Phlebologie 2020; 49(05): 299-304
DOI: 10.1055/a-1134-8807
Kasuistik

Eine außergewöhnliche Therapie der Vena-iliaca-externa-Hypoplasie bei einer Patientin mit Klippel-Trénaunay-Syndrom – ein Fallbericht

A unique approach in the management of external vena iliaca hypoplasia in a patient with Klippel-Trénaunay Syndrome: case report
Anna Ewa Cyrek
Sektion Gefäßchirurgie und Endovaskuläre Chirurgie, Klinik für Allgemein-, Viszeral- und Transplantationschirurgie, Universitätsklinikum Essen
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Das Klippel-Trénaunay-Syndrom (KTS) ist eine seltene und komplexe Fehlbildung. Sie zeigt die typische Trias aus vaskulärer Malformation, Knochen- und Weichteilhypertrophie sowie venöser Varikosis. Die Systemmanifestationen werden in einem individuell variablen Muster beobachtet. Eine isolierte angeborene Hypoplasie des venösen Systems tritt jedoch in den seltensten Fällen auf. Aus diesem Grund spielt die Früherkennung eine wichtige Rolle für die weitere Behandlungsplanung. So können durch rechtzeitige Behandlung schwere Krankheitsverläufe oder Spätfolgen vermieden werden. Eine isolierte angeborene Hypoplasie ist extrem selten und prädisponiert insbesondere im jungen Erwachsenenalter für Becken- oder Beinvenenthrombosen. Bei dieser Krankheit wird selten eine chirurgische Rekonstruktion durchgeführt.

Wir beschreiben einen sehr seltenen Fall einer 60-jährigen Frau mit KTS, die vor 28 Jahren einen venösen Crossover-Bypass (Palma) mittels Vena saphena magna bei Hypoplasie der Vena iliaca externa rechts erhalten hat. Das Ziel des vorliegenden Berichts ist das klinische Erscheinungsbild, den diagnostischen Prozess und das Krankheitsmanagement vorzustellen sowie eine Literaturübersicht zum operativen Behandlungsverfahren darzustellen.

Abstract

Klippel-Trénaunay syndrome (KTS) is a rare and complex malformation. It shows the typical triad of vascular malformation, bone and soft tissue hypertrophy and venous varicosis. The system manifestations are observed in an individually variable pattern. However, isolated congenital hypoplasia of the venous system rarely occurs. For this reason, early detection plays an important role in further treatment planning. This makes it possible to avoid a severe course of disease or late sequelae by timely treatment. Isolated congenital hypoplasia is extremely rare and predisposes to pelvic or leg vein thrombosis, especially in young adults. With this disease, surgical reconstruction is rarely performed.

We describe a very rare case of a 60-year-old woman with KTS who received a venous crossover bypass (Palma procedure) 28 years ago using left graft saphenous vein with hypoplasia of the right external iliac vein. The clinical presentation, diagnostic process, and approach to management along with a literature review on the operative management are presented in this case report.



Publication History

Article published online:
25 May 2020

© 2020. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Jacob AG, Driscoll DJ, Shaughnessy WJ. et al. Klippel-Trenaunay syndrome: spectrum and management. Mayo Clinic Proceedings 1998; 73 (01) 28-36
  • 2 Lee A, Driscoll D, Gloviczki P. et al. Evaluation and management of pain in patients with Klippel-Trenaunay syndrome: a review. Pediatrics 2005; 115 (03) 744-749
  • 3 Belov S, Loose DA, Weber J. Vascular Malformations, Periodica Angiologica 16. Reinbek: Einhorn Presse Verlag; 1989: 25-30
  • 4 Gloviczki P, Driscoll DJ. Klippel-Trenaunay syndrome: current management. Phlebology 2007; 22: 291-298
  • 5 Redondo P, Aguado L, Martinez-Cuesta A. Diagnosis and management of extensive vascular malformations of the lower limb. Part I. Clinical diagnosis. J Am Acad Dermatol 2011; 65: 893-906
  • 6 Uihlein LC, Liang MG, Fishman SJ. et al. Capillary-venous malformation in the lower limb. Pediatr Dermatol 2013; 30: 541-548
  • 7 Mavili E, Ozturk M, Akcali Y. et al. Direct CT venography for evaluation of the lower extremity venous anomalies of Klippel-Trenaunay syndrome. Am J Roentgenol 2009; 192: 311-316
  • 8 Wassef M, Blei F, Adams D. et al. Vascular Anomalies Classification: Recommendations from the International Society for the Study of Vascular Anomalies. Pediatrics 2015; 136: e203-e214
  • 9 Kim YW, Lee BB, Cho JH. et al. Haemodynamic and clinical assessment of lateral marginal vein excision in patients with a predominantly venous malformation of the lower extremity. Eur J Vasc Endovasc Surg 2007; 33: 122-127
  • 10 Cherry KJ, Gloviczki P, Stanson AW. Persistent sciatic vein: diagnosis and treatment of a rare condition. J Vasc Surg 1996; 23: 490-497
  • 11 Zea MI, Hanif M, Habib M. et al. Klippel-Trenaunay syndrome: a case report with brief review of literature. J Dermatol Case Rep 2009; 3: 56-59
  • 12 Oduber CE, Young-Afat DA, van der Wal AC. et al. The persistent embryonic vein in Klippel-Trénaunay syndrome. Vasc Med 2013; 18: 185-191
  • 13 Mavili E, Ozturk M, Akcali Y. et al. Direct CT venography for evaluation of the lower extremity venous anomalies of Klippel-Trenaunay syndrome. Am J Roentgenol 2009; 192: 311-316
  • 14 Wohlgemuth WA, Müller-Wille R, Teusch VI. et al. The retrograde transvenous pushthrough method: a novel treatment of peripheral arteriovenous malformations with dominant venous outflow. Cardiovasc Intervent Radiol 2015; 38: 623-631
  • 15 Cabrere J, Cabrera Jr J, Olmeda AG. et al. Treatment of Venous Malformations With Sclerosant in Microfoam Form. Arch Dermatol 2003; 139: 1409-1416
  • 16 Power AH, Gloviczki P. Left iliac vein occlusion treated with a Palma procedure. J Vasc Surg Venous Lymphat Disord 2014; 2: 204-205
  • 17 Alimi YS, Dinauro P, Fabre D. et al. Iliac vein reconstructions to treat acute and chronic venous occlusive disease. J Vasc Surg 1997; 25 (04) 673-681
  • 18 Plate G, Hollier LH, Gloviczki P. et al. Overcoming failure of venous vascular prostheses. Surgery 1984; 96 (03) 503-510
  • 19 Halliday P, Harris J, May J. Femoro-femoral crossover grafts (Palma Operation): A long-term follow-up study. In: Bergan JJ, Yao JS. editors Surgery of the Veins. Orlando: Grune & Stratton; 1985: 241-254
  • 20 Kurstjens R, de Wolf M, Kleijnen J. et al. The predictive value of haemodynamic parameters for outcome of deep venous reconstructions in patients with chronic deep vein obstruction – A systematic review. Phlebology 2017; 32 (08) 532-542
  • 21 Mason KP, Neufeld EJ, Karian VE. et al. Coagulation abnormalities in pediatric and adult patients after sclerotherapy or embolization of vascular anomalies. American Journal of Roentgenology 2001; 177 (06) 1359-1363
  • 22 Huiras EE, Barnes CJ, Eichenfield LF. et al. Pulmonary thromboembolism associated with Klippel-Trenaunay syndrome. Pediatrics 2005; 116 (04) e596-e600