Nuklearmedizin 2019; 58(04): 333-336
DOI: 10.1055/a-0914-2451
Fallbericht
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Konversion eines postoperativen Hypoparathyreoidismus in einen Hyperparathyreoidismus bei ektopem Nebenschilddrüsenadenom

Hyperparathyreoidismus nach Thyreoidektomie

Autoren

  • K. H. Davis

    Universitätsklinikum Frankfurt; Klinik für Nuklearmedizin
  • C. Happel

    Universitätsklinikum Frankfurt; Klinik für Nuklearmedizin
  • R. du Mesnil de Rochemont

    Universitätsklinikum Frankfurt; Institut für Neuroradiologie
  • T. J. Vogl

    Universitätsklinikum Frankfurt; Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie
  • F. Grünwald

    Universitätsklinikum Frankfurt; Klinik für Nuklearmedizin
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
28. Mai 2019 (online)

Abstract

We present a patient with a history of thyroid cancer, presumably following radiochemotherapy of a childhood medulloblastoma, who developed a primary hyperparathyroidism 10 years after long-term postsurgical hypoparathyroidism. All established imaging modalities failed to detect the origin and only selective neck sampling could identify the suspected parathyroid adenoma causing hyperparathyroidism. This encourages the use of selective neck vein catheterization, particularly in patients with only slightly elevated parathyroid hormone-levels or suspected small ectopic adenoma.