Osteologie 2020; 29(04): 311-316
DOI: 10.1055/a-1085-3572
Originalarbeit

Regionale Unterschiede in der Häufigkeit osteoporotischer Frakturen des Femurs in Deutschland: Eine Analyse von Frakturfallzahlen aus der GBE-Datenbank

Regional Differences in the number of osteoporotic femoral fractures in Germany: An analysis of fracture numbers from the GBE database
1   HSD Hochschule Döpfer, University of Applied Sciences Köln
,
Yvonne Treusch
1   HSD Hochschule Döpfer, University of Applied Sciences Köln
,
2   Forschungszentrum Jülich, Jülich
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Einleitung Ziel dieser Analyse war es, die Raten für Frakturen des Femurs (ICD-10 S72.*) der einzelnen Bundesländer mit der für Deutschland zu vergleichen.

Methodik Es wurden ICD-10 S72.* kodierte Krankenhaus-Fallzahlen aus dem Informationssystem der Gesundheitsberichterstattung des Bundes für 2017 verwendet, um daraus die Anzahl der osteoporotischen Frakturen des Femurs zu berechnen und die entsprechenden altersstandardisierten Raten der Bundesländer mit der für Deutschland zu vergleichen.

Ergebnisse Die altersstandardisierten Raten osteoporotischer Frakturen des Femurs schwankten in 2017 je nach Bundesland zwischen 379 (SE 13,8) und 608 (SE 13,6) pro 100000 Einwohnerinnen (Deutschland: 519/100000 [SE 2,4]) bei Frauen (50+ Jahre) sowie 159 (SE 10,7) bis 229 (SE 13,3) pro 100000 Einwohner (Deutschland: 200/100000 [SE 1,7]) bei Männern (50+ Jahre). Signifikant höhere Raten bei Frauen wurden für Bremen, Hamburg, Hessen und Schleswig-Holstein ermittelt sowie signifikant niedrigere für Mecklenburg-Vorpommern (Frauen und Männer), Sachsen und Sachsen-Anhalt (jeweils nur bei Frauen).

Schlussfolgerung Je nach Bundesland besteht ein unterschiedliches Risiko für eine ICD-10 S72.* kodierte, osteoporotische Fraktur des Femurs.

Abstract

Introduction Femoral fractures are associated with high burden of disease for patients and fracture rates can vary between regions. Therefore, the aim of this study was to calculate and compare the rates of hospital diagnosed, osteoporotic femoral fractures (ICD-10 S72.*) in different federal states with the overall German rate.

Methods ICD-10 S72.* coded hospital diagnosed femoral fractures were taken from the Information System of the Federal Health Monitoring for 2017 to calculate the number of osteoporotic femoral fractures and respective age-adjusted rates for each federal state. Afterwards the age-adjusted rate of each federal state was compared with the overall German rate by calculating Odds Ratios (OR) and 95 % confidence intervals (95 % CI).

Results In 2017, a total of 143350 osteoporotic femoral fractures (female: 105,677; male: 37,673) were diagnosed in German hospitals. The age-adjusted rates of osteoporotic femoral fractures varied from 379 (standard error [SE] 13.8) in Mecklenburg-Vorpommern to 608 (SE 13.6) per 100,000 persons in Schleswig-Holstein (Germany: 519/100,000 [SE 2.4]) for women aged 50+ years and 159 (SE 10.7) in Mecklenburg-Vorpommern to 229 (SE 13.3) per 100,000 persons in Hamburg (Germany: 200/100,000 [SE 1.7]) in men aged 50+ years.

Age-adjusted fracture rates were significantly higher in Bremen (OR: 1.13 [95 % CI: 1.01-1.27]; p = 0.04), Hamburg (OR: 1.16 [95 % CI: 1.03-1.30]; p = 0.016), Hesse (OR: 1.13 [95 % CI: 1.01-1.27]; p = 0.04) and Schleswig-Holstein (OR: 1.17 [95 % CI: 1.04-1.32]; p = 0.008) for women compared to the overall rate for Germany. In comparison, in Saxony (OR: 0.84 [95 % CI: 0.74-0.95]; p = 0.007) and Saxony-Anhalt (OR: 0.85 [95 % KI: 0.75-0.96]; p = 0.011) the rates were significantly lower for women. In Mecklenburg-Vorpommern age-adjusted rates of ICD-10 S72.* coded osteoporotic femoral fractures were significantly lower for women (OR: 0.73 [95 % CI: 0.64-0.83]; p≤0.001) and men (OR: 0.79 [95 % CI: 0.65-0.98]; p = 0.03) compared to the overall rate for Germany, respectively.

Conclusions This analysis indicates that the risk of sustaining an osteoporotic femoral fracture varies between different federal states. Even though the character of this analysis does not allow to identify the cause for the different fracture rates, it might be necessary to develop federal state tailored strategies for identification and prevention of future osteoporotic, femoral fractures.



Publication History

Article published online:
15 July 2020

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