TumorDiagnostik & Therapie 2020; 41(06): 399-402
DOI: 10.1055/a-1204-6895
Thieme Onkologie aktuell

MRT-(inbore)-Biopsie zur sicheren Detektion kleiner oder ungünstig gelegener Prostatakarzinome bei negativer MRT/Ultraschall-Fusionsbiopsie

MRI-guided inbore biopsy for secure detection of small or unfavourable localized prostate cancer in case of negative MRI/US fusion-guided biopsy
Maximilian Klingebiel
1  University Düsseldorf, Medical Faculty, Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Düsseldorf, Germany
,
Tim Ullrich
1  University Düsseldorf, Medical Faculty, Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Düsseldorf, Germany
,
Robert Rabenalt
2  University Düsseldorf, Medical Faculty, Department of Urology, Düsseldorf, Germany
,
Peter Albers
2  University Düsseldorf, Medical Faculty, Department of Urology, Düsseldorf, Germany
,
Gerald Antoch
1  University Düsseldorf, Medical Faculty, Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Düsseldorf, Germany
,
Lars Schimmöller
1  University Düsseldorf, Medical Faculty, Department of Diagnostic and Interventional Radiology, Düsseldorf, Germany
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Die multiparametrische MRT der Prostata und MR-gezielte Biopsieverfahren werden zunehmend durchgeführt und durch aktuelle Leitlinien empfohlen. Ein diagnostisches Problem stellen Diskrepanzen wie ein auffälliger MRT-Befund mit jedoch anschließend negativer gezielter Biopsie dar. Neben der MRT-Qualität und MRT-Befundung ist auch die MR-gezielte Biopsie eine potentielle Fehlerquelle der Diagnostikkette. Die MRT-(in-bore)-Biopsie kann als genaustes gezieltes Prostatabiopsieverfahren eine fehlerhafte oder verzögerte Therapie bei Patienten mit initial negativem oder nicht zum MRT-Befund passendem Ergebnis der gezielten Ultraschall-gesteuerten Biopsie vermeiden. Im Folgenden werden zwei Fälle aus der klinischen Routine beschrieben in denen die MRT-(in-bore)-Biopsie als „Back-up“-Verfahren genutzt wurde.

Abstract

Multiparametric MRI of the prostate and MRI-targeted biopsy are increasingly used in clinical routine and recommended by current guidelines. A diagnostic dilemma are discrepancies such as suspicious MRI findings with subsequent negative targeted biopsy. In addition to MRI quality, acquisition and evaluation, MRI-targeted biopsy is also a potential source of error of this diagnostic pathway. The MRI-guided inbore biopsy, as the most precise targeted prostate biopsy procedure, can prevent incorrect or delayed therapy in patients with initially negative or mismatching targeted ultrasound-guided biopsy. Two cases from the clinical routine are presented in which the MRI-guided inbore biopsy was used as a “back-up” procedure.



Publication History

Publication Date:
03 August 2020 (online)

© Georg Thieme Verlag KG
Stuttgart · New York