Abstract
Background and aims On the basis of lesser rates of major adverse events and a short-term efficacy as
Heller’s myotomy, there is a growing enthusiasm in favor of peroral endoscopic myotomy
(POEM), whereas study comparing POEM and pneumatic dilatation (PD) is quite rare.
The aim of this study was to evaluate the efficacy of POEM and PD in Chinese achalasia
patients in a retrospectively designed study.
Methods Patients with achalasia, who underwent either PD (n = 26) or POEM (n = 40) were retrospectively
recruited from September 2010 through March 2016 at a single tertiary center. During
the 1-year follow-up, clinical outcome and functional data of lower esophageal sphincter
(LES) were recruited. Clinical symptoms were assessed by use of the Eckardt score.
The primary outcome was therapeutic success (Eckardt score ≤ 3). Functional data of
LES (4-second integrated relaxation pressure [4s-IRP], LES relax rate, and LESP) at
baseline and 1 month after treatment were also evaluated. Data was analyzed by SPSS
13.0 version using a significance level of p < 0.05.
Results The success rates were 24/26 (92.31 %), 25/26 (96.15 %), and 24/26 (92.31 %), respectively,
with POEM, as compared with 35/40 (87.50 %), 29/40 (72.50 %), and 23/40 (57.50 %),
respectively, with PD, 1 month, 3 months, and 1 year after treatment. Statistically
significant difference was observed between the 2 therapies (at 3 months, Fisher’s
exact test, p = 0.01; at 1 year, Fisher’s exact test, p < 0.0001). Compared with PD,
the Eckardt score was lower with POEM 1 month, 3 months, and 1 year after treatment.
More patients in POEM group reported gastroesophageal reflux symptoms (after 3 months
7/26 (26.92 %) vs. 2/40 (5.00 %), Fisher’s exact test, p = 0.01; after 1 year 6/26
(19.23 %) vs. 1/35 (2.86 %), Fisher’s exact test, p = 0.02). The postoperative 4s-IRP
and LESP were both lower with POEM than with PD, respectively. Type I achalasia had
a better response with POEM than with PD.
Conclusion In this retrospective analysis with 1-year follow-up, POEM presents with a higher
success rate and more reflux symptoms compared with PD. Change on LES function after
treatment may explain the outcome in part. Type I achalasia may respond better to
therapies compared with type II.
Zusammenfassung
Hintergrund und Ziele Aufgrund des geringeren Risikos schwerer unerwünschter Ereignisse und der kurzfristigen
Wirksamkeit im Vergleich zur Myotomie nach Heller, wird die perorale endoskopische
Myotomie (POEM) in letzter Zeit immer beliebter. Dagegen liegen kaum Studien vor,
in denen POEM mit Ballondilatation verglichen wurde. Ziel der vorliegenden retrospektiven
Studie war die Evaluation der Effizienz von POEM und Ballondilatation bei Achalasie-Patienten
in China.
Methoden Von September 2010 bis März 2016 wurden Achalasie-Patienten, die entweder mittels
Ballondilatation(n = 26) oder POEM (n = 40) behandelt worden waren, retrospektiv in
einem Tertiärzentrum rekrutiert. Während des einjährigen Follow-ups wurden klinisches
Outcome und Funktionsdaten des unteren Ösophagussphinkters erhoben. Klinische Symptome
wurden mithilfe des Eckardt Scores bewertet. Primäres Outcome war der therapeutische
Erfolg (Eckardt Score ≤ 3). Ebenso wurden die Funktionsdaten des unteren Ösophagussphinkters
(4s-IRP, LESRR und LESP) an der Baseline und einen Monat nach der Behandlung evaluiert.
Die Daten wurden mit dem Statistical Package for Social Sciences (SPSS) Version 13.0
unter Anwendung eines Signifikanzniveaus von P < 0,05 analysiert.
Ergebnisse Die Erfolgsraten betrugen 24/26 (92,31 %), 25/26 (96,15 %) und 24/26 (92,31 %) jeweils
bei POEM, im Vergleich zu 35/40 (87,50 %), 29/40 (72,50 %) und 23/40 (57,50 %) jeweils
bei Ballondilatation, einen Monat, drei Monate und ein Jahr nach der Behandlung. Es
konnte ein statistisch signifikanter Unterschied zwischen den beiden Therapien festgestellt
werden (nach drei Monaten, exakter Test nach Fisher, P = 0.01; nach einem Jahr, exakter
Test nach Fisher, P < 0.0001). Im Vergleich zur Ballondilatation war der Eckardt Score
bei POEM einen Monat, drei Monate und ein Jahr nach der Behandlung niedriger. In der
POEM-Gruppe gaben mehr Patienten gastro-ösophageale Refluxsymptome an (nach drei Monaten
7/26 (26.92 %) versus 2/40 (5.00 %), exakter Test nach Fisher, P = 0.01; nach einem
Jahr 6/26 (19.23 %) versus 1/35 (2.86 %), exakter Test nach Fisher, P = 0.02). Der
postoperative 4s-IRP und LESP waren beide bei POEM niedriger im Vergleich zu den entsprechenden
Werten bei Ballondilatation. Typ II Achalasie hatte bei POEM eine bessere Responserate
als bei Ballondilatation.
Schlussfolgerung In dieser retrospektiven Studie mit einem einjährigen Follow-up zeigte POEM eine
höhere Erfolgsrate und mehr Refluxsymptome im Vergleich zur Ballondilatation. Eine
veränderte Funktionsweise des unteren Ösophagussphinkters könnte dieses Ergebnis teilweise
erklären. Typ I Achalasie spricht möglicherweise besser auf Therapien an als Typ II.
Key words
achalasia - lower esophageal sphincter - high-resolution manometry - peroral endoscopic
myotomy - pneumatic dilation
Schlüsselwörter
Achalasie - unterer Ösophagussphinkter - hochauflösende Manometrie - perorale endoskopische
Myotomie - Ballondilatation