediate WBCT scans was carried out by a consultant radiologist and a radiological resident. The first reading focused on internal damage that needed immediate therapy. The second reading focused on a detailed analysis of the skin and subcutaneous tissue and their relation to internal injuries without the time pressure of an emergency setting, carried out by another experienced radiologist. All skin lesions and the degree of penetration and a comparison between the two readings were reported in tables.
Results Superficial lesion of the chest was detected in 19 patients, 17 of them had an internal injury of the thorax while only two patients, with hematoma of the chest wall, had no internal injuries. Skin and subcutaneous lesions of the chest had the strongest association with an internal injury. Skin lesions of the abdominal wall were observed in 30 patients. In only 11 cases, these lesions were correlated with internal injuries, such as fractures or active bleeding. 52 skin and subgaleal lesions of the scalp were observed. In 20 of these patients, an intracranial or internal injury was detected. In 3 patients, skin abrasions of the neck were present and in only one of them, this finding was associated with an internal injury.
Conclusion Trauma patients whose history and clinical presentation meet the standard operating procedures for WBCT emergency scans and who present with a cutaneous lesion, especially at the neurocranium or chest wall, should be observed for internal injuries by WBCT.
Key Points:
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Presence or lack of a superficial injury of the abdominal wall is not a reliable predictive indication of any internal abdominal injury.
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Superficial lesions of the chest and the neurocranium require a CT scan.
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Superficial injuries of the chest wall had the strongest association with internal injuries.
Citation Format
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Klempka A, Fischer C, Kauczor H et al. Correlation Between Traumatic Skin and Subcutaneous Injuries and the Severity of Trauma. Fortschr Röntgenstr 2021; 193: 177 – 185
Zusammenfassung
Ziel Korrelationsbestimmung zwischen kutanen und subkutanen Läsionen wie Prellung, Hämatom, Schürfwunde, Hautemphysem mit inneren posttraumatischen Verletzungen zur Evaluierung des klinischen Entscheidungsprozesses bei der Indikationsstellung zur Polytrauma-Ganzkörper-CT.
Methoden und Materialien 250 Patienten, die Polytrauma-Ganzkörper-CTs erhielten, wurden nach Genehmigung dieser Studie seitens der Ethikkommission retrospektiv evaluiert. Die CTs wurden durchgeführt, sofern die Patienten die Kriterien für die entsprechende SOP an unserer Institution erfüllten. CTs des Neurokraniums, Hals, Thorax und Abdomens, inkl. Becken und proximalen Oberschenkeln sowie mindestens eine kontrastmittelgestützte Phase enthaltend, wurden in die Studie einbezogen. Die erste Analyse der CTs wurde unmittelbar nach der Durchführung von einem radiologischen Oberarzt sowie einem Assistenzarzt vorgenommen. Bei der ersten Prüfung standen die sofort zu therapierenden inneren Verletzungen im Vordergrund. Die zweite Analyse im Hinblick auf eine detaillierte Analyse der Hautoberfläche wurde separat von einem fachärztlichen Radiologen durchgeführt. Alle Hautläsionen wurden in einer Tabelle festgehalten, die sowohl das betroffene Körperteil als auch den Grad der Verletzung zeigt.
Ergebnisse Eine oberflächliche Läsion der Thoraxwand wurde bei 19 Patienten festgestellt, von denen 17 eine innere Thoraxverletzung hatten. Nur 2 Patienten mit einem Thoraxwandhämatom wiesen keine innere Verletzung auf. Kutane und subkutane Läsionen der Thoraxwand traten am häufigsten auf in Verbindung mit inneren Verletzungen. Hautläsionen der Abdominalwand wurden bei 30 Patienten beobachtet. Nur in 11 Fällen waren diese Läsionen mit inneren Verletzungen verbunden, wie zum Beispiel Frakturen oder aktiven Blutungen. 52 kutane, subkutane und subgaleale Läsionen des Schädels wurden beobachtet. Bei 20 dieser Patienten wurde eine intrakranielle oder innere Verletzung festgestellt. Bei 3 Patienten gab es Hautabschürfungen am Hals und nur in einem Fall war dies mit einer inneren Verletzung verbunden.
Schlussfolgerung Bei Patienten, deren Unfallhistorie sowie klinische Situation die Kriterien für die Polytrauma-Ganzkörper-CT SOP erfüllten und bei denen kutane und subkutane Läsionen, insbesondere am Neurokranium oder Thorax, vorlagen, kam es häufiger zu inneren Läsionen.
Kernaussagen:
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Das Vorhandensein oder Fehlen einer oberflächlichen Verletzung der Abdominalwand ist kein verlässlicher Vorhersagefaktor für eine innere Bauchverletzung.
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Wenn eine oberflächliche Verletzung der Brust oder des Neurokraniums feststellbar wäre, sollte ein CT-Scan durchgeführt werden.
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Oberflächliche Verletzungen der Thoraxwand waren am stärksten mit inneren Verletzungen assoziiert.
Publication History
Received: 15 August 2019
Accepted: 16 June 2020
Article published online:
26 November 2020
© 2020. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
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