Ultraschall Med 2021; 42(06): 614-622
DOI: 10.1055/a-1161-0780
Original Article

Diagnostic Accuracy of Point-of-Care Ultrasound Integrated into Clinical Examination for Acute Diverticulitis: A Prospective Multicenter Study

Diagnostische Genauigkeit des Point-of-Care-Ultraschalls als Bestandteil der klinischen Untersuchung bei akuter Divertikulitis: Eine prospektive Multicenterstudie
Peiman Nazerian
1   Department of Emergency Medicine, University Hospital Careggi, Firenze, Italy
,
Chiara Gigli
1   Department of Emergency Medicine, University Hospital Careggi, Firenze, Italy
,
Emilia Donnarumma
1   Department of Emergency Medicine, University Hospital Careggi, Firenze, Italy
,
Ersilia de Curtis
2   Department of Emergency Medicine, Prato New Hospital, Prato, Italy
,
Andrea Bribani
3   Department of Internal Medicine and Emergency Medicine, Serristori Hospital, Figline Valdarno, Italy
,
Sabina Lanzi
4   Department of Emergency Medicine, Brescia Community Hospital, Brescia, Italy
,
Serena Rovida
5   Department of Emergency Medicine and Trauma Center, Linköping University Hospital, Linköping, Sweden
,
Simone Magazzini
2   Department of Emergency Medicine, Prato New Hospital, Prato, Italy
,
Stefano Grifoni
1   Department of Emergency Medicine, University Hospital Careggi, Firenze, Italy
,
Cristiano Perani
4   Department of Emergency Medicine, Brescia Community Hospital, Brescia, Italy
› Institutsangaben

Abstract

Purpose Diverticulitis is a common cause of abdominal pain and CT scan is commonly used for its diagnosis in the emergency department (ED). The diagnostic performance of point-of-care ultrasound (POCUS) integrated into a clinical exam for diverticulitis is still not established. We evaluate the accuracy of clinical-sonographic assessment for the diagnosis of diverticulitis and whether POCUS could improve the selection of patients needing CT scan for complicated diverticulitis.

Materials and Methods This is a multicentric observational study involving adult patients suspected of having diverticulitis presenting at 4 EDs. 21 sonographer physicians were asked to diagnose diverticulitis and complicated diverticulitis based on clinical-sonographic assessment. The final diagnosis was established by two reviewers, blinded to POCUS, based on data collected during the one-month follow-up comprehensive CT scan.

Results Among 393 enrolled patients, 218 (55.5 %) were diagnosed with diverticulitis and 33 (8 %) had complicated diverticulitis. The time to diagnosis by the sonographer physicians was shorter compared to standard care (97 ± 102 vs. 330 ± 319 minutes, p < 0.001). Clinical-sonographic assessment showed optimal sensitivity (92.7 %) and specificity (90.9 %) for diverticulitis. However, the sensitivity (50 %) for complicated diverticulitis was low. The sonographer physician would have proceeded to CT scan in 194 (49.4 %) patients and the CT scan request compared to the final diagnosis of complicated diverticulitis demonstrated 94 % sensitivity.

Conclusion Clinical-sonographic assessment is rapid and accurate for the diagnosis of diverticulitis. Even if POCUS has low sensitivity for complicated diverticulitis, it can be used to safely select patients needing CT.

Zusammenfassung

Ziel Divertikulitis ist eine häufige Ursache von Bauchschmerzen, und in der Notaufnahme (ED) wird zur Diagnose häufig eine CT-Untersuchung durchgeführt. Die diagnostische Leistung des Point-of-Care-Ultraschalls (POCUS) als Bestandteil der klinischen Untersuchung bei Divertikulitis ist noch nicht etabliert. Wir evaluieren die Genauigkeit der klinisch-sonografischen Beurteilung für die Diagnose der Divertikulitis und prüfen, inwieweit POCUS die Selektion von Patienten mit komplizierter Divertikulitis, die eine CT-Untersuchung benötigen, verbessern könnte.

Material und Methoden Es handelt sich um eine multizentrische Beobachtungsstudie von Erwachsenen, bei denen der Verdacht auf Divertikulitis bestand und die an 4 EDs vorgestellt wurden. Es wurden 21 Sonografie-Ärzte gebeten, Divertikulitis und komplizierte Divertikulitis auf der Grundlage einer klinisch-sonografischen Beurteilung zu diagnostizieren. Die endgültige Diagnosestellung erfolgte durch 2 für POCUS-verblindete Gutachter auf der Grundlage der Daten der einmonatigen umfangreichen CT-Nachuntersuchung.

Ergebnisse Von den 393 eingeschlossenen Patienten wurde bei 218 (55,5 %) eine Divertikulitis und bei 33 (8 %) eine komplizierte Divertikulitis diagnostiziert. Die Zeit bis Diagnosestellung durch die Sonografie-Ärzte war im Vergleich zur Standardversorgung kürzer (97 ± 102 vs. 330 ± 319 Minuten; p < 0,001). Die klinisch-sonografische Beurteilung ergab eine optimale Sensitivität (92,7 %) und Spezifität (90,9 %) bei Divertikulitis. Die Sensitivität (50 %) für eine komplizierte Divertikulitis war jedoch gering. Der Sonografie-Arzt hätte bei 194 (49,4 %) Patienten eine weitere CT-Untersuchung durchgeführt, und mit Anforderung der CT ergab sich eine Sensitivität von 94 % im Vergleich zur endgültigen Diagnosestellung der komplizierten Divertikulitis.

Schlussfolgerung Die klinisch-sonografische Beurteilung ist für die Diagnose einer Divertikulitis schnell und genau. Auch wenn POCUS eine geringe Sensitivität für die komplizierte Divertikulitis aufweist, kann die Methode zuverlässig für die Selektion von Patienten eingesetzt werden, bei denen eine CT notwendig ist.



Publikationsverlauf

Eingereicht: 08. Dezember 2019

Angenommen: 08. April 2020

Artikel online veröffentlicht:
20. Juli 2020

© 2020. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
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