Nuklearmedizin 2020; 59(03): 241-247
DOI: 10.1055/a-1084-4766
Original Article

Comparison of semiquantitative metabolic parameters of the primary tumor obtained in PET/CT with 18F-FDG and 18F-FLT in patients with cervical cancer

Vergleich der semiquantitativen Stoffwechselparameter des Primärtumors im PET/CT mit 18F-FDG und 18F-FLT bei Patienten mit Gebärmutterhalskrebs

Authors

  • Paulina Cegła

    1   Department of Nuclear Medicine, Greater Poland Cancer Centre, Poznan, Poland
  • Ewa Burchardt

    2   Department of Radiotherapy and Oncological Gynaecology, Greater Poland Cancer Centre, Poznan, Poland
  • Witold Cholewiński

    3   Chair and Department of Electroradiology, Poznan University of Medical Sciences, Poznan, Poland
    1   Department of Nuclear Medicine, Greater Poland Cancer Centre, Poznan, Poland
  • Sebastian Gwóźdź

    1   Department of Nuclear Medicine, Greater Poland Cancer Centre, Poznan, Poland
  • Andrzej Roszak

    3   Chair and Department of Electroradiology, Poznan University of Medical Sciences, Poznan, Poland
    2   Department of Radiotherapy and Oncological Gynaecology, Greater Poland Cancer Centre, Poznan, Poland
  • Anna Kubiak

    4   Greater Poland Cancer Registry, Greater Poland Cancer Centre, Poznan, Poland
  • Aleksandra Kaczmarek

    1   Department of Nuclear Medicine, Greater Poland Cancer Centre, Poznan, Poland
    3   Chair and Department of Electroradiology, Poznan University of Medical Sciences, Poznan, Poland
  • Rafał Czepczyński

    5   Department of Endocrinology, Metabolism and Internal Medicine, Poznan University of Medical Sciences, Poznan, Poland
Preview

Abstract

Aim The aim of the study was to compare semiquantitative metabolic parameters of primary tumor assessed in vivo in 18F-FDG- and 18F-FLT in cervical cancer patients.

Material & Methods 39 patients with histologically confirmed cervical cancer underwent PET/CT scans acquired on separate days 60 min after i. v. injection of 364 ± 75 MBq of 18F-FDG and 259 ± 40 MBq of 18F-FLT. The reconstructed PET images were evaluated using a dedicated workstation for primary tumor semiquantitative parameters: SUVmax, MTV, TLG (for 18F-FLT-TLP) and heterogeneity (AUC-CSH). Wilcoxon-Mann-Whitney test and ROC curves were used for statistical analysis. Based on data from the local cancer registry and 3y- to -5y follow up patients were divided into 2 groups with regard to prognosis. Also differences between histopathological type and FIGO classification in two tracers were assessed.

Results Depending on PET/CT results, patients were divided into 3 groups: group 1 with disease limited only to the cervix, group 2 with disease limited to the cervix and iliac lymph nodes, and group 3 with disseminated disease. Statistically significant differences were found between keratinizing and non-keratinizing SCC in SUVmax (p = 0.03) and AUC-CSH (p = 0.04) only in 18F-FLT-PET/CT. Following cut-off values for nodal involvement in SUVmax, MTV, TLG/TLP and AUC-CSH were calculated using ROC curves: 13.5, 39.22, 255.94, 0.59 respectively for 18F-FDG and 12.1, 37.59, 140.01, 0.46 respectively for 18F-FLT. Higher values in both tracers in MTV and TLG/TLP were found in a group with worse prognosis.

Conclusion This preliminary study suggests that higher values in MTV and TLG/TLP in both tracers might be associated with worse outcome in cervical cancer patients.

Zusammenfassung

Ziel Vergleich semiquantitativer Stoffwechselparameter von Primärtumoren, die in vivo mit 18F-FDG- und 18F-FLT bei Patienten mit Gebärmutterhalskrebs untersucht wurden.

Material & Methoden Bei 39 Patienten mit histologisch bestätigtem Gebärmutterhalskrebs wurden PET/CT-Untersuchungen an verschiedenen Tagen jeweils 60 Minuten nach der i.v. Injektion von 364 ± 75 MBq 18F-FDG und von 259 ± 40 MBq 18F-FLT durchgeführt. Die rekonstruierten PET-Bilder wurden mit einer speziellen Workstation in Bezug auf semiquantitative Parameter des Primärtumors ausgewertet: SUVmax, MTV, TLG (für 18F-FLT-TLP) und Heterogenität (AUC-CSH). Für die statistische Analyse wurden der Wilcoxon-Mann-Whitney-Test und ROC-Kurven verwendet. Basierend auf den Daten aus dem lokalen Krebsregister und der 3- bis 5-jährigen Nachsorge wurden die Patienten in zwei Gruppen hinsichtlich der Prognose eingeteilt. Außerdem wurden die Unterschiede zwischen histopathologischen Typ und FIGO-Klassifikation mit zwei Tracern bewertet.

Ergebnisse In Abhängigkeit von den PET/CT-Ergebnissen wurden die Patienten in drei Gruppen eingeteilt: In Gruppe 1 war die Erkrankung nur auf den Gebärmutterhals beschränkt, in Gruppe 2 auf den Gebärmutterhals und die Beckenlymphknoten und in Gruppe 3 bestand eine disseminierte Erkrankung. Nur im 18F-FLT-PET/CT wurden statistisch signifikante Unterschiede zwischen keratinisierenden und nicht-keratinisierenden SCC für SUVmax (p = 0,03) und AUC-CSH (p = 0,04) gefunden. Nach den Grenzwerten für die nodale Beteiligung ergaben sich unter Verwendung von ROC-Kurven folgende Parameter: SUVmax: 13,5; MTV: 39,22; TLG/TLP: 255,94 und AUC-CSH: 0,59 für 18F-FDG bzw. SUVmax: 12,1; MTV: 37,59; TLG/TLP: 140,01; AUC-CSH: 0,46 für 18F-FLT. Höhere Werte für MTV und TLG/TLP wurden in einer Gruppe mit schlechterer Prognose mit beiden Tracern gefunden.

Schlussfolgerung Diese vorläufige Studie legt nahe, dass höhere MTV- und TLG/TLP-Werte mit beiden Tracern bei Patienten mit Gebärmutterhalskrebs mit einem schlechteren Outcome assoziiert sein könnten.



Publication History

Article published online:
25 February 2020

© Georg Thieme Verlag KG
Stuttgart · New York