Ultraschall in Med
DOI: 10.1055/a-0874-1971
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Disinfection of Transvaginal Ultrasound Probes by Ultraviolet C – A clinical Evaluation of Automated and Manual Reprocessing Methods

Desinfektion transvaginaler Ultraschallsonden – klinischer Vergleich einer automatischen Technik mittels ultravioletter Strahlung und einer manuellen Wischtuchmethode
Johanna Schmitz
1  Department of Obstetrics and Gynecology, University Hospital Münster, Germany
,
Annelene Kossow
2  Department of Hygiene, University Hospital Münster, Germany
,
Kathrin Oelmeier de Murcia
1  Department of Obstetrics and Gynecology, University Hospital Münster, Germany
,
Sandra Heese
1  Department of Obstetrics and Gynecology, University Hospital Münster, Germany
,
Janina Braun
1  Department of Obstetrics and Gynecology, University Hospital Münster, Germany
,
Ute Möllmann
1  Department of Obstetrics and Gynecology, University Hospital Münster, Germany
,
Ralf Schmitz
1  Department of Obstetrics and Gynecology, University Hospital Münster, Germany
,
Mareike Möllers
1  Department of Obstetrics and Gynecology, University Hospital Münster, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

12 October 2018

06 March 2019

Publication Date:
25 June 2019 (eFirst)

Abstract

Purpose Since pathogens can be transmitted to patients via transvaginal ultrasound probes, it is of particular importance that cleaning and disinfection are performed adequately. This study was designed to do a qualitative comparison of a low-level disinfection technique with disinfectant-impregnated wipes and an automated disinfection technique using ultraviolet C radiation in a clinical setting.

Materials and Methods The transvaginal ultrasound probes used in two groups of 160 patients were compared in a prospective controlled study regarding the effectiveness of manual low-level disinfection (Mikrozid® sensitive wipes) and automated disinfection using ultraviolet C radiation (Antigermix® AS1). Microbiological samples were taken from the whole surface of the probe before and after the disinfection process.

Results Before disinfection, 98.75 % (316/320) of the samples showed bacterial contamination. After automated and manual disinfection, the contamination rates were 34.2 % (54/158, automated) and 40.5 % (64/158, disinfectant wipes) (p > 0.05). Pathogens with the potential to cause healthcare-associated infections, such as Enterococcus faecalis and Klebsiella pneumoniae, were removed completely by both techniques. Manual disinfection showed a lower contamination rate after disinfection of bacteria that usually belong to the vaginal, pharyngeal and skin flora (disinfectant wipes 10.6 %, 11/104, automated 32.5 %, 38/117) (p < 0.001).

Conclusion For the clinical routine, automated disinfection with ultraviolet C is a promising technique for transvaginal ultrasound probes because of the simple handling and time efficiency. In our study, this method was completely effective against nosocomial pathogens. However, the study didn’t show any significant difference in terms of effectiveness compared to low-level wipe disinfection.

Zusammenfassung

Ziel Da Krankheitserreger über transvaginale Ultraschallsonden auf Patientinnen übertragen werden können, ist eine adäquate Reinigungs- und Desinfektionstechnik von besonderer Wichtigkeit. Ziel dieser Studie war der qualitative und klinische Vergleich einer herkömmlichen Wischtuchdesinfektion mit einer automatischen Desinfektion durch ultraviolette Strahlung.

Material und Methode 2 Gruppen à 160 Patientinnen wurden in einer prospektiven, kontrollierten Studie hinsichtlich der Effektivität der manuellen low-level-Wischtuchdesinfektion (Mikrozid® sensitive wipes) im Gegensatz zur automatischen Desinfektion mit ultravioletter Strahlung (Antigermix® AS1) für transvaginale Ultraschallsonden untersucht. Dafür wurden mikrobiologische Abstriche von der gesamten Sonden-Oberfläche vor und nach Desinfektion genommen.

Ergebnisse Vor Desinfektion wurde auf 98,75 % (316/320) der Abstriche bakterielles Wachstum nachgewiesen. Nach der Desinfektion ließ sich bei 34,2 % (automatische Desinfektion, 54/158) und 40,5 % (Wischtuchdesinfektion, 64/158) noch bakterielles Wachstum nachweisen (p > 0,05). Erreger, die zu nosokomialen Infektionen führen können, wie beispielsweise Enterococcus faecalis und Klebsiella pneumoniae, wurden durch beide Techniken komplett entfernt. Gegen Keime der Vaginal-, Rachen- und Hautflora zeigte die Wischtuchdesinfektion eine niedrigere Kontaminationsrate von 10,6 % (11/104) (automatische Desinfektion 32,5 %, 38/117) (p < 0,001).

Schlussfolgerung Die automatische Desinfektion von vaginalen Ultraschallsonden mit UV-C-Strahlung ist aufgrund einfacher Handhabung und Zeiteffizienz eine erfolgversprechende Methode für den klinischen Alltag. Nosokomiale Pathogene wurden in unserer Studie durch die Desinfektion vollständig entfernt, allerdings konnte kein signifikanter Unterschied bezüglich der Wirksamkeit im Vergleich zur Wischtuchdesinfektion festgestellt werden.