Handchir Mikrochir Plast Chir 2019; 51(06): 434-439
DOI: 10.1055/a-0874-2253
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Immediate vs. delayed toe-to-thumb transfer: Is the infection rate greater?

Sofortige versus verzögert Zehentransplantation: erhöht sich die Infektionsrate?
Matteo Ornelli
1   Azienda Ospedaliera San Camillo Forlanini, Unit of Reconstructive Surgery of the Limbs, Rom, Italy
,
Giovanni Ruocco
1   Azienda Ospedaliera San Camillo Forlanini, Unit of Reconstructive Surgery of the Limbs, Rom, Italy
,
Juste Kaciulyte
1   Azienda Ospedaliera San Camillo Forlanini, Unit of Reconstructive Surgery of the Limbs, Rom, Italy
,
Lara Lazzaro
2   Santa Maria della Misericordia, Udine AOU, Plastic Surgery, Udine, Italy
,
Nicola Felici
1   Azienda Ospedaliera San Camillo Forlanini, Unit of Reconstructive Surgery of the Limbs, Rom, Italy
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

26 January 2019

05 March 2019

Publication Date:
07 November 2019 (online)

Abstract

Background After loss of a thumb, the big toe is a possible donor site for reconstruction with wrap-around free flap and trimmed-toe transfer techniques. Early reconstructions seem to reduce the risk of post-operative infections, despite several studies that show different infection rates of the recipient site in immediate toe-to-hand transfer. The authors carried out a retrospective analysis of their experience in thumb reconstruction with big toe transfer and evaluated the results achieved with both immediate and delayed reconstructions in terms of infection occurrence.

Patients and Methods From 2000 to 2017, patients who presented cut, crush and avulsion injuries in the thumb were selected and 33 toe-to-thumb transfers were performed. Patients were divided into two groups: in group A, patients underwent immediate reconstruction, while in group B delayed reconstructions were performed. The two groups received identical antimicrobial prophylaxis. Reliability of the immediate or delayed reconstruction was compared in terms of flap survival, requirement for a secondary intention healing and, in particular, rate of infection.

Results 29 male and 4 female patients were treated. Toe-to-thumb transfers were performed in both groups: in group A, 8 wrap-around free flaps and 4 trimmed toe transfers; in group B, 11 wrap-around and 10 trimmed toe transfers. No flap loss occurred in either groups. No cases of infection were detected in the transferred toes.

Conclusion For toe-to-thumb transfer, there are published reports of a wide range of infection rates of the recipient sites. The authors compared their results in terms of infection rate between immediate reconstruction, group A, and delayed reconstruction, group B. Immediate toe-to-thumb transfer showed equal success rates to delayed transfer. No statistically significant difference in risk of infection between the two groups was found. Results showed that the immediate reconstruction was as safe and reliable as the delayed one.

Zusammenfassung

Einführung Im Falle eines Daumenverlustes stellt die Großzehe eine mögliche Entnahmestelle für die Rekonstruktion mit den Transplantationstechniken des freien Wrap-around-Lappens und der Trimmed-Toe-Methode dar. Frühe Rekonstruktionen scheinen das Risiko postoperativer Infektionen zu verringern, obwohl mehrere Studien unterschiedliche Infektionsraten der Empfängerstelle bei sofortiger Zehentransplantation zeigen. Die Autoren führten eine retrospektive Analyse ihrer Erfahrungen mit der Daumenrekonstruktion durch Transplantation der Großzehe durch und werteten die Ergebnisse aus, die bei sofortigen und verzögerten Rekonstruktionen hinsichtlich des Auftretens von Infektionen erzielt wurden.

Patienten und Methodik Von 2000 bis 2017 wurden Patienten mit Schnitt-, Quetsch- und Avulsionsverletzungen am Daumen ausgewählt und 33 Zehentransplantationen durchgeführt. Die Patienten wurden in zwei Gruppen eingeteilt: In Gruppe A unterzogen sich die Patienten einer sofortigen Rekonstruktion, während in Gruppe B verzögerte Rekonstruktionen durchgeführt wurden. Beide Gruppen erhielten die gleiche antimikrobielle Prophylaxe. Die Zuverlässigkeit der sofortigen oder verzögerten Rekonstruktion wurde im Hinblick auf die Erhaltung von Gewebelappen, die Notwendigkeit einer sekundären Wundheilung und insbesondere der Infektionsrate verglichen.

Ergebnisse 29 männliche und 4 weibliche Patienten wurden behandelt. In beiden Gruppen wurden Zehentransplantationen durchgeführt: 8 Transplantationen mit freiem Wrap-Around-Lappen und 4 mit Trimmed-Toe-Technik in Gruppe A; 11 Transplantationen mit Wrap-Around-Technik und 10 mit Trimmed-Toe-Technik in Gruppe B. In keiner der beiden Gruppen kam es zum Verlust von Gewebelappen. Es wurden keine Infektionen an den transplantierten Zehen festgestellt. Diskussion: In Bezug auf Zehentransplantationen weist die Literatur ein breites Spektrum von Infektionsraten der Empfängerstellen auf. Die Autoren verglichen ihre Ergebnisse in Bezug auf die Infektionsrate zwischen der sofortigen Rekonstruktion, Gruppe A, und der verzögerten Rekonstruktion, Gruppe B. Die transplantierten Zehen wiesen keine Anzeichen von Infektionen auf.

Schlussfolgerung Die sofortige Zehentransplantation zeigte die gleichen Erfolgsraten wie die verzögerte. Zwischen den beiden Gruppen wurde kein statistisch signifikanter Unterschied im Infektionsrisiko festgestellt. Die Ergebnisse zeigten, dass die sofortige Rekonstruktion genauso sicher und zuverlässig war wie die verzögerte.

 
  • References

  • 1 Kempny T, Paroulek J, Marik V. et al. Further developments in the twisted-toe technique for isolated thumb reconstruction: our method of choice. Plast Reconstr Surg 06/2013; 131 (06) 871e-879e
  • 2 Morrison WA, O’Brien BM, MacLeod AM. Thumb reconstruction with a free neurovascular wrap around flap from the big toe. J Hand Surg Am 1980; 5: 575-583
  • 3 Upton J, Mutimer K. A modification of the great-toe transfer for thumb reconstruction. Plast Reconstr Surg 1988; 82: 535-538
  • 4 Foucher G, Binhammer P. Plea to save the great toe in total thumb reconstruction. Microsurgery 1995; 16: 373-376
  • 5 Tsai TM, Aziz W. Toe-to-thumb transfer: A new technique. Plast Reconstr Surg 1991; 88: 149-153
  • 6 Yim KK, Wei FC, Lin CH. A comparison between primary and secondary toe-to-hand transplantation. Plast Reconstr Surg 07/2004; 114 (01) 107-112
  • 7 Lister G, Scheker L. Emergency free flaps to the upper extremity. J. Hand Surg. (Am.) 13: 22 1988;
  • 8 Godina M. Early microsurgical reconstruction of complex trauma of the extremities. Plast. Reconstr. Surg 78: 285 1986;
  • 9 Zhan Y, Fu G, Zhou X. Emergency repair of upper extremity large soft tissue and vascular injuries with flow-through anterolateral thigh free flaps. Int J Surg 12/2017; 48: 53-58
  • 10 Haykal S, Roy 1 M, Patel A. Meta-analysis of Timing for Microsurgical Free-Flap Reconstruction for Lower Limb Injury: Evaluation of the Godina Principles. J Reconstr Microsurg 05/2018; 34 (04) 277-292
  • 11 Yim KK, Wei FC, Lin CH. A comparison between primary and secondary toe-to-hand transplantation. Plast Reconstr Surg 07/2004; 114 (01) 107-112
  • 12 Merle M. A critical study of thumb reconstruction by second toe transfer. Ann Chir Main Memb Super 1991; 10: 517-522
  • 13 Fletcher N, Sofianos D, Berkes MB. et al. Prevention of perioperative infection. J Bone Joint Surg Am 07/2007; 89 (07) 1605-1618
  • 14 Bryson DJ, Morris DL, Shivji FS. et al. Antibiotic prophylaxis in orthopaedic surgery: difficult decisions in an era of evolving antibiotic resistance. Bone Joint J 08/2016; 98-B (08) 1014-1019
  • 15 Antimicrobial resistance: global report on surveillance 2014. http://www.who.int/drugresistance/documents/surveillancereport/en/ (date last accessed 19 December 2018)
  • 16 Chang Y, Kennedy SA, Bhandari M. et al. Effects of Antibiotic Prophylaxis in Patients with Open Fracture of the Extremities: A Systematic Review of Randomized Controlled Trials. JBJS Rev. 09.06.2015 3. (6)
  • 17 Woo SH, Kim JS, Seul JH. Immediate Toe-to-Hand Transfer in Acute Hand Injuries: Overall Results, Compared with Results for Elective Cases. Plast. Reconstr. Surg 113: 882 2004;
  • 18 Woo SH, Lee GJ, Kim KC. et al. Immediate partial great toe transfer for the reconstruction of composite defects of the distal thumb. Plast Reconstr Surg 05/2006; 117 (06) 1906-1915
  • 19 Ray CE, Sherman R, Stevanovic M. Immediate Reconstruction of a Nonreplantable Thumb Amputation by Great Toe Transfer. Plast Reconstr Surg 01/2009; 123 (01) 259-267
  • 20 Haykal S, Roy M, Patel A. Meta-analysis of Timing for Microsurgical Free-Flap Reconstruction for Lower Limb Injury: Evaluation of the Godina Principles. J Reconstr Microsurg 05/2018; 34 (04) 277-292
  • 21 Woo SH, Yoo MJ, Paeng JW. Recent advances in Immediate Toe-to-Hand Transfer. The Journal of Hand Surgert (Asian Volume) 2016; 21 (03) 292-299