Hamostaseologie
DOI: 10.1055/a-1127-6476
Review Article
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Practical Guidance of the GTH Haemophilia Board on the Use of Emicizumab in Patients with Haemophilia A

Katharina Holstein
1  Haematology and Clinical Oncology, University Medical Center Hamburg-Eppendorf, Hamburg, Germany
,
Manuela Albisetti
2  Division of Hematology, University Children's Hospital, Zurich, Switzerland
,
Christoph Bidlingmaier
3  Centre for Development and Complex Chronic Diseases in Children (iSPZHauner), Department of Paediatrics, Paediatric Haemophilia Centre, LMU Munich, Munich, Germany
,
Susan Halimeh
4  Coagulation Center Rhein-Ruhr, Duisburg, Germany
,
Sabine Heine
5  Department of Paediatric Oncology/Haematology, Saarland University Hospital, Homburg, Germany
,
Robert Klamroth
6  Internal Medicine, Angiology and Haemostaseology, Haemophilia Centre, Vivantes Hospital Friedrichshain, Berlin, Germany
,
Christoph Königs
7  Department of Paediatrics and Adolescent Medicine, University Hospital Frankfurt, Goethe University, Frankfurt, Germany
,
Karin Kurnik
8  Paediatric Haemophilia Centre, Department of Paediatrics, LMU Munich, Munich, Germany
,
Christoph Male
9  Department of Paediatrics, Medical University of Vienna, Vienna, Austria
,
Johannes Oldenburg
10  Institute for Experimental Haematology and Transfusion Medicine, University Hospital Bonn, Bonn, Germany
,
Werner Streif
11  Department of Paediatrics 1, Medical University of Innsbruck (MUI), Innsbruck, Austria
,
Cornelia Wermes
12  Haemophilia Center, Werlhof-Institute, Hannover, Germany
,
Carmen Escuriola-Ettingshausen
13  Haemophilia Center Rhine Main, HZRM, Mörfelden-Walldorf, Germany
,
on behalf of the ‘Ständige Kommission Hämophilie’ (Haemophilia board) of the German, Swiss Austrian Society for Thrombosis Haemostasis Research (GTH)› Author Affiliations
Further Information

Publication History

11 November 2019

25 February 2020

Publication Date:
25 June 2020 (online)

Abstract

Emicizumab has been approved for bleeding prophylaxis in patients with haemophilia A (PWHAs) with or without inhibitors. Because of substantial differences between factor VIII (FVIII) and Emicizumab, the ‘Ständige Kommission Hämophilie’ of the German, Austrian, Swiss Society for Thrombosis and Haemostasis Research (GTH) established a practical guidance for the use of Emicizumab in PWHAs. A systematic literature research was conducted in PubMed. Based on this and on personal experience, this practical guidance has been developed. Each single statement has been discussed among members of the ‘Ständige Kommission Hämophilie’ and revised accordingly. The final set of recommendations has been approved by all authors analogous to the Delphi method. This practical guidance is provided for physicians treating PWHAs with regard to general aspects, patient education, bleeding treatment, surgery, use of Emicizumab in previously untreated patients (PUPs), patients with newly diagnosed inhibitors and elderly patients. Patients should be treated in expert centres and adequate laboratory tests to monitor Emicizumab levels, FVIII replacement and inhibitors should be available. Early experience of immune tolerance induction protocols integrating Emicizumab is reviewed, and the limited experience in PUPs and very young children is described. So far, no thromboembolic complications have been reported with the concomitant use of FVIII or recombinant activated FVII for bleeding treatment or surgery. Activated prothrombin complex concentrate doses of >100 U/kg for >24 hours should be avoided whenever possible because of the high risk of thrombosis and/or thrombotic microangiopathy. In conclusion, this study is designed to support haemophilia physicians using Emicizumab in physicians treating hemophilia and using (PWHAs). With further post-marketing experience and trials, regular updates are necessary.

Zusammenfassung

Einleitung Emicizumab, ein bispezischer Antikörper, der wie aktivierter Faktor VIII (FVIII) wirkt, ist zugelassen zur Blutungsprophylaxe bei Patienten mit Hämophilie A ohne und mit FVIII-Inhibitor. Aufgrund substanzieller Unterschiede zwischen Emicizumab und FVIII hat die „Ständige Kommission Hämophilie“ der deutschen, österreichischen und schweizerischen Gesellschaft für Thrombose- und Hämostaseforschung (GTH) beschlossen, einen praxisorientierten Leitfaden für den Einsatz von Emicizumab bei Patienten mit Hämophilie A (PWHA) zu entwickeln.

Methoden Daten aus der Literatur (systematische Literaturrecherche in PubMed) und persönliche Erfahrungen wurden zusammengetragen und daraus Empfehlungen entwickelt. Diese wurden in der „Ständigen Kommission Hämophilie“ diskutiert und entsprechend revidiert. Die finalen Empfehlungen wurden von allen Autoren mittels Delphi-Abstimmung freigegeben.

Ergebnisse Die Empfehlungen beziehen sich auf Patienten ohne und mit FVIII-Inhibitor und beinhalten generelle Aspekte, Patientenaufklärung, Blutungsbehandlung, Operationen, Anwendung von Emicizumab bei zuvor unbehandelten Patienten (PUPs), Patienten mit neudiagnostizierten Inhibitoren und älteren Patienten. Patienten sollten in spezialisierten Behandlungszentren behandelt werden und adäquate Labortests zum Monitoring von Emicizumab, einer Faktor VIII-Substitution oder von FVIII-Inhibitoren sollten zur Verfügung stehen. Erste Erfahrungen mit Protokollen zu Immuntoleranz -Induktion in Kombination mit Emicizumab und die begrenzte Erfahrung mit sehr jungen Kindern wird berichtet. Bis jetzt wurden keine thrombotischen Komplikationen bei der zusätzlichen Blutungsbehandlung mit rFVIIa oder FVIII berichtet. aPCC-Dosierungen von > 100 U/kg über > 24 Stunden müssen vermieden werden, wegen des Risikos von Thrombosen und/oder thrombotischer Mikroangiopathien.

Schlussfolgerung Die Empfehlungen wurden anhand der aktuell verfügbaren Erfahrung entwickelt als Leitfaden für Hämophiliebehandler, die Emicizumab bei PWHA einsetzen. Mit weiterer Erfahrung und neuen Studien ist ein regelmäßiges Überarbeiten der Empfehlungen erforderlich.

Author Contributions

K.H. and C.E.E. performed the literature search and wrote the first draft of the manuscript. K.H., C.B. and C.E.E. drafted the recommendations. All authors took part in the discussion of recommendations, the Delphi survey and contributed to manuscript writing. All authors critically reviewed the final manuscript and approved it for publication.