Handchir Mikrochir Plast Chir 2019; 51(02): 111-118
DOI: 10.1055/a-0802-8882
Übersichtsarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Antibiotikatherapie von Infektionen bei Verbrennungspatienten – Eine systematische Übersichtsarbeit

Antibiotic treatment of infections in burn patients – a systematic review
K.S. Houschyar
1   Klinik für Plastische Chirurgie und Schwerbrandverletzte, Handchirurgiezentrum, Operatives Referenzzentrum für Gliedmaßentumore, BG Universitätskliniken Bergmannsheil, Bochum
,
C. Tapking
2   Klinik für Hand-, Plastische- und Rekonstruktive Chirurgie, Schwerbrandverletztenzentrum, BG Unfallklinik Ludwigshafen, Universität Heidelberg
3   Department of Surgery, Shriners Hospitals for Children-Galveston, University of Texas Medical Branch
,
D. Duscher
4   Klinik für Plastische Chirurgie und Handchirurgie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München
,
C. Wallner
1   Klinik für Plastische Chirurgie und Schwerbrandverletzte, Handchirurgiezentrum, Operatives Referenzzentrum für Gliedmaßentumore, BG Universitätskliniken Bergmannsheil, Bochum
,
A. Sogorski
1   Klinik für Plastische Chirurgie und Schwerbrandverletzte, Handchirurgiezentrum, Operatives Referenzzentrum für Gliedmaßentumore, BG Universitätskliniken Bergmannsheil, Bochum
,
S. Rein
5   Klinik für Plastische und Handchirurgie mit Schwerbrandverletztenzentrum, Klinikum Sankt Georg
,
D. Pförringer
6   Klinik und Poliklinik für Unfallchirurgie, Klinikum rechts der Isar, Technische Universität München
,
G. Reumuth
7   Berufsgenossenschaftliches Klinikum Bergmannstrost Halle, Klinik für Plastische und Handchirurgie, Brandverletztenzentrum
,
K. Weissenberg
8   Klinik für Plastische, Ästhetische und Handchirurgie, Städtisches Klinikum Dessau
,
G. Grieb
9   Klinik für Plastische Chirurgie und Handchirurgie, Gemeinschaftskrankenhaus Havelhöhe, Lehrkrankenhaus der Charité Berlin
,
L.K. Branski
3   Department of Surgery, Shriners Hospitals for Children-Galveston, University of Texas Medical Branch
,
F. Siemers
7   Berufsgenossenschaftliches Klinikum Bergmannstrost Halle, Klinik für Plastische und Handchirurgie, Brandverletztenzentrum
,
B. Behr
1   Klinik für Plastische Chirurgie und Schwerbrandverletzte, Handchirurgiezentrum, Operatives Referenzzentrum für Gliedmaßentumore, BG Universitätskliniken Bergmannsheil, Bochum
,
M. Lehnhardt
1   Klinik für Plastische Chirurgie und Schwerbrandverletzte, Handchirurgiezentrum, Operatives Referenzzentrum für Gliedmaßentumore, BG Universitätskliniken Bergmannsheil, Bochum
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

03 September 2018

02 November 2018

Publication Date:
14 February 2019 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Durch den Verlust der natürlichen Hautbarrierefunktion und folglich reduzierter Immunkompetenz infolge eines Plasmaverlustes sowie zahlreichen intensivmedizinischen Interventionen sind Verbrennungspatienten besonders gefährdet für Infektionen.

Studiendesign Systematische Übersichtsarbeit

Methoden In einer systematischen Übersicht der deutsch- und englischsprachigen Literatur zwischen 1990 und 2018 werden epidemiologische und diagnostische Aspekte sowie der therapeutische Einsatz von Antibiotika bei Infektionen von Verbrennungspatienten in klinischen Studien analysiert.

Ergebnisse Insgesamt erfüllten 53 randomisiert kontrollierte klinische Studien die Auswahlkriterien. Untersucht wurden verschiedene Arten/Applikationsformen der antibiotischen Prophylaxe bei Verbrennungswunden: Topisch, systemisch (generell), systemisch (perioperativ), nicht absorbierbare Antibiotika (= selektive Darmdekontamination), lokal (inhaliert) und jegliche Applikationsformen versus Kontrolle. Die frühe „Postburn-Prophylaxe“ wurde bei Patienten mit geringgradiger Verbrennung (sechs Studien) und Patienten mit schwerer Verbrennung (sieben Studien) untersucht. Die antimikrobielle Prophylaxe zeigte keine präventive Wirksamkeit des toxischen Schocksyndroms bei geringgradigen Verbrennungen, ist aber bei Patienten mit schweren Verbrennungen und der Notwendigkeit einer mechanischen Beatmung nützlich. Die perioperative Prophylaxe (= Metaphylaxe) wurde in zehn Studien untersucht.

Schlussfolgerung Der Nutzen für eine längerfristige systemische antibiotische Prophylaxe bei der Mehrheit von Verbrennungspatienten ist nicht evident. Leichte Infektionen in stabilem klinischen Zustand sind engmaschig zu beobachten, während bei schwerer Infektion die internationalen Sepsis-Leitlinien und das Tarragona-Prinzip empfohlen werden.

Abstract

Background Due to the loss of the natural skin barrier function with reduced immune competence as a result of a plasma loss and the numerous intensive care interventions, burn patients are particularly at risk for infection.

Study design systematic review

Methods A systematic review of German and English literature between 1990 and 2018 analyzes the epidemiological and diagnostic aspects as well as the therapeutic use of antibiotics in infections of burn patients in clinical trials.

Results A total number of 53 randomized controlled clinical trials met the inclusion criteria. Various types / forms of application of antibiotic prophylaxis in burn wounds were investigated: topically, systemically (generally), systemically (perioperatively), nonabsorbable antibiotics (= selective intestinal decontamination), locally (inhaled) and all forms of administration versus control. Early postburn prophylaxis was studied in low-severity patients (six studies) and severe burn patients (seven studies). Antimicrobial prophylaxis has shown no effectiveness in the prevention of toxic shock syndrome in low grade burns, but can be useful in patients with severe burns in need for mechanical ventilation. Perioperative prophylaxis has been studied in ten studies.

Conclusion The benefit of long-term systemic antibiotic prophylaxis in the majority of burn patients is not evident. Mild infections in stable clinical conditions should be closely monitored, while in severe infections, international sepsis guidelines and the Tarragona principle are recommended.

 
  • Literatur

  • 1 Norbury WB, Herndon DN, Tanksley J. Infection in Burns. Surg Infect 2016; 17 (02) 250-255
  • 2 Zuo KJ, Medina A, Tredget EE. Important Developments in Burn Care. Plast Reconstr Surg 2017; 139 (01) 120e-138e
  • 3 Rowan MP. et al. Burn wound healing and treatment: review and advancements. Crit Care 2015; 12 (19) 243
  • 4 Vincent JL. et al. Advances in antibiotic therapy in the critically ill. Crit Care 2016; 20 (01) 133
  • 5 Vanpellicom J. Practical initiatives in the prevention of cross infection. EDTNA ERCA J 2001; 27 (03) 116-122
  • 6 Avni T. et al. Prophylactic antibiotics for burns patients: systematic review and meta-analysis. BMJ 2010; 15 (340) c241
  • 7 Joshi S. Hospital antibiogram: a necessity. Indian J Med Microbiol 2010; 28 (04) 277-280
  • 8 Barajas-Nava LA. et al. Antibiotic prophylaxis for preventing burn wound infection. Cochrane Database Syst Rev 2013; 6 (06) 0
  • 9 Capoor MR. et al. Fungal infections in burns: Diagnosis and management. Indian J Plast Surg 2010; 43: 37-42
  • 10 van Langeveld I. et al. Multiple-Drug Resistance in Burn Patients: A Retrospective Study on the Impact of Antibiotic Resistance on Survival and Length of Stay. J Burn Care Res 2017; 38 (02) 99-105
  • 11 Hidalgo F. et al. Infections in critically ill burn patients. Med Intensiva 2016; 40 (03) 179-185
  • 12 Walker PF. et al. Diagnosis and management of inhalation injury: an updated review. Crit Care 2015; 19 (351) 0
  • 13 Roham M. et al. Epidemiologic analysis of central vein catheter infection in burn patients. Iran J Microbiol 2017; 9 (05) 271-276
  • 14 Russotto V. et al. Bacterial contamination of inanimate surfaces and equipment in the intensive care unit. J Intensive Care 2015; 3 (54) 0
  • 15 Becker K, Heilmann C, Peters G. Coagulase-negative staphylococci. Clin Microbiol Rev 2014; 27 (04) 870-926
  • 16 Morgenstern M. et al. Antibiotic Resistance of Commensal Staphylococcus aureus and Coagulase-Negative Staphylococci in an International Cohort of Surgeons: A Prospective Point-Prevalence Study. PLoS One 2016; 11 (02) e0148437
  • 17 Church D. et al. Burn wound infections. Clin Microbiol Rev 2006; 19 (02) 403-434
  • 18 Elek SD, Conen PE. The virulence of Staphylococcus pyogenes for man; a study of the problems of wound infection. Br J Exp Pathol 1957; 35 (06) 573-586
  • 19 van Rijen MM, Kluytmans JA. New approaches to prevention of staphylococcal infection in surgery. Curr Opin Infect Dis 2008; 21 (04) 380-384
  • 20 Kluytmans J, van Belkum A, Verbrugh H. Nasal carriage of Staphylococcus aureus: epidemiology, underlying mechanisms, and associated risks. Clin Microbiol Rev 1997; 10 (03) 505-520
  • 21 Lee EJ. et al. Nasal Colonization of Methicillin-Resistant Staphylococcus aureus in Patients with Chronic Suppurative Otitis Media. Korean J Audiol 2012; 16 (02) 75-79
  • 22 Tunevall TG. Postoperative wound infections and surgical face masks: a controlled study. World J Surg 1991; 15 (03) 383-387
  • 23 Cleven BE. et al. Identification and characterization of bacterial pathogens causing bloodstream infections by DNA microarray. J Clin Microbiol 2006; 44 (07) 2389-2397
  • 24 Ribeiro M, Monteiro FJ, Ferraz MP. Infection of orthopedic implants with emphasis on bacterial adhesion process and techniques used in studying bacterial-material interactions. Biomatter 2012; 2 (04) 176-194
  • 25 Ugburo AO. et al. An evaluation of the role of systemic antibiotic prophylaxis in the control of burn wound infection at the Lagos University Teaching Hospital. Burns 2004; 30 (01) 43-48
  • 26 Ergun O. et al. Prophylactic antibiotic use in pediatric burn units. Eur J Pediatr Surg 2004; 14 (06) 422-426
  • 27 Latenser BA. Critical care of the burn patient: the first 48 hours. Crit Care Med 2009; 37 (10) 2819-2826
  • 28 Welte T. et al. Concept for a study design in patients with severe community-acquired pneumonia: A randomised controlled trial with a novel IGM-enriched immunoglobulin preparation – The CIGMA study. Respir Med 2015; 109 (06) 758-767
  • 29 Scholte JB. et al. Ventilator-associated Pneumonia caused by commensal oropharyngeal Flora; [corrected] a retrospective Analysis of a prospectively collected Database. BMC Pulm Med 2015; 15: 86
  • 30 Tängdén T. Combination antibiotic therapy for multidrug-resistant Gram-negative bacteria. Ups J Med Sci 2014; 119 (02) 149-153
  • 31 Struck MF, Gille J. Fungal infections in burns: a comprehensive review. Ann Burns Fire Disasters 2013; 26 (03) 147-153
  • 32 Horvath EE. et al. Fungal wound infection (not colonization) is independently associated with mortality in burn patients. Ann Surg 2007; 245 (06) 978-985
  • 33 Cheng SM, Streifel AJ. Infection control considerations during construction activities: land excavation and demolition. Am J Infect Control 2001; 29 (05) 321-328
  • 34 Bordes J. et al. Cytomegalovirus infection in severe burn patients monitoring by real-time polymerase chain reaction: A prospective study. Burns 2011; 37 (03) 434-439
  • 35 Wurzer P. et al. Herpesviradae infections in severely burned children. Burns 2017; 43 (05) 987-992
  • 36 Bodi M. et al. Therapy of ventilator-associated pneumonia: the Tarragona strategy. Clin Microbiol Infect 2001; 7 (01) 32-33
  • 37 Sandiumenge A. et al. Therapy of ventilator-associated pneumonia. A patient-based approach based on the ten rules of “The Tarragona Strategy”. Intensive Care Med 2003; 29 (06) 876-883
  • 38 Nguyen TT. et al. Current treatment of severely burned patients. Ann Surg 1996; 223 (01) 14-25
  • 39 Dai T. et al. Topical antimicrobials for burn wound infections. Recent Pat Antiinfect Drug Discov 2010; 5 (02) 124-151
  • 40 Dakal TC. et al. Mechanistic Basis of Antimicrobial Actions of Silver Nanoparticles. Front Microbiol 2016; 7: 1831
  • 41 Rigo C. et al. Active silver nanoparticles for wound healing. Int J Mol Sci 2013; 14 (03) 4817-4840
  • 42 Adhya A. et al. Healing of burn wounds by topical treatment: A randomized controlled comparison between silver sulfadiazine and nano-crystalline silver. J Basic Clin Pharm 2014; 6 (01) 29-34
  • 43 Barillo DJ. Using mafenide acetate in acute and chronic wounds. Ostomy Wound Manage. 2002 Suppl 5–10
  • 44 Fong J, Wood F. Nanocrystalline silver dressings in wound management: a review. Int J Nanomedicine 2006; 1 (04) 441-449
  • 45 Poovelikunnel T, Gethin G, Humphreys H. Mupirocin resistance: clinical implications and potential alternatives for the eradication of MRSA. J Antimicrob Chemother 2015; 70 (10) 2681-2692
  • 46 Cartotto R. Topical antimicrobial agents for pediatric burns. Burns Trauma 2017; 5: 33
  • 47 Rosanova MT. et al. Fusarium spp infections in a pediatric burn unit: nine years of experience. Braz J Infect Dis 2016; 20 (04) 389-392
  • 48 Phillips SJ. Physiology of wound healing and surgical wound care. ASAIO J 2000; 46 (06) 2-5
  • 49 Diep BA. et al. Linezolid effects on bacterial toxin production and host immune response: review of the evidence. Curr Ther Res Clin Exp 2012; 73 (03) 86-102
  • 50 Udy AA. et al. The effects of major burn related pathophysiological changes on the pharmacokinetics and pharmacodynamics of drug use: An appraisal utilizing antibiotics. Adv Drug Deliv Rev 2018; 123: 65-74
  • 51 Branski LK. et al. Emerging infections in burns. Surg Infect 2009; 10 (05) 389-397
  • 52 Roberts CD, Leaper DJ, Assadian O. The Role of Topical Antiseptic Agents Within Antimicrobial Stewardship Strategies for Prevention and Treatment of Surgical Site and Chronic Open Wound Infection. Adv Wound Care 2017; 6 (02) 63-71
  • 53 Enzler MJ, Berbari E, Osmon DR. Antimicrobial prophylaxis in adults. Mayo Clin Proc 86 86 (07) 686-701
  • 54 Nichols DP. et al. Effects of azithromycin in Pseudomonas aeruginosa burn wound infection. J Surg Res 2013; 183 (02) 767-776