Abstract
Background FODMAP reduced diet (fermentable oligo-, di-, monosaccharide, and polyols) belongs
to the established therapy strategies in irritable bowel syndrome (IBS). However,
disadvantages of this diet are significant and may lead to weight loss and insufficient
patient adherence. Reports from Germany are not available yet.
Material and methods In a prospective study, 93 patients with IBS according to Rom III were investigated.
Sixty-three patients were recruited for the study and received standardized investigation,
informed consent, and structured dietary instructions about the FODMAP reduced diet.
Patients complaints were documented by a validated questionnaire and a standardized
Lickert scale before and 8 weeks after the start of the diet. Stool characteristics
were documented by the Bristol stool form scale.
Results Patients adherence was low because 30 patients (47 %) stopped the diet. Of the remaining
33 patients, 36 % (n = 12) developed significant weight loss during the FODMAP therapy.
Patients completing the study reported significant global improvement of symptoms
in 79 % of cases (abdominal pain 85 %, meteorism 79 %, flatulence 69 %, borbogymi
69 %, nausea 46 %, fatigue 69 %). In addition, the severity of symptoms was significantly
reduced. Fourteen patients developed changes of their stool characteristics according
to the Bristol stool form scale, 11 of whom improved diarrhea and 3 improved constipation.
Conclusion FODMAP reduced diet is an efficient therapy in IBS. However, adherence of the patients
is poor and the therapy bears the risk of significant weight loss.
Zusammenfassung
Hintergrund Die FODMAP-reduzierte Kost (fermentierbare Oligo-, Di-, Monosaccharide und Polyole)
gehört zur etablierten Therapiestrategie beim Reizdarmsyndrom (IBS). Die Nachteile
dieser Diät sind allerdings gravierend und können zum Gewichtsverlust und zur mangelnden
Patientenadhärenz führen. Zahlen in Deutschland liegen allerdings hierüber nicht vor.
Patienten und Methoden In einer prospektiven Studie wurden 93 Patienten mit IBS nach Rom-III-Kriterien untersucht.
63 Patienten konnten für die Studie rekrutiert werden. Es wurde eine standardisierte
Untersuchung, Aufklärung und FODMAP-Ernährungsberatung mit schriftlichem Informationsmaterial
durchgeführt. Die Beschwerden wurden anhand validierter Fragebögen und einer standardisierten
Lickert-Skala vor und 8 Wochen nach Beginn der Ernährungstherapie erfasst. Die Stuhleigenschaften
wurden anhand der Bristol-stool-form-Skala dokumentiert.
Ergebnisse Die Patientenadhärenz war gering, da 30 Patienten (47 %) die Therapie frühzeitig
beendeten. Von den 33 verbliebenen Patienten entwickelten 36 % (n = 12) einen signifikanten
Gewichtsverlust unter FODMAP-Diät. Die Patienten gaben in 79 % eine signifikante globale
Besserung ihrer Beschwerden (Bauchschmerzen 85 %, Blähungen 73 %, Flatulenz 69 %,
Borbogymi 69 %, Übelkeit 46 %, Fatigue 69 %) an. Ebenfalls war die Schwere der Symptome
signifikant reduziert. 14 Patienten entwickelten eine Veränderung ihres Stuhlverhaltens
mit einer Verbesserung der durchfälligen Stühle bei 11 Patienten und der Verstopfung
in 3 Fällen.
Schlussfolgerung Die FODMAP-reduzierte Kost ist eine effektive Therapie bei IBS. Allerdings ist die
Patientenadhärenz gering und die Therapie kann einen signifikanten Gewichtsverlust
erzeugen.
Key words
FODMAP - irritable bowel syndrome - IBS
Schlüsselwörter
FODMAP - irritable bowel syndrome - IBS - Reizdarmsyndrom