Arthritis und Rheuma 2020; 40(01): 15-19
DOI: 10.1055/a-1075-6854
Schwerpunkt
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Physikalische Therapie bei systemischer Sklerose (Sklerodermie)

Physical therapy in systemic sclerosis
Gerald Küther
1   Klinik für Rehabilitationsmedizin, Medizinische Hochschule Hannover
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
26 February 2020 (online)

ZUSAMMENFASSUNG

Die Physikalische Therapie bietet verschiedene Verfahren zur Behandlung unterschiedlicher Symptome der systemischen Sklerose (Sklerodermie) an. Einzelne randomisiert-kontrollierte Studien konnten zeigen, dass mit der manuellen Lymphdrainage eine Ödemreduktion und verbesserte Handfunktion zu erzielen war und mit der Bindegewebsmassage in Verbindung mit Techniken der manuellen Therapie eine verbesserte Gelenkbeweglichkeit und Handfunktion. Sogar mit Selbstübungsprogrammen für Dehnübungen konnte eine verbesserte Beweglichkeit im Finger- und orofazialen Bereich erreicht werden. Widersprüchliche Befunde liegen zur Wirkung von Paraffinbädern vor. Keine randomisiert-kontrollierten Studien sind bisher zur Wirkung von CO2-Bädern bei der Sklerodermie bekannt, obwohl eine verbesserte kapilläre Perfusion in den Extremitäten auch bei dieser Erkrankung nachweisbar war. Vielversprechend sind erste Befunde zur Wirkung eines aeroben Trainings auf die periphere Mikrozirkulation, die auf die Möglichkeit einer nicht nur symptomatischen, sondern auch in den Pathomechanismus der Vaskulopathie eingreifenden Therapie bei der systemischen Sklerose hinweisen.

ABSTRACT

Physical therapy provides several approaches for a treatment of different symptoms of systemic sclerosis. Single randomized-controlled trials showed reduced hand edema and improved hand function after manual lymphatic drainage, and improvements in joint motion and hand function after connective tissue massage and manual therapy. Even home-based stretching programs were effective in increasing mobility of fingers and the orofacial region. Conflicting reports exist of the effects of paraffin baths. As randomized controlled studies on the clinical effects of CO2-baths in scleroderma patients are not yet available, an improved acral capillary perfusion has been demonstrated in clinical trails. Promising results on the effects of aerobic exercise on the peripheral microcirculation were found in several studies, which point to a pathophysiologically based treatment of vasculopathy in systemic sclerosis.

 
  • Literatur

  • 1 Mayes MD, Lacey JV, Beebe-Dimmer J. et al. Prevalence, incidence, survival, and disease characteristics of systemic sclerosis in a large US population. Arthritis Rheum 2003; 48: 2246-2255
  • 2 Luderschmidt C. Das CREST-Syndrom, eine Variante der progressiven systemischen Sklerodermie mit protrahiertem Verlauf. Dtsch Ärzteblatt 1987; 84: 1830-1840
  • 3 Varga J, Abraham D. Systemic sclerosis: a prototypic multisystem fibrotic disorder. J Clin Invest 2007; 117: 557-566
  • 4 Leu AJ, Gretener SB, Enderlin S. Lymphatic microangiopathy of the skin in systemic sclerosis. Rheumatology 1999; 38: 221-227
  • 5 Rossi A, Sozio F, Sestini P. et al. Lymphatic and blood vessels in scleroderma skin. A morphometric analysis. Hum Pathol 2010; 68: 629-634
  • 6 Becker MO, Müller-Ladner U, Riemekasten G. Implementation von Leitlinien für eine Therapie der systemischen Sklerose (Sklerodermie) – Wunsch und Wirklichkeit. Z Rheumatol 2010; 69: 310-317
  • 7 Werner GT, Lohmann J. Möglichkeiten der physikalischen Therapie bei der progressiven systemischen Sklerose. Phys Rehab Kur Med 1991; 1: 46-51
  • 8 Schöps P, Senn E. Physiotherapeutische Möglichkeiten bei der Sklerodermie. Akt Rheumatol 1996; 21: 209-212
  • 9 Engel JM, Uhlemann C, Berg W. et al. Physikalische Medizin in der Rheumatologie – differenzialindikative Verordnung bei rheumatoider Arthritis, ankylosierender Spondylitis und progressiver Sklerodermie. Akt Rheumatol 2003; 28: 218-224
  • 10 Berg W, Schäwel T. Physikalische Therapie der systemischen Sklerose (Sklerodermie). Arthritis Rheuma 2010; 6: 349-352
  • 11 Poole JL. Musculoskeletal rehabilitation in the person with scleroderma. Curr Opin Rheumatol 2010; 22: 205-212
  • 12 Maddali-Bongi S, Del Rosso A. Systemic sclerosis: rehabilitation as a tool to cope with disability. Clin Exp Rheumatol 2016; 34 (Suppl. 100) S162-S169
  • 13 Maddali-Bongi S, Del Rosso A, Passalacqua M. et al. Manual lymph drainage improving upper extremity edema and hand function in patients with systemic sclerosis in edematous phase. Arthritis Care Res 2011; 63: 1134-1141
  • 14 Schnizer WR, Erdl R, Schöps N. et al. The effects of external CO2-application on human skin microcirculation investigated by Doppler flowmetry. Intern J Microcirc Clin Exp 1985; 4: 343-350
  • 15 Albrecht K, Müller-Escher M, Lange U. et al. Evaluation des Therapieeffektes kohlesäurehaltiger Handbäder auf die akrale Durchblutung bei Patienten mit systemischer Sklerose mittels Dopplersonographie. Z Rheumatol 2007 1 61
  • 16 Müller-Eschner M, Albrecht K, Tarner IH. et al. Acute haemodynamic response to carbon dioxide hand immersion in patients with systemic sclerosis evaluated by Doppler ultrasonography (Letter). Clin Exp Rheumatol 2013; 31: 184-185
  • 17 Werner GT, Eder U. Kohlensäurebäder in der Behandlung der progressiven systemischen Sklerodermie. Akt Rheumatol 1996; 21: 213-216
  • 18 Maddali-Bongi S, Del Rosso A, Galluccio F. et al. Efficacy of connective tissue massage and Mc Mennell joint manipulation in the rehabilitative treatment of the hands in systemic sclerosis. Clin Rheumatol 2009; 28: 1167-1173
  • 19 Maddali-Bongi S, Landi G, Galluccio F. et al. The rehabilitation of facial involvement in systemic sclerosis: efficacy of the combination of connective tissue massage, Kabat’s technique and kinesitherapy: a randomized controlled trial. Rheumatol Int 2011; 31: 895-901
  • 20 Mugii N, Hasegawa M, Matsushita T. et al. The efficacy of self-administered stretching for finger joint motion in Japanese patients with systemic sclerosis. J Rheumatol 2006; 33: 1586-1592
  • 21 Landim SF, Bertolo MB, de Abreu MF. et al. The evaluation of a home-based program for hands in patients with systemic sclerosis. J Hand Ther 2019; 32: 313-321
  • 22 Schouffoer AA, Ninaber MK, Beaart LJ. et al. Randomized comparison of a multidisciplinary team care program with usual care in patients with systemic sclerosis. Arthritis Care Res 2011; 63: 909-917
  • 23 Rannou F, Boutron I, Mouthon L. et al. Personalized physical therapy versus usual care for patients with systemic sclerosis: a randomized controlled trial. Arthritis Care Res 2017; 69: 1050-1059
  • 24 Murphy SL, Whitehouse Barber M, Homer K. et al. Occupational therapy treatment to improve upper extremity function in individuals with early systemic sclerosis: a pilot study. Arthritis Care Res 2018; 70: 1653-1660
  • 25 Horvath J, Balint Z, Szep E. et al. Efficacy of intensive hand physical therapy in patients with systemic sclerosis. Clin Exp Rheumatol 2017; 35 (Suppl. 106) S159-S166
  • 26 Naylor WP, Douglas AS, Mix E. The non-surgical treatment of microstomia in scleroderma: a pilot study. Oral Surg Med Oral Pathol 1984; 57: 508-511
  • 27 Pizzo G, Scardina GA, Messina P. Effects of a non surgical exercise program on the decreased mouth opening in patients with systemic scleroderma. Clin Oral Investig 2003; 7: 175-178
  • 28 Yuen HK, Marlow NM, Reed SG. et al. Effect of orofacial exercises on oral aperture in adults with systemic sclerosis. Disabil Rehabil 2012; 34: 84-89
  • 29 Askew LJ, Beckett VL, An K. et al. Objective evaluation of hand function in scleroderma to assess effectiveness of physical therapy. Br J Rheumatol 1983; 22: 224-232
  • 30 Pils K, Graninger W, Sadil F. Paraffin hand bath for scleroderma. Phys Med Rehabil 1991; 1: 19-21
  • 31 Mancuso T, Poole JL. The effect of paraffin and exercise on hand function in persons with scleroderma: a series of single case studies. J Hand Ther 2009; 22: 71-77
  • 32 Sandqvist G, Akesson A, Eklund M. Evaluation of paraffin bath treatment in patients with systemic sclerosis. Disabil Rehab 2004; 26: 981-987
  • 33 Gregory W, Wilkinson J, Herrick AL. A randomized controlled trial of wax baths as an additive therapy to hand exercises in patients with systemic sclerosis. Physiotherapy 2019; 105: 370-377
  • 34 Seeger MW, Furst DE. Effects of splinting in the treatment of hand contractures in progressive systemic sclerosis. Am J Occup Ther 1987; 41: 118-121
  • 35 de Oliveira NC, Portes LA, Pettersson H. et al. Aerobic and resistance exercise in systemic sclerosis: state of the art. Musculoskeletal Care 2017; 15: 316-323
  • 36 Hollmann W, Hettinger T, Strüder HK. Sportmedizin. Grundlagen für Arbeit, Training und Präventionsmedizin, 4. Aufl. Stuttgart. New York: Schattauer; 2000
  • 37 Mitropoulos A, Gumber A, Crank H. et al. The effect of upper and lower limb exercise on microvascular reactivity in limited cutaneous systemic sclerosis patients. Arthritis Res Ther 2018; 20: 112-122
  • 38 Willems LM, Vriezekolk JE, Schouffoer AE. et al. Effectiveness of nonpharmacologic interventions in systemic sclerosis: a systematic review. Arthritis Care Res 2015; 67: 1426-1439
  • 39 Sackett DL, Rosenberg WM, Muir Gray JA. et al. Evidence based medicine: what it is and what it isn’t. BJM 1996; 312: 71