Aktuelle Rheumatologie
DOI: 10.1055/a-1135-8471
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Large Fibre Neuropathy: Part of Fibromyalgia or Coexisting Entity?

Ist eine Neuropathie der großen Fasern ein Teil der Fibromyalgie oder existieren sie häufig nebeneinander?
1  Physical therapy and rehabilitation, ümraniye eğitim ve araştırma hastanesi, University of Health Sciences, Turkey
,
Reyhan Sürmeli
2  University of Health Sciences, Neurology, ümraniye eğitim ve araştırma hastanesi, Turkey
,
Sevgi Gümüş Atalay
1  Physical therapy and rehabilitation, ümraniye eğitim ve araştırma hastanesi, University of Health Sciences, Turkey
› Author Affiliations
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Publication History

Publication Date:
07 April 2020 (online)

Zusammenfassung

Zielsetzung Ziel dieser Studie ist es, die Inzidenz von Large Fibre Neuropathy (LFN) bei Fibromyalgie (FM) -Patienten mit peripheren Neuropathie-Beschwerden zu untersuchen und den Einfluss von LFN und FM auf Schmerzen, Lebensqualität, Schlafqualität, Behinderung, und depressive Symptome.

Methoden Zwischen Juni 2018 und Februar 2019 wurden insgesamt 104 Patienten (67 Frauen, 37 Männer; Durchschnittsalter: 52,21±9,53 Jahre; Spanne 31–74 Jahre) mit der Diagnose FM in die Studie eingeschlossen. Die Patienten wurden in 2 Gruppen eingeteilt: Gruppe 1, einschließlich Patienten mit Polyneuropathie (PNP) (n=48) und Gruppe 2, einschließlich Nicht-PNP-Patienten (n=54). Gruppe 1 wurde auch weiter in 2 Untergruppen als sensorische PNP (n=28) und sensomotorische PNP (n=20) unterteilt. Alle Patienten wurden anhand der Visual Analog Scale (VAS), des Fibromyalgia Impact Questionnaire (FIQ), des Short Form-36 (SF-36), des Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) und des Beck Depression Inventory (BDI) bewertet.

Ergebnisse Es gab keinen statistisch signifikanten Unterschied in den demografischen Merkmalen zwischen den Gruppen (p>0,05). Es gab einen statistisch signifikanten Unterschied in den VAS-, SF-36-, BDI-, FIQ- und PSQI-Werten zwischen Gruppe 1 und Gruppe 2 (p<0,05). Es gab keinen statistisch signifikanten Unterschied in den VAS-, SF-36-, BDI-, FIQ- und PSQI-Werten zwischen den sensorischen und sensomotorischen PNP-Gruppen (p>0,05).

Schlussfolgerungen Unsere Studienergebnisse zeigen, dass FM mit LFN die Schmerzen, die Lebensqualität, die Schlafqualität, die Behinderung und die depressiven Symptome negativ beeinflusst, gegenüber denjenigen ohne LFN, was auf die Bedeutung des Neuropathiemanagements bei FM-Patienten hinweist.

Abstract

Objectives The aim of this study was to investigate the incidence of large fibre neuropathy (LFN) in fibromyalgia (FM) patients with peripheral neuropathy symptoms and to examine the effect of LFN and FM on pain, quality of life, sleep quality, disability, and depressive symptoms.

Methods Between June 2018 and February 2019, a total of 104 patients (67 females, 37 males; mean age: 52.21±9.53years; range, 31–74 years) with the diagnosis of FM were included in the study. The patients were divided into 2 groups, Group 1 including polyneuropathy (PNP) patients (n=48) and Group 2 including non-PNP patients (n=54). Group 1 was further divided into 2 subgroups: sensory PNP (n=28) and sensorimotor PNP (n=20). All patients were evaluated using the Visual Analog Scale (VAS), Fibromyalgia Impact Questionnaire (FIQ), Short Form-36 (SF-36), Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI), and Beck Depression Inventory (BDI).

Results There was no statistically significant difference in demographic characteristics between the groups (p>0.05). There was a statistically significant difference in the VAS, SF-36, BDI, FIQ, and PSQI scores between Group 1 and Group 2 (p<0.05). There was no statistically significant difference in the VAS, SF-36, BDI, FIQ, and PSQI scores between the sensory and sensorimotor PNP groups (p>0.05).

Conclusions Our study results show that FM associated with LFN has an adverse effect on pain, quality of life, sleep quality, disability, and depressive symptoms compared with FM without LFN, indicating the importance of neuropathy management in FM patients.