Psychother Psychosom Med Psychol 2019; 69(09/10): 389-397
DOI: 10.1055/a-0820-5382
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Ressourcen, Kindheitstraumata und Psychopathologie bei stationär psychiatrischen Patienten

Resources, Childhood Trauma and Psychopathology in a Psychiatric Inpatient Sample
Eberhard Thörel
1   Institut für Psychologie, Abteilung für Wirtschaftspsychologie, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg
,
Tobias Drieling
2   MediClin Klinik an der Lindenhöhe, Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Offenburg
,
Miriam A. Schiele
3   Medizinische Fakultät, Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg
,
Ulrich Hermann Frommberger
2   MediClin Klinik an der Lindenhöhe, Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik, Offenburg
3   Medizinische Fakultät, Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Albert-Ludwigs-Universität Freiburg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

eingereicht26 July 2018

akzeptiert 22 November 2018

Publication Date:
14 January 2019 (online)

Zusammenfassung

Kindheitstraumata können sich negativ auf die Ausbildung personaler und sozialer Ressourcen im Erwachsenenalter auswirken. Dies ist problematisch, da eine gute Ressourcenausstattung einen protektiven Faktor gegen die Entstehung psychischer Erkrankungen darstellt und teilweise auch mit besseren Therapieerfolgen einhergeht. Die vorliegende Arbeit untersuchte den Zusammenhang zwischen Ressourcen und früher Traumatisierung sowie den Einfluss dieser beiden Faktoren auf die Psychopathologie und die Reduktion der psychopathologischen Symptomatik bei stationär-psychiatrischen Patienten. Dabei gingen wir von negativen Zusammenhängen zwischen Ressourcen und psychopathologischer Symptomatik sowie früher Traumatisierung und Ressourcen aus und von positiven Zusammenhängen zwischen Traumatisierung und psychopathologischer Symptomatik. Ferner nahmen wir an, dass sich die aktuellen Ressourcen einer Person förderlich und der Grad der Traumatisierung hinderlich auf die Reduktion der Symptomatik auswirken würden. Diese Hypothesen testeten wir über Korrelations- und Regressionsanalysen an n=93 Patienten mit depressiver und posttraumatischer Symptomatik in einem psychiatrischen Krankenhaus in Offenburg. Wie erwartet konnten wir signifikante negative Zusammenhänge zwischen Ressourcen und Symptomatik sowie Traumatisierung und Ressourcen finden. Allerdings gab es entgegen unserer Vorhersage nur einen Zusammenhang zwischen Traumatisierung und posttraumatischer, jedoch nicht depressiver Symptomatik. Auch zeigten sich keine Zusammenhänge zwischen Ressourcen bzw. früher Traumatisierung und der Reduktion der psychopathologischen Symptomatik. Die beobachteten Zusammenhänge sind hinsichtlich der Prävention psychiatrischer Erkrankungen von Bedeutung und haben vielfältige Implikationen für die Entwicklung und den Einsatz präventiver und therapeutischer Interventionen.

Abstract

Childhood trauma can have a negative impact on the development of personal and social resources in later adulthood. This is problematic, because resources can be a protective factor against the development of psychiatric disorders and are potentially beneficial for therapy outcomes. The current study considered the association between childhood trauma and resources as well as the impact of these 2 factors on psychopathology and symptom reduction in a psychiatric in-patient sample. We anticipated negative relationships between resources and the extent of childhood traumatization as well as resources and psychiatric symptoms. We also expected a positive association between trauma and symptoms. Furthermore, we assumed that higher current resources would be associated with a higher symptom reduction and more severe traumatization in childhood with a lower reduction of symptoms. These hypotheses were tested with correlation and regression analysis in a sample of n=93 patients with depressive and posttraumatic symptomatology in a psychiatric clinic in Offenburg. As expected, we found negative associations between resources and childhood trauma as well as resources and symptoms. However, contrary to our predictions, we could only find a significant association between childhood traumatization and posttraumatic, but not depressive symptoms. Also, there was no significant association between resources or childhood trauma and therapy outcome. The reported associations are relevant concerning the prevention of psychiatric disorders and thus have multiple implications for the development and use of preventive and therapeutic interventions.

Ergänzendes Material

 
  • Literatur

  • 1 Petermann F, Schmidt MH. Ressourcenorientierte Diagnostik – eine Leerformel oder nützliche Perspektive?. Kindheit und Entwicklung 2009; 18: 49-56
  • 2 Trösken AK. Das Berner Ressourceninventar. Ressourcenpotenziale und Ressourcenrealisierung aus konsistenztheoretischer Sicht [Dissertation]. Bern, Schweiz: Universität Bern; 2002
  • 3 Tagay S, Düllmann S, Repic N. et al. Das Essener Ressourcen Inventar (ERI) – Entwicklung und Validierung. Trauma 2014; 12: 72-87
  • 4 Jacobi C, Esser G. Zur Einteilung von Risikofaktoren bei psychischen Störungen. Z Klin Psychol Psychother 2003; 32: 257-266
  • 5 Boudrias J-S, Desrumaux P, Gaudreau P. et al. Modeling the experience of psychological health at work: The role of personal resources, social-organizational resources, and job demands. Int J Stress Manag 2011; 18: 372-395
  • 6 Shmotkin D, Lomranz J, Eyal N. et al. The contribution of personal resources to physical and mental health: Looking into age and gender effects. Genet Soc Gen Psychol Monogr 1999; 125: 5-25
  • 7 Robb C, Lee A, Jacobson P. et al. Health and personal resources in older cancer patients undergoing chemotherapy. J Geriatr Oncol 2013; 4: 166-173
  • 8 Jiménez M, Montorio I, Izal M. The association of age, sense of control, optimism, and self-esteem with emotional distress. Dev Psychol 2017; 53: 1398-1403
  • 9 Milaniak I, Wilczek-Ruzyczka E, Wierzbicki K. et al. Role of personal resources in depression and stress in heart transplant recipients. Transplant Proc 2016; 48: 1761-1766
  • 10 Vranceanu A-M. Sequelae of child abuse: The role of social and personal resources [Dissertation]. Kent, Ohio: Kent State University; 2007
  • 11 Abramsohn Y, Peles E, Potik D. et al. Sense of coherence as a stable predictor for methadone maintenance treatment (MMT) outcome. J Psychoactive Drugs 2009; 41: 249-253
  • 12 Keedy NH, Keffala VJ, Altmaier EM. et al. Health locus of control and selfefficacy predict back pain rehabilitation outcomes. Iowa Orthop J 2014; 34: 158-165
  • 13 Tagay S, Düllmann S, Schlegl S. et al. Effekte stationärer Psychotherapie auf Essstörungssymptomatik, gesundheitsbezogene Lebensqualität und personale Ressourcen bei Anorexia und Bulimia nervosa. Psychother Psych Med 2011; 61: 319-327
  • 14 Böttche M, Kuwert P, Pietrzak RH. et al. Predictors of outcome of an Internet based cognitive behavioural therapy for post-traumatic stress disorder in older adults. Psychol Psychother 2016; 89: 82-96
  • 15 Cross D, Fani N, Powers A. et al. Neurobiological development in the context of childhood trauma. Clin Psychol 2017; 24: 111-124
  • 16 Dvier Y, Ford JD, Hill M. et al. Childhood maltreatment, emotional dysregulation, and psychiatric comorbidities. Harv Rev Psychiatry 2014; 22: 149-161
  • 17 Ball JS, Links PS. Borderline personality disorder and childhood trauma: Evidence for a causal relationship. Curr Psychiatry Rep 2009; 11: 63-68
  • 18 Infurna MR, Reichl C, Parzer P. et al. Associations between depression and specific childhood experiences of abuse and neglect: A meta-analysis. J Affect Disord 2015; 190: 47-55
  • 19 Agorastos A, Pittman JO, Angkaw AC. et al. The cumulative effect of different childhood trauma types on self-reported symptoms of adult male depression and PTSD, substance abuse and health-related quality of life in a large active-duty military cohort. J Psychiatr Res 2014; 58: 46-54
  • 20 Huh HJ, Kim KH, Lee HK. et al. The relationship between childhood trauma and the severity of adulthood depression and anxiety symptoms in a clinical sample: The mediating role of cognitive emotion regulation strategies. J Affect Disord 2017; 213: 40-50
  • 21 Schierholz A, Krüger A, Barenbrügge J. et al. What mediates the link between childhood maltreatment and depression? The role of emotion dysregulation, attachment, and attributional style. Eur J Psychotraumatol 2016; 26: 32652
  • 22 Kulkarni M, Pole N, Timko C. Childhood victimization, negative mood regulation, and adult PTSD severity. Psychol Trauma 2013; 5: 359-365
  • 23 Nelson J, Klumparendt A, Doebler P. et al. Childhood maltreatment and characteristics of adult depression: meta-analysis. Br J Psychiatry 2017; 210: 96-104
  • 24 Horan JM, Widom CS. From childhood maltreatment to allostatic load in adulthood: The role of social support. Child Maltreat 2015; 20: 229-239
  • 25 Sperry DB, Widom CS. Child abuse and neglect, social support, and psychopathology in adulthood: A prospective investigation. Child Abuse Negl 2013; 37: 415-425
  • 26 Van Voorhees EE, Dedert EA, Calhoun PS. et al. Childhood trauma exposure in Iraq and Afghanistan war era veterans: Implications for posttaumatic stress disorder symptoms and adult functional social support. Child Abuse Negl 2012; 36: 423-432
  • 27 Porter CA, Long PC. Locus of control and adjustment in female adult survivors of childhood sexual abuse. J Child Sex Abuse 1999; 8: 3-25
  • 28 Gust J. The effects of childhood sexual abuse on adult psychological adjustment as mediated by locus of control and explanatory style [Dissertation Abstract]. Detroit, Michigan: University of Detroit Mercy; 2000
  • 29 Moyer DM, DiPietro L, Berkowitz RI. et al. Childhood sexual abuse and precursors of binge eating in an adolescent female population. Int J Eat Disord 1997; 21: 23-30
  • 30 Pitzer LM, Fingerman KL. Psychosocial resources and associations between childhood physical abuse and adult well-being. J Gerontol B Psychol Sci Soc Sci 2010; 65: 425-433
  • 31 Brayden RM, Deitrich-MacLean G, Dietrich MS. et al. Evidence for specific effects of childhood sexual abuse of mental well-being and physical self-esteem. Child Abuse Negl 1996; 19: 1255-1262
  • 32 Romans SE, Martin J, Mullen P. Womenʼs self-esteem: A community study of women who report and do not report childhood sexual abuse. Br J Psychiatry 1996; 169: 696-704
  • 33 Giese AA, Thomas MR, Dubovsky SL. et al. The impact of a history of childhood abuse on hospital outcome of affective episodes. Psychiatr Serv 1998; 49: 77-81
  • 34 Walter KH, Buckley A, Simpson JM. et al. Residential PTSD treatment for female veterans with military sexual trauma: Does a history of childhood sexual abuse influence outcome?. J Interpers Violence 2013; 29: 971-986
  • 35 Schilling C, Weidner K, Schellong J. et al. Patterns of childhood abuse and neglect as predictors of treatment outcome in inpatient psychotherapy: a typological approach. Psychopathology 2015; 48: 91-100
  • 36 Sachs JY, McKendrick K, Banks S. The impact of early trauma and abuse on residential substance abuse treatment outcomes for women. J Subst Abuse Treat 2008; 34: 90-100
  • 37 Hautzinger M, Keller F, Kühner C. Beck Depressions-Inventar (BDI-II). Revision. Frankfurt/Main: Harcourt Test Services; 2006
  • 38 Kühner C, Bürger C, Keller F. et al. Reliabilität und Validität des revidierten Beck-Depressions-Inventars (BDI-II). Befunde aus deutschsprachigen Stichproben. Nervenarzt 2007; 78: 651-657
  • 39 Ehlers A, Steil R, Winter H. et al. Deutschsprachige Übersetzung der Posttraumatic Diagnostic Scale von Foa [Unpubliziertes Manuskript]. Oxford: Department of Psychiatry, Warnford Hospital Oxford; 1996
  • 40 Wulf H. Childhood Trauma Questionnaire. Entwicklung einer deutschsprachigen Version und Überprüfung bei psychiatrisch–psychotherapeutisch behandelten Patienten [Dissertation]. Lübeck: Medizinische Fakultät der Universität Lübeck; 2007
  • 41 Häuser W, Schmutzer G, Brähler E. et al. Misshandlungen in Kindheit und Jugend. Ergebnisse einer Umfrage in einer repräsentativen Stichprobe der deutschen Bevölkerung. Dtsch Arztebl Int 2011; 108: 287-294
  • 42 Field A. Discovering Statistics Using IBM SPSS Statistics. 4. Aufl. Los Angeles: Sage; 2013
  • 43 Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2. Aufl. New Jersey: Lawrence Erlbaum; 1988
  • 44 Domschke K, Deckert J. Prävention von Angststörungen. In: Klosterkötter J, Maier W. (Hrsg.) Handbuch Präventive Psychiatrie. Stuttgart: Schattauer; 2016: 153-176