Ultraschall in Med
DOI: 10.1055/a-0865-1842
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Role of Ultrasound Elastography in the Detection of Fibrotic Bowel Strictures in Patients with Crohn’s Disease: Systematic Review and Meta-Analysis

Rolle der Ultraschall-Elastografie bei der Erkennung von fibrotischen Darmstrikturen bei Patienten mit Morbus Crohn: Systematischer Review und Metaanalyse
Amanda Vestito
1  Department of Digestive Diseases, Gastroenterology Unit, Bologna, Italy
,
Giovanni Marasco
1  Department of Digestive Diseases, Gastroenterology Unit, Bologna, Italy
2  Department of Medical and Surgical Sciences, University of Bologna, Italy
,
Giovanni Maconi
3  Gastroenterology Unit, Department of Biomedical and Clinical Sciences, “L.Sacco”-University-Hospital, Milan, Italy
,
Davide Festi
1  Department of Digestive Diseases, Gastroenterology Unit, Bologna, Italy
2  Department of Medical and Surgical Sciences, University of Bologna, Italy
,
Franco Bazzoli
1  Department of Digestive Diseases, Gastroenterology Unit, Bologna, Italy
2  Department of Medical and Surgical Sciences, University of Bologna, Italy
,
Rocco Maurizio Zagari
1  Department of Digestive Diseases, Gastroenterology Unit, Bologna, Italy
2  Department of Medical and Surgical Sciences, University of Bologna, Italy
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

18 September 2018

14 February 2019

Publication Date:
20 March 2019 (eFirst)

Abstract

Purpose To perform a systematic review with meta-analysis to assess whether ultrasound elastography can have a diagnostic role in detecting fibrotic bowel strictures in patients with Crohn’s disease.

Materials and Methods MEDLINE via the PubMed, Ovid Embase, Scopus and Cochrane Library databases, and abstracts of international conference proceedings were searched up to March 31, 2018. Studies were included if they assessed the performance of abdominal ultrasound elastography in detecting fibrotic bowel strictures in patients with Crohn’s disease using histology or the need for surgery after medical treatment as a reference standard. The quality of the studies was assessed using Quality Assessment of Diagnostic Accuracy Studies.

Results 6 studies including a total of 217 patients with Crohn’s disease and 231 bowel segments, of which 76 were bowel segments with fibrotic stricture, were selected. Three studies used strain ratio and three studies used strain value as parameters of bowel stiffness. Both the pooled standardized mean strain ratio and the pooled standardized mean strain value were higher in bowel segments with fibrotic strictures than in those without fibrotic strictures with a standardized mean difference of 0.85 (95 % confidence level [CI]: 0 to 1.71; p = 0.05) and 1.0 (95 % CI: –0.11 to 2.10; p = 0.08), respectively. There was a high heterogeneity between studies. All studies were at “high risk” or “unclear risk” of bias.

Conclusion Ultrasound elastography could be able to detect fibrotic bowel strictures in patients with Crohn’s disease. Well-designed high quality diagnostic studies with a large sample size are needed.

Zusammenfassung

Ziel Durchführung eines systematischen Reviews mit Meta-Analyse, um zu beurteilen, ob Ultraschall-Elastografie eine diagnostische Rolle beim Erkennen fibrotischer Darmstrikturen bei Patienten mit Morbus Crohn spielen kann.

Material und Methoden Es wurden MEDLINE über die Datenbanken PubMed, Ovid Embase, Scopus und Cochrane Library sowie die Abstracts aus den Tagungsbänden internationaler Konferenzen bis zum 31. März 2018 durchsucht. Aufgenommen wurden Studien, wenn sie die Leistung der abdominalen Ultraschall-Elastografie bezüglich der Erkennung fibrotischer Darmstrikturen bei Patienten mit Morbus Crohn bewerteten und wenn als Referenzstandard eine histologische Untersuchung oder eine notwendige Operation im Anschluss an medizinische Behandlung durchgeführt wurde. Die Qualitätsbeurteilung der Studien erfolgte mittels QUADAS („Quality Assessment of Diagnostic Accuracy Studies“).

Ergebnisse 6 Studien wurden ausgewählt, die insgesamt 217 Patienten mit Morbus Crohn und 231 Darmsegmente, darunter 76 Darmsegmente mit fibrotischer Striktur, einschlossen. 3 Studien verwendeten die Strain-Ratio und die 3 anderen den Strain-Value als Parameter für die Darmsteifigkeit. Sowohl die gepoolte standardisierte mittlere Strain-Ratio als auch der gepoolte standardisierte mittlere Strain-Value waren in Darmsegmenten mit fibrotischen Strikturen höher als in solchen ohne fibrotische Strikturen. Die standardisierte Mittelwertdifferenz betrug mit fibrotischen Strikturen 0,85 (95 % Konfidenzniveau [CI]: 0 bis 1,71; p = 0,05) und ohne Strikturen 1,0 (95 % CI: –0,11 bis 2,10; p = 0,08). Es gab eine große Heterogenität zwischen den Studien. Alle Studien hatten ein „hohes" oder „nicht eindeutiges Risiko“ für Bias.

Schlussfolgerung Die Ultraschall-Elastografie könnte fibrotische Darmstrikturen bei Patienten mit Morbus Crohn nachweisen. Erforderlich sind gut konzipierte, qualitativ hochwertige Diagnosestudien mit ausreichender Stichprobengröße.