Handchir Mikrochir plast Chir 2019; 51(06): 464-468
DOI: 10.1055/a-0881-9835
Technische Neuerung
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Perforator-based Reverse Radial Teno-Adipo-Fascial Flap: Surgical Technique and Case-report for the Functional Reconstruction of the Dorsum of the Hand

Reverse Radialis Teno-Adipo-Fasziale Lappenplastik basierte auf Perforans-Gefäßen: chirurgische Technik und Case-report der funktionellen Rekonstruktion des Handrückens (Dorsum manus)
Andrea Raspanti
1  Azienda Usl Toscana Centro, Department of Surgery – Orthopedic and Traumatology, Firenze, Italy
,
Andrea Poggetti
2  Azienda Ospedaliero Universitaria Careggi, Hand and Reconstructive Microsurgery Unit, Firenze, Italy
,
Serena Ghezzi
3  Azienda Ospedaliero Universitaria Careggi, Plastic Surgery and Reconstructive Microsurgery, Firenze, Italy
,
Luca Delcroix
4  University Hospital Careggi CTO, Plastic reconstructive surgery and microsurgery – Oncology, Firenze, Italy
,
Carla Baldrighi
4  University Hospital Careggi CTO, Plastic reconstructive surgery and microsurgery – Oncology, Firenze, Italy
,
Marco Innocenti
4  University Hospital Careggi CTO, Plastic reconstructive surgery and microsurgery – Oncology, Firenze, Italy
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

04 March 2019

13 March 2019

Publication Date:
07 November 2019 (online)

Abstract

Background Dorsal complex cutaneotendinous lesions of the hand represent a reconstructive challenge. The use of composite microvascular flaps and vascularized tendon grafts represent the gold-standard. The radial anti-brachial region can still represent an excellent donor site, to the detriment of the possible sacrifice of the radial artery. The reverse radial anti-brachial flap can be either perforator-based, thus saving the radial artery or raised as an adipo-fascial flap, to spare the skin.

Patients and Methods A case of post-traumatic highly contaminated dorsal cutaneotendinous defect of the second ray of the hand was reported. An original surgical reconstructive technique with a Revers Radial Teno-Adipo-Fascial Flap (RRTAFF) plus vascularized Palmaris Longus was described, preserving the radial artery. A simple partial thickness skin graft was performed a second time to complete dorsal cutaneous coverage. A subsequent infection was managed by trusting the complete vascularization of the tissues used for the reconstruction.

Results The hand healed well with containment of the infection. The dorsal healed skin appeared elastic and pliable enough. Passive and active motion of interphalangeal and metacarpofalangeal joints were very satisfying. The donor site was well healed, with almost no morbidity.

Conclusions This reconstructive strategy provides a quick and straightforward single-stage option for the reconstruction of complex cutaneotendinous defects of the dorsum of the hand. Such a reconstruction, with a completely vascularized procedure, is particularly indicated in cases of high contamination or infection of the recipient site.

Zusammenfassung

Hintergrund Komplexe tendokutane Läsionen des Handrückens stellen eine Herausforderung der funktionellen Rekonstruktion dar. Die mikrovaskularisierten composite-Lappenplastiken und vaskularisierten Sehnentransplantationen stellen den Goldstandard dar. Der beugeseitige Unterarm dienst als exzellente Entnahmestelle, trotz der potentiellen Gefahr eines Verlustes der A. radialis. Der reverse radial anti-brachial flap kann unter Schonung der A. radialis als Perforatorlappenplastik gehoben werden, ebenso als adipofaszialer Lappen unter Einsparung der Haut.

Patienten und Methoden Wir berichten über den Fall eines posttraumatischen, stark kontaminierten Weichteilschadens des rechten Handrückens mit Sehnenbeteiligung auf Höhe des zweiten Mittelhandknochens. Wir beschreiben das rekonstruktive Verfahren mit der Reverse Radial Teno-Adipo-Fascial Lappenplastik (RRTAF-Flap) und einem vaskularisierten Palmaris Longus Lappen unter Erhalt der A. radialis. Im Verlauf führten wir eine Spalthauttransplantation zur Deckung des übrigen Weichteildefektes durch. Die gute Vaskularisierung des Transplantatates inklusive der Sehne kann Wundinfekten und Transplantatverlusten, insbesondere bei kontaminierten Befunden, vorbeugen.

Ergebnisse Die transplantierte Haut zeigte sich nach vollständiger Abheilung elastisch und stabil. Die aktive und passive Beweglichkeit im Metacarpophalangealgelenk und in den Interphalangealgelenken entwickelte sich postoperativ sehr zufriedenstellend. Die Entnahmestelle heilte ohne Komplikationen und mit keiner Morbidität.

Schlussfolgerung Diese Rekonstruktionsstrategie bietet eine prompte und direkte single-stage Alternative für die Defektdeckung und Rekonstruktion bei komplexen Handrückendefekten. Solche Rekonstruktion ist für die Defektdeckung und Rekonstruktion bei komplexen Handrückendefekten. Ein solches vaskularisiertes Transplantat ist insbesondere im Falle einer Kontamination oder Infektion vorteilhaft.