Abstract
Purpose Reducing contrast media injection speed while maintaining iodine flux is a promising
workaround to lower or avoid contrast media-related discomfort during CT examinations.
This approach demands contrast media with a higher concentration to guarantee excellent
image quality. It remains unclear whether these concentration changes affect the patient’s
experience. Thus, the aim of this study was to evaluate the influence of different
concentrations of intravenous iodinated contrast media on patient discomfort during
and after contrast media delivery.
Materials and Methods Patients were randomized to receive either Iomeprol 400 mg/ml (group A) or 300 mg/ml
(group B) during routinely scheduled CT examinations at our department. The iodine
delivery rate and injection time were kept constant in both groups. After examination,
study subjects completed a digital questionnaire on different CM-related sensation
items using digital visual analogue scales.
Results 253 consecutive patients were enrolled in a 6-month period. Most of the patients
reported heat sensation in both groups (mean VAS: 5.3 mm in group A vs. 5.0 mm in
group B, p = 0.5). Taste sensation also did not differ significantly between both
groups (2.4 mm vs. 2.0 mm, p = 0.08). Pain sensation was reported to be significantly
lower in group B patients (1.3 mm vs. 1.0 mm, p = 0.005), even though pain sensation
in general was reported on a very low level. Other injection-related sensations were
rarely reported.
Conclusion Patient-reported discomfort during intravenous injection of high-concentration contrast
media (400 mg/ml) was low and only marginally different when compared to the injection
of contrast media with a lower concentration. The injection of highly concentrated
contrast media showed comparable overall patient acceptance, allowing a reduction
of the injection speed and volume during examinations.
Key Points:
Patient-reported, contrast-related discomfort was very low in this study.
High-concentration contrast media (HCCM) showed comparable overall patient acceptance.
HCCM allow a reduction of injection speeds while keeping iodine flux constant.
Citation Format
Vahldiek JL, Schaafs LA, Niehues BK et al. Effect of Different Iodine Concentrations
on Patient-Reported Discomfort in Contrast-Enhanced Computed Tomography: A Prospective
Comparative Trial. Fortschr Röntgenstr 2020; 192: 945 – 951
Zusammenfassung
Ziele Die Reduktion der Injektionsgeschwindigkeit von jodhaltigen Kontrastmitteln kann
kontrastmittelassoziierte Missempfindungen während CT-Untersuchungen reduzieren. Um
eine exzellente Kontrastierung der Bilder zu garantieren, erfordert dieser Ansatz
höher konzentrierte Kontrastmittel. Ob hochkonzentrierte Kontrastmittel die Patientenwahrnehmung
während der CT-Untersuchung beeinflussen, ist bislang unzureichend untersucht. Das
Ziel der vorliegenden Studie war es zu untersuchen, ob verschiedene Konzentrationen
von intravenös verabreichtem, jodhaltigem Kontrastmittel einen Einfluss auf patientenberichtete
Missempfindungen während der Untersuchung haben.
Material und Methoden Patienten wurde in 2 Gruppen randomisiert und erhielten entweder Iomeprol 400 mg/ml
(Gruppe A) oder Iomeprol 300 mg/ml (Gruppe B) während Routine-CT-Untersuchungen. Jodinjektionsrate
und Injektionszeit waren in beiden Gruppen gleich. Nach der kontrastmittelgestützten
CT-Untersuchung beantworteten die Studienpatienten Fragen zu verschiedenen kontrastmittelassoziierten
Missempfindungen mittels digitalen, visuellen Analogskalen (VAS).
Ergebnisse Innerhalb von 6 Monaten konnten 253 konsekutive Patienten eingeschlossen werden.
In beiden Studiengruppen berichtete die Mehrheit der Patienten Wärme-Missempfindungen
(Mittelwert VAS: 5,3 mm bei Gruppe A vs. 5,0 mm bei Gruppe B; p = 0,5). Geschmackssensationen
traten ebenso ohne signifikanten Unterschied in beiden Gruppen auf (2,4 mm vs. 2,0 mm;
p = 0,08). Schmerzempfindungen traten signifikant geringer bei Studiengruppe B auf
(1,3 mm vs. 1,0 mm; p = 0,005), obwohl Schmerzen während der Injektion bei beiden
Studiengruppen auf sehr geringem Niveau berichtet wurden. Andere kontrastmittelassoziierte
Missempfindungen wurden sehr selten angegeben.
Schlussfolgerungen Patientenberichtete Missempfindungen waren in beiden Studiengruppen (Iomeprol 400 mg/ml
vs. 300 mg/ml) auf einem sehr geringen Niveau und unterschieden sich nur geringfügig
zwischen beiden Studiengruppen. Die Injektion von höherkonzentriertem Kontrastmittel
zeigte eine vergleichbare Patientenakzeptanz, was eine Reduktion der Injektionsgeschwindigkeit
und des Injektionsvolumens während CT-Untersuchungen erlaubt.
Kernaussagen:
Patientenberichtete Missempfindungen waren in dieser Studie auf einem sehr geringen
Niveau.
Das höherkonzentrierte Kontrastmittel (HKKM) zeigte im Vergleich eine analog hohe
Patientenakzeptanz.
HKKM erlauben geringere Injektionsraten bei gleichbleibender Jod-Flussrate.
Key words adults - contrast media - iodine - computed tomography - high-concentration contrast
media