Aktuelle Ernährungsmedizin 2021; 46(01): 41-55
DOI: 10.1055/a-1118-2562
CME-Weiterbildung

Abnehmen mit Arzneimitteln? Pharmakotherapie von Übergewicht und Adipositas

Body Weight Reduction with Anti-Obesity Medication? Drug Therapy of Overweight and Obesity
Martin Smollich

Subject Editor: Wissenschaftlich verantwortlich gemäß Zertifizierungsbestimmungen für diesen Beitrag ist Prof. Dr. med. Christian Sina, Lübeck.

Wichtigstes Ziel der Adipositastherapie ist die langfristige Senkung des Körpergewichts, um das Risiko assoziierter Folgeerkrankungen und die damit verbundene vorzeitige Sterblichkeit zu senken. Grundlage der Therapie sind Ernährungs-, Bewegungs- und Verhaltenstherapie. Da die dauerhafte Adhärenz zu Lebensstilmodifikation schwierig ist, erscheint eine Arzneimitteltherapie häufig als besonders geeignete und vermeintlich unbedenkliche Alternative.

Abstract

Drugs should never be the first choice in the treatment of obesity and should only be used after a critical risk-benefit assessment. Orlistat, liraglutide, naltrexone/bupropion and two amphetamine derivatives (amfepramone, norpseudoephedrine) are currently approved for weight loss in Germany. The current German obesity guideline only recommends the (adjuvant) use of orlistat, if the indication for drug therapy is given at all. Amphetamines, diuretics and hormones (HCG, testosterone, thyroxine, growth hormones) are explicitly not recommended for weight loss. Evidence of an improvement in cardiovascular risk factors is not sufficient to assess the effectiveness and safety of any anti-obesity medication. Clinically relevant endpoints remain the only meaningful basis for a responsible and evidence-based risk-benefit assessment.

Kernaussagen
  • Arzneimittel sind in der Therapie der Adipositas nie Mittel der 1. Wahl und sollten nur nach kritischer Nutzen-Risiko-Abwägung ([ Tab. 2 ]) und unter Berücksichtigung spezifischer Grundsätze (s. „Hinweise zur medikamentösen Therapie in der S3-Leitlinie „Prävention und Therapie der Adipositas“) angewendet werden.

  • Aktuell sind in Deutschland Orlistat, Liraglutid, Naltrexon/Bupropion und 3 Amphetamin-Derivate (Amfepramon, Norpseudoephedrin [Cathin], Phenylpropanolamin) zur Gewichtsreduktion zugelassen.

  • Von der aktuellen deutschen Adipositas-Leitlinie wird ausschließlich die (adjuvante) Anwendung von Orlistat empfohlen („Wenn eine Adipositas medikamentös behandelt wird, soll nur Orlistat eingesetzt werden.“), wobei berücksichtigt werden muss, dass zum Zeitpunkt der Leitlinienpublikation weder Liraglutid noch Naltrexon/Bupropion in Deutschland zugelassen waren.

  • Explizit sollen Amphetamine, Diuretika und Hormone (humanes Choriongonadotropin, Testosteron, Thyroxin, Wachstumshormone) nicht zur Gewichtsreduktion empfohlen werden.

  • Auch für die Bewertung neuer Antiadiposita gilt: Der Nachweis einer Verbesserung kardiovaskulärer Risikofaktoren reicht für die Wirksamkeits- und Sicherheitsbeurteilung von Arzneistoffen nicht aus. Die einzig aussagekräftige Basis einer verantwortungsvollen und evidenzbasierten Nutzen-Risiko-Abwägung bleiben klinisch relevante Endpunkte.



Publication History

Article published online:
15 February 2021

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  • Literatur

  • 1 arznei-telegramm. Pharmakotherapie des Übergewichts. At 02/2015; 25-26
  • 2 Cunningham JW, Wiviott SD. Modern obesity pharmacotherapy: weighing cardiovascular risk and benefit. Clin Cardiol 2014; 37: 693-699
  • 3 Ioannides-Demis LL, Piccenna L, McNeil JJ. et al. Pharmacotherapies for obesity: past current, and future therapies. J Obes 2011; 2011: 129674
  • 4 Filippatos TD, Derdemezis CS, Gazi IF. et al. Orlistat-associated adverse effects and drug interactions: a critical review. Drug Saf 2008; 31: 53-65
  • 5 Gorgojo-Martínez JJ, Basagoiti-Carreño B, Sanz-Velasco A. et al. Effectiveness and tolerability of orlistat and liraglutide in patients with obesity in a real-world setting: The XENSOR Study. Int J Clin Pract 2019; 73: e13399
  • 6 Skelin M, Lucijanić T, Amidžić Klarić D. et al. Factors Affecting Gastrointestinal Absorption of Levothyroxine: A Review. Clin Ther 2017; 39: 378-403
  • 7 Torgerson JS, Hauptman J, Boldrin MN. et al. Xenical in the prevention of diabetes in obese subjects (XENDOS) study: a randomized study of orlistat as an adjunct to lifestyle changes for the prevention of type 2 diabetes in obese patients. Diabetes Care 2004; 27: 155-161
  • 8 Hong JL, Meier CR, Sandler RS. et al. Risk of colorectal cancer after initiation of orlistat: matched cohort study. BMJ 2013; 347: f5039
  • 9 Ke J, An Y, Cao B. et al. Orlistat-Induced Gut Microbiota Modification in Obese Mice. Evid Based Complement Alternat Med 2020; 2020: 9818349
  • 10 Holmbäck U, Forslund A, Grudén S. et al. Effects of a novel combination of orlistat and acarbose on tolerability, appetite, and glucose metabolism in persons with obesity. Obes Sci Pract 2020; 6: 313-323
  • 11 Pan CS, Stanley TL. Effect of Weight Loss Medications on Hepatic Steatosis and Steatohepatitis: A Systematic Review. Front Endocrinol (Lausanne) 2020; 11: 70
  • 12 Ten Kulve JS, Veltman DJ, van Bloemendaal L. et al. Liraglutide reduces CNS activation in response to visual food cues only after short-term treatment in patients with type 2 diabetes. Diabetes Care 2016; 39: 214-221
  • 13 Khera R, Murad MH, Chandar AK. et al. Association of pharma-cological treatments for obesity with weight loss and adverse events. A systematic review and metaanalysis. JAMA 2016; 315: 2424-2433
  • 14 Astrup A, Carraro R, Finer N. et al. Safety, tolerability and sustained weight loss over 2 years with the once-daily human GLP-1 analog, liraglutide. Int J Obes (Lond.) 2012; 36: 843-854
  • 15 Wadden TA, Hollander P, Klein S. et al. Weight maintenance and additional weight loss with liraglutide after low-calorie-diet-induced weight loss: the SCALE Maintenance randomized study. Int J Obes (Lond.) 2013; 37: 1443-1451
  • 16 Pi-Sunyer X, Astrup A, Fujioka K. et al. A randomized, controlled trial of 3.0 mg of liraglutide in weight management. N Engl J Med 2015; 373: 11-22
  • 17 le Roux CW, Astrup A, Fujioka K. et al. 3 years of liraglutide versus placebo for type 2 diabetes risk reduction and weight management in individuals with prediabetes: a randomised, double-blind trial. Lancet 2017; 389: 1399-1409
  • 18 Davies MJ, Bergenstal R, Bode B. et al. Efficacy of liraglutide for weight loss among patients with type 2 diabetes: the SCALE diabetes randomized clinical trial. JAMA 2015; 314: 687-699
  • 19 Wadden TA, Hollander P, Klein S. et al. Weight maintenance and additional weight loss with liraglutide after low-calorie-diet-induced weight loss: the SCALE Maintenance randomized study. Int J Obes (Lond) 2013; 37: 1443-1451
  • 20 Davies MJ, Aronne LJ, Caterson ID. et al. Liraglutide and cardiovascular outcomes in adults with overweight or obesity: A post hoc analysis from SCALE randomized controlled trials. Diabetes Obes Metab 2018; 20: 734-739
  • 21 Seferovic PM, Coats AJS, Ponikowski P. et al. European Society of Cardiology/Heart Failure Association position paper on the role and safety of new glucose-lowering drugs in patients with heart failure. EJHF 2020; 22: 196-213
  • 22 Avgerinos I, Michailidis T, Liakos A. et al. Oral Semaglutide for Type 2 Diabetes: A systematic review and meta-analysis. Diabetes Obes Metab 2020; 22: 335-345
  • 23 Greenway FL, Fujioka K, Plodkowsi RA. et al. Effect of naltrexone plus bupropion on weight loss in overweight and obese adults (COR-I): a multicentre, randomised, double-blind, placebo-controlled, phase 3 trial. Lancet 2010; 376: 595-605
  • 24 Apovian CM, Aronne L, Rubino D. et al. A randomized, phase 3 trial of naltrexone SR/bupropion SR on weight and obesity-related risk factors (COR-II). Obesity (Silver Spring) 2013; 21: 935-943
  • 25 Wadden TA, Foreyt JP, Foster GD. et al. Weight loss with naltresone SR/bupropion SR combination therapy as an adjunct to behavior modification: the COR-BMOD trial. Obesity (Silver Spring) 2011; 19: 110-120
  • 26 Hollander P, Gupta AK, Plodkowsi R. et al. Effects of naltrexone sustained-release/bupropion sustained-release combination therapy on body weight and glycemic parameter in overweight and obese patients with type 2 diabetes. Diabetes Care 2013; 36: 4022-4029
  • 27 Onakpoya IJ, Lee JJ, Mahtani KR. et al. Naltrexone-bupropion (Mysimba) in management of obesity: A systematic review and meta-analysis of unpublished clinical study reports. Br J Clin Pharmacol 2020; 86: 646-667
  • 28 Verbraucherzentrale. Lebensbedrohliches Sibutramin. (14.10.2020). Im Internet: Stand: 25.11.2020 https://www.verbraucherzentrale.de/wissen/lebensmittel/nahrungsergaenzungsmittel/lebensbedrohliches-sibutramin-4985
  • 29 Bundesinstitut für Risikobewertung (BfR). Schlank und potent – mit Nebenwirkungen. (04.04.2012). Im Internet: Stand: 25.11.2020 https://www.bfr.bund.de/de/presseinformation/2012/15/schlank_und_potent___mit_nebenwirkungen-129335.html
  • 30 Cohen PA, Maller G, DeSouza R. et al. Presence of Banned Drugs in Dietary Supplements Following FDA Recalls. JAMA 2014; 312: 1691-1693
  • 31 Müller D, Weinmann W, Hermanns-Clausen M. Sibutramin in chinesischen Schlankheitskapseln. Dtsch Arztebl Int 2009; 106: 218-222
  • 32 European Medicines Agency (EMA). Sibutramine. Ergebnis eines Verfahrens gemäß Artikel 107 der Richtlinie 2001/83/EG. Im Internet: Stand: 25.11.2020 https://www.ema.europa.eu/en/medicines/human/referrals/sibutramine
  • 33 Food and Drug Administration (FDA). Questions and Answers about FDA’s Initiative Against Contaminated Weight Loss Products. (28.02.2018). Im Internet: Stand: 25.11.2020 https://www.fda.gov/drugs/questions-answers/questions-and-answers-about-fdas-initiative-against-contaminated-weight-loss-products
  • 34 Schlumm K, Sina C, Schröder T. et al. Psychopharmaka-induzierte unerwünschte Wirkungen in der Ernährungstherapie. Aktuel Ernahrungsmed 2019; 44: 322-330
  • 35 Apovian CM, Aronne LJ, Bessesen DH. et al. Pharmacological Management of Obesity: An Endocrine Society Clinical Practice Guideline. J Clin Endocrinol Metab 2015; 100: 342-362
  • 36 Semlitsch T, Stigler FL, Jeitler K. et al. Management of overweight and obesity in primary care. A systematic overview of international evidence‐based guidelines. Obesity Reviews 2019; 20: 1218-1230
  • 37 Khalil H, Ellwood L, Lord H. et al. Pharmacological Treatment for Obesity in Adults: An Umbrella Review. Ann Pharmacother 2020; 54: 691-705
  • 38 Tak YJ, Lee SY. Anti-Obesity Drugs: Long-Term Efficacy and Safety: An Updated Review. World J Mens Health 2020; online ahead of print; DOI: 10.5534/wjmh.200010.
  • 39 FDA. Drug Approval Package. 2012. (27.06.2012). Im Internet: Stand: 25.11.2020 https://www.accessdata.fda.gov/drugsatfda_docs/nda/2012/022529Orig1s000TOC.cfm
  • 40 Thomsen WJ, Grottick AJ, Menzaghi F. et al. Lorcaserin, a novel selective human 5-hydroxytryptamine-2C agonist: In vitro and in vivo pharmacological characterization. J Pharmacol Exp Ther 2008; 325: 577-587
  • 41 Smith SR, Weisserman NJ, Anderson CM. et al. Multicenter, placebo-controlled trial of lorcaserin for weight management. N Engl J Med 2010; 363: 245-256
  • 42 Fidler MC, Sanchez M, Raether B. et al. A one-year randomized trial of lorcaserin for weight loss in obese and overweight adults: The BLOSSOM trial. J Clin Endocrinol Metab 2011; 96: 3067-3077
  • 43 O’Neil PM, Smith SR, Weisserman NJ. et al. Randomized placebo-controlled clinical trial of lorcaserin for weight loss in type 2 diabetes mellitus: The BLOOMDM Study. Obesity 2012; 20: 1426-1436
  • 44 Bohula EA, Wiviott SD, McGuire DK. et al. Cardiovascular Safety of Lorcaserin in Overweight or Obese Patients. N Engl J Med 2018; 379: 1107-1117
  • 45 FDA. Safety clinical trial shows possible increased risk of cancer with weight-loss medicine Belviq, Belviq XR (lorcaserin). (13.02.2020). Im Internet: Stand: 25.06.2020 https://www.fda.gov/drugs/drug-safety-and-availability/safety-clinical-trial-shows-possible-increased-risk-cancer-weight-loss-medicine-belviq-belviq-xr
  • 46 Picard F, Deshaies Y, Lalonde J. et al. Topiramate reduces energy and fat gains in lean (Fa/?) and obese (fa/fa) Zucker rats. Obes Res 2000; 8: 656-663
  • 47 Deutsche Adipositas-Gesellschaft (DAG). S3-Leitlinie „Prävention und Therapie der Adipositas“. (30.04.2014). Im Internet: Stand: 25.11.2020 https://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/050-001.html