Fortschr Neurol Psychiatr 2020; 88(11): 704-712
DOI: 10.1055/a-1113-7702
Originalarbeit

Der Einfluss von MS-spezifischen Symptomen auf die gesundheitsbezogene Lebensqualität

The influence of multiple sclerosis-related symptoms on health-related quality of life
Lydia Sander
1   Medizinische Fakultät Carl Gustav Carus, Institut für Arbeits- und Sozialmedizin, Technische Universität Dresden
,
Joachim Kugler
2   Lehrstuhl für Gesundheitswissenschaften/Public Health, Technische Universitat Dresden
,
Bernhard Elsner
3   Public Health, Dresden University of Technology
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Hintergrund Multiple Sklerose (MS) ist eine chronisch progredient verlaufende Erkrankung, welche mit einer Vielzahl von MS-spezifischen Symptomen einhergeht. Viele dieser Symptome wirken sich negativ auf die gesundheitsbezogene Lebensqualität (Health Related Quality of Life, HRQoL) der Betroffenen aus. Bisher ungeklärt ist, welche MS-spezifischen Symptome einen besonders großen Einfluss auf die HRQoL haben.

Methodik Die durchgeführte Untersuchung basiert auf den Daten einer Mitgliederbefragung der Deutschen MS Gesellschaft (DMSG) im Jahr 2015 (n = 424). Unter Berücksichtigung von soziodemographischen Variablen und allgemeinen medizinischen Variablen wurde der Einfluss der MS-spezifischen Symptome auf die HRQoL untersucht. Die HRQoL wurde mit dem Multiple Sclerosis Quality of Life-54-Instrument (MSQOL-54-Instrument) erhoben. In einem Vortest wurden alle Einflussfaktoren auf einen signifikanten Mittelwertunterschied (p = 0,05) bzw. eine mittlere Korrelation (Pearson’s r ≥ 0,3) getestet. Anschließend wurde der Einfluss der im Vortest identifizierten Variablen auf die HRQoL mithilfe der multiplen linearen Regressionsanalyse untersucht.

Ergebnisse Für die Befragten konnte ein durchschnittlicher Physical Health Composite Score (PHCS) von 48,3 (sd = 17,7) und ein durchschnittlicher Mental Health Composite Score von 56,0 (sd = 20,1) errechnet werden. Als wichtigste Einflussfaktoren auf die HRQoL ergeben sich die MS-spezifischen Symptome Depression, Schmerz und kognitive Einschränkungen. MS-bedingte Symptome mit einem Mobilitätskontext zeigen negativen Zusammenhang mit dem PHCS. Sprechstörung und Schwindel sind mit einem abnehmenden MHCS verbunden. Der Beschäftigungsstatus ist der einzige sozioökonomische Faktor, der sich in der multiplen Regression signifikant auf die HRQoL auswirkt. Die allgemeinen medizinischen Faktoren zeigen keinen signifikanten Einfluss auf die HRQoL.

Schlussfolgerung MS-spezifische Symptome haben einen großen Einfluss auf die HRQoL von Menschen mit MS. In der Untersuchung konnte gezeigt werden, dass besonders die sogenannten „versteckten Symptome“ einen wesentlichen Einfluss auf die HRQoL haben. Hier sind beispielsweise die Symptome Depression, Schmerz und kognitive Einschränkungen zu nennen. Diese sollten stärker in der Versorgung von Menschen mit MS berücksichtigt werden.

Abstract

Background Multiple sclerosis (MS) is a chronic disease that is associated with a variety of MS-specific symptoms. Many of these symptoms have a negative impact on health-related quality of life (HRQoL). Until now it is unclear which MS-specific symptoms have the highest impact on the HRQoL.

Methodology The study is based on the data of a member survey of the German MS Society (DMSG) in 2015 (n = 424). Considering socio-demographic variables and general medical variables, the influence of MS-specific symptoms on HRQoL was examined. The HRQoL was collected using the Multiple Sclerosis Quality of Life-54 (MSQOL-54) instrument. In a pretest, all influencing variables were tested for a significant mean difference (p = 0.05), or a mean correlation (Pearson’s r ≥ 0.3). Subsequently, the influence of the variables identified in the pretest on the HRQoL was investigated by multiple linear regression analysis.

Results We calculated a mean physical health composite score (PHCS) of 48.3 (sd = 17.7) and a mean mental health composite score (MHCS) of 56.0 (sd = 20.1). The most fundamental factors influencing HRQoL were the MS-specific symptoms of depression, pain and cognitive impairment. MS-related symptoms with a mobility context showed declining PHCS. Speech disorder and dizziness were associated with a decreasing MHCS. Employment status was the only socio-economic factor that significantly affected HRQoL in multiple regression. The general medical factors showed no significant influence on HRQoL.

Conclusion MS-specific symptoms have a major impact on the HRQoL of people with MS. Our study show that especially the so-called ‘hidden symptoms’ such as the symptoms of depression, pain and cognitive impairment have a significant influence on the HRQoL. Greater attention should be paid to these in the care of people with MS.



Publication History

Received: 04 November 2019

Accepted: 30 January 2020

Article published online:
30 April 2020

© 2020. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Reich DS, Lucchinetti CF, Calabresi PA. Multiple sclerosis. N Engl J Med 2018; 378 (02) 169-180
  • 2 Howard J, Trevick S, Younger DS. Epidemiology of multiple sclerosis. Neurol Clin 2016; 34 (04) 919-939
  • 3 Browne P, Chandraratna D, Angood C. et al. Atlas of multiple sclerosis 2013: a growing global problem with widespread inequity. Neurology 2014; 83 (11) 1022-1024
  • 4 Multiple Sclerosis International Federation (MSIF). Atlas of MS 2013. Mapping Multiple Sclerosis Around the World 2013 (07.09.2017). Im Internet:. http://www.msif.org/wp-content/uploads/2014/09/Atlas-of-MS.pdf; Stand:09.08.2018
  • 5 Kingwell E, Marriott JJ, Jetté N. et al. Incidence and prevalence of multiple sclerosis in Europe: a systematic review. BMC Neurol. 2013 13. (128). DOI: 10.1186/1471-2377-13-128
  • 6 Simpson S, van der Mei I, Taylor B. The role of vitamin D in multiple sclerosis: biology and biochemistry, epidemiology and potential roles in treatment. Med Chem 2018; 14 (02) 129-143
  • 7 Lunde HMB, Assmus J, Myhr K-M. et al. Survival and cause of death in multiple sclerosis: a 60-year longitudinal population study. Neurol Neurosurg Psychiatry 2017; 88 (08) 621-625
  • 8 Paulus A, Hussack S, Kugler J. Multiple Sklerose – Ergebnisse einer Befragung der Mitglieder des DMSG-Landesverbandes e.V. in Sachsen-Anhalt: Durch welche Faktoren wird die Diagnosedauer beeinflusst?. Fortschr Neurol Psychiatr 84 ; ( (08) 487-493. DOI: 10.1055/s-0042-109395.
  • 9 Koch-Henriksen N, Sørensen PS. The changing demographic pattern of multiple sclerosis epidemiology. Lancet Neurol 2010; 9 (05) 520-532
  • 10 Benito-León J, Morales JM, Rivera-Navarro J. , et al. A review about the impact of multiple sclerosis on health-related quality of life. Disabil Rehabil 2003; 25 (23) 1291-1303
  • 11 Ellert U, Kurth BM. Gesundheitsbezogene Lebensqualität bei Erwachsenen in Deutschland: Ergebnisse der Studie zur Gesundheit Erwachsener in Deutschland (DEGS1). Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 2013; 56 (5–6): 643-649
  • 12 Amtmann D, Bamer AM, Kim J. et al. People with multiple sclerosis report significantly worse symptoms and health related quality of life than the US general population as measured by PROMIS and NeuroQoL outcome measures. Disabil Health J 2018; 11 (01) 99-107
  • 13 Fernández-Jiménez E, Pérez-San-Gregorio MA, Martín-Rodríguez A. et al. Evolution of quality of life in renal transplant recipients and patients with multiple sclerosis: a follow-up study. Transplant Proc 2013; 45 (10) 3616-3619
  • 14 Hermann BP, Vickrey B, Hays RD. et al. A comparison of health-related quality of life in patients with epilepsy, diabetes and multiple sclerosis. Epilepsy Res 1996; 25 (02) 113-118
  • 15 Rezapour A, Almasian Kia A, Goodarzi S. et al. The impact of disease characteristics on multiple sclerosis patients’ quality of life. Epidemiol Health 2017; 39. DOI: 10.4178/epih.e2017008.
  • 16 Rosiak K, Zagożdżon P. Quality of life and social support in patients with multiple sclerosis. Psychiatr Pol 2017; 51 (05) 923-935
  • 17 Mikula P, Nagyova I, Krokavcova M. , et al. Self-esteem, social participation, and quality of life in patients with multiple sclerosis. J Health Psychol 2017; 22 (08) 984-992
  • 18 Cioncoloni D, Innocenti I, Bartalini S. et al. Individual factors enhance poor health-related quality of life outcome in multiple sclerosis patients. significance of predictive determinants. J Neurol Sci 2014; 345 (1–2): 213-219
  • 19 Schairer LC, FW F, Zemon V. et al. The impact of sexual dysfunction on health-related quality of life in people with multiple sclerosis. Mult Scler 2014; 20 (05) 610-616
  • 20 Yamout B, Issa Z, Herlopian A. et al. Predictors of quality of life among multiple sclerosis patients: a comprehensive analysis. Eur J Neurol 2013; 20 (05) 756-764
  • 21 Haas J, Kugler J, Nippert I. et al. Lebensqualität bei Multipler Sklerose. Berliner DMSG-Studie 2006, DMSG-Mitgliederbefragung 2006. Berlin, New York: De Gruyter; 2010
  • 22 Barin L, Salmen A, Disanto G. et al. The disease burden of multiple sclerosis from the individual and population perspective: which symptoms matter most?. Mult Scler Relat Disord 2018; 25: 121112-121 DOI: 10.1016/j.msard.2018.07.013.
  • 23 LI B, Fisk JD, Patten SB. , et al. Health-related quality of life in multiple sclerosis: direct and indirect effects of comorbidity. Neurology 2016; 86 (15) 1417-1424
  • 24 Baumstarck K, Boyer L, Boucekine M. et al. Measuring the quality of life in patients with multiple sclerosis in clinical practice: a necessary challenge. Mult Scler Int 2013 DOI: 10.1155/2013/524894
  • 25 Nourbakhsh B, Julian L, Waubant E. Fatigue and depression predict quality of life in patients with early multiple sclerosis: a longitudinal study. Eur J Neurol 2016; 23 (09) 1482-1486
  • 26 Zecca C, Riccitelli GC, Disanto G. et al. Urinary incontinence in multiple sclerosis: prevalence, severity and impact on patients’ quality of life. Eur J Neurol 2016; 23 (07) 1228-1234
  • 27 Piacentini V, Mauri I, Cattaneo D. et al. Relationship between quality of life and dysarthria in patients with multiple sclerosis. Arch Phys Med Rehabil 2014; 95 (11) 2047-2054
  • 28 Schipper S, Wiesmeth S, Wirtz M. et al. Krankheitsverarbeitungsstile und gesundheitsbezogene Lebensqualität bei Multiple-Sklerose-Erkrankten. Psychother Psychosom Med Psychol 2011; 61 (08) 347-355
  • 29 Voigt K, Worm I. . Lebensqualität von Multiple-Sklerose-Patienten. Ergebnisse einer schriftlichen Befragung der Mitglieder des Sächsischen Landesverbandes der Deutschen Multiple Sklerose Gesellschaft. In: Twork S. , ed. Multiple Sklerose: Krankheitsbewältigung – Therapiemotivation – Lebensqualität. Erste Ergebnisse zum Coping-Training MS-COPE. . Berlin u.a.: Springer; 2007: 63-77
  • 30 Vickrey BG, Hays RD, Harooni R. et al. A health-related quality of life measure for multiple sclerosis. Qual Life Res 1995; 4 (03) 187-206
  • 31 Vogelzang NJ, Breitbart W, Cella D. et al. Patient, caregiver, and oncologist perceptions of cancer-related fatigue: Results of a tripart assessment survey. The Fatigue Coalition. Semin Hematol 1997; 34 (3 Suppl 2): 4-12
  • 32 Lysandropoulos AP, Havrdova E. ‘Hidden’ factors influencing quality of life in patients with multiple sclerosis. Eur J Neurol 2015; 22 (Suppl 2): 28-33
  • 33 Kremenchutzky M, Walt L. Perceptions of health status in multiple sclerosis patients and their doctors. Can J Neurol Sci 2013; 40 (02) 210-218
  • 34 Schneider A, Hommel G, Blettner M. Linear regression analysis: Part 14 of a series on evaluation of scientific publications. Dtsch Arztebl 2010; 107 (44) 776-782
  • 35 Benito-León J, Mitchell AJ, Rivera-Navarro J. et al. Impaired health-related quality of life predicts progression of disability in multiple sclerosis. Eur J Neurol 2013; 20 (01) 79-86