Wichtigstes Ziel der Adipositastherapie ist die langfristige Senkung des Körpergewichts,
um das Risiko assoziierter Folgeerkrankungen und die damit verbundene vorzeitige Sterblichkeit
zu senken. Grundlage der Therapie sind Ernährungs-, Bewegungs- und Verhaltenstherapie.
Da die dauerhafte Adhärenz zu Lebensstilmodifikation schwierig ist, erscheint eine
Arzneimitteltherapie häufig als besonders geeignete und vermeintlich unbedenkliche
Alternative.
Abstract
Drugs should never be the first choice in the treatment of obesity and should only
be used after a critical risk-benefit assessment. Orlistat, liraglutide, naltrexone/bupropion
and two amphetamine derivatives (amfepramone, norpseudoephedrine) are currently approved
for weight loss in Germany. The current German obesity guideline only recommends the
(adjuvant) use of orlistat, if the indication for drug therapy is given at all. Amphetamines,
diuretics and hormones (HCG, testosterone, thyroxine, growth hormones) are explicitly
not recommended for weight loss. Evidence of an improvement in cardiovascular risk
factors is not sufficient to assess the effectiveness and safety of any anti-obesity
medication. Clinically relevant endpoints remain the only meaningful basis for a responsible
and evidence-based risk-benefit assessment.
Schlüsselwörter
Adipositas - Orlistat - Liraglutid - Naltrexon/Bupropion - Amphetamin
Keywords
obesity - orlistat - liraglutide - naltrexone/bupropion - amphetamine