Abstract
Background Different treatment options are offered for patients suffering from chronic pain,
which differ in intensity and costs: 1) monodisciplinary treatment, mostly in outpatient
care and 2) interdisciplinary treatment with the option of participating in pain management
programs as outpatients or inpatients. The present work investigates how patients
at the University Clinic Erlangen receiving monodisciplinary treatment differ from
those receiving interdisciplinary treatment (research question I) as well as how patients
participating in a pain management program differ from those who do not (research
question II). The aim is to generate insights into whether the differences between
the patient groups under various treatment modalities reflect the officially defined
criteria for the indication of chronic pain management programs.
Methods Routine data of 1,833 patients treated from January 2008 to March 2013 at the University
Clinic Erlangen were analyzed. After univariate preanalyses and checks for multicollinearity,
the remaining variables were used for the final multivariate model (multiple binary
logistic regression) for research question I and II.
Results Research question I: Patients getting interdisciplinary treatment were more often
employed, had higher affective experience of pain, more often regarded their pain
as treatable, had more often participated in at least one pain-associated rehabilitation
treatment in the past, were younger and rarely had application for retirement in consideration.
Research question II: Patients who participated in a pain management program were
more often female, more often employed, described their pain as mainly located at
the upper part of the body, had more concomitant symptoms, were more often diagnosed
with musculoskeletal pain and rarely had a retirement request pending.
Conclusions It could be shown that patients in the analyzed pathways of care mainly differed
in demographic variables, and regarding pain management programs, also in the type
of pain. Differences between patients in different treatment paths reflecting the
officially defined indication criteria for chronic pain management programs were detectable
only to a minor extent. Clearer and operational practical guidance should help support
the clinical decision to assign patients to different treatment options and close
the gap between theory and practice.
Zusammenfassung
Ziel der Studie Für Patienten mit chronischen Schmerzen stehen verschiedene Versorgungsangebote zur
Verfügung, die sich in ihrer Intensität unterscheiden: 1) monodisziplinäre Behandlung,
meist in ambulanter Versorgung und 2) interdisziplinäre Behandlung mit Option eines
multimodalen Schmerztherapieprogramms, in tagesklinischer oder stationärer Versorgung.
Die vorliegende Arbeit untersucht, wie sich Patienten, die im Schmerzzentrum Erlangen
monodisziplinär behandelt werden von denjenigen unterscheiden, die interdisziplinär
behandelt werden (Untersuchungsfrage I) und wie sich Patienten, die an einer multimodalen
Schmerztherapie teilnehmen von denjenigen unterscheiden, die nicht daran teilnehmen
(Untersuchungsfrage II). Ziel ist, Erkenntnisse zu generieren, ob sich in den Unterschieden
der Patienten in unterschiedlichen Versorgungswegen die offiziellen Indikationskriterien
für multimodale Schmerztherapie widerspiegeln.
Methodik Analysiert wurden Routinedaten von 1833 Patienten, die zwischen Januar 2008 und März
2013 im Schmerzzentrum Erlangen behandelt wurden. Nach univariaten Voranalysen und
Multikollinearitätsprüfung wurden die verbleibenden Variablen in eine binäre logistische
Regression (jeweils für Untersuchungsfrage I+II) eingeschlossen.
Ergebnisse Untersuchungsfrage I: Patienten in interdisziplinärer Behandlung waren eher berufstätig,
hatten eine höhere affektive Schmerzempfindung, erlebten ihre Schmerzen eher als beeinflussbar,
hatten häufiger bereits mindestens eine Kur durchgeführt, waren jünger und hatten
seltener einen laufenden Rentenantrag. Untersuchungsfrage II: Die Teilnahme an einem
multimodalen Gruppenprogramm war positiv assoziiert mit weiblichem Geschlecht, Berufstätigkeit,
Hauptschmerzbereich Oberkörper, mehr Begleiterscheinungen, der Diagnose muskuloskelettale
Schmerzen und negativ assoziiert mit einem laufenden Rentenantrag.
Schlussfolgerungen Es konnte gezeigt werden, dass sich die Patienten in den untersuchten Versorgungswegen
v. a. in demografischen Variablen und bezüglich multimodaler Programme auch in der
Schmerzart unterscheiden. Die Patientengruppen unterscheiden sich kaum hinsichtlich
offiziell formulierter Indikationskriterien für multimodale Schmerztherapie. Klarere
und operationalisierbare Hinweise für die Praxis könnten die klinische Entscheidung
über die Zuweisung von Patienten zu verschiedenen Versorgungsangeboten und Behandlungsmethoden
unterstützen und die Lücke zwischen Theorie und Praxis schließen.
Key words
Pain Management Program - Health Services Research - Pathways of care - Supply bottleneck
- Indication criteria - Chronic pain
Schlüsselwörter
Multimodale Schmerztherapie - Versorgungsforschung - Versorgungslücke - Indikationskriterien
- Chronische Schmerzen