Ultraschall in Med
DOI: 10.1055/a-0753-0008
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Outcome and Associated Findings in Individuals with Pre- and Postnatal Diagnosis of Tetralogy of Fallot (TOF) and Prediction of Early Postnatal Intervention

Outcome und Assoziation bei Fallot-Tetralogie mit pränataler und postnataler Diagnosestellung und Prädiktion einer frühen postnatalen Intervention
Aline Wolter
1  Department of OB&GYN, Justus-Liebig-University and UKGM, Division of Prenatal Medicine, Giessen, Germany
,
Marie Gebert
1  Department of OB&GYN, Justus-Liebig-University and UKGM, Division of Prenatal Medicine, Giessen, Germany
,
Christian Enzensberger
1  Department of OB&GYN, Justus-Liebig-University and UKGM, Division of Prenatal Medicine, Giessen, Germany
,
Andrea Kawecki
1  Department of OB&GYN, Justus-Liebig-University and UKGM, Division of Prenatal Medicine, Giessen, Germany
,
Rüdiger Stessig
2  Köln, preanatalplus.de, Köln, Germany
,
Jan Degenhardt
2  Köln, preanatalplus.de, Köln, Germany
,
Jochen Ritgen
2  Köln, preanatalplus.de, Köln, Germany
,
Josef Thul
3  Department of Paediatric Cardiology, Justus-Liebig-University and UKGM, Giessen, Germany
,
Markus Khalil
3  Department of Paediatric Cardiology, Justus-Liebig-University and UKGM, Giessen, Germany
,
Johannes Herrmann
4  Statistikberatung, Statistical Consulting Service Giessen, Germany
,
Roland Axt-Fliedner
1  Department of OB&GYN, Justus-Liebig-University and UKGM, Division of Prenatal Medicine, Giessen, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

12 June 2018

12 September 2018

Publication Date:
19 November 2018 (eFirst)

Abstract

Purpose The aim of our retrospective evaluation was to compare the outcome of patients with prenatal and postnatal diagnosis of Tetralogy of Fallot (TOF) and to analyze prenatal echocardiographic parameters predicting intervention within 30 days postnatal.

Materials and Methods We evaluated 142 patients in our pediatric heart center and prenatal diagnosis center and prenatal practice Praenatal plus in Cologne between 01/08 – 06/16.

Results Within the prenatal diagnosis group, 6/74 fetuses (8.1 %) had TOF with pulmonary atresia (TOF-PA), and 6 (8.1 %) had absent pulmonary valve syndrome (TOF-APVS). 14 (18.9 %) had an abnormal karyotype including 9/14 (64.3 %) with microdeletion 22q11.2. 25 (33.8 %) had extracardiac malformation. 4 (5.4 %) had agenesis of ductus arteriosus (DA), 22 (29.7 %) had right aortic arch (RAA) and 9 (12.2 %) had major aortopulmonary collateral arteries (MAPCAs). Within the postnatal diagnosis group, no patient had TOF-PA, 4/68 (5.9 %) had TOF-APVS. 12 (17.6 %) had extracardiac malformations, 9 (13.2 %) had an abnormal karyotype including 2/9 with microdeletion 22q11.2. 10 (14.7 %) had RAA, 9 (13.2 %) had MAPCAs. There were no cases with agenesis of DA. Increasing z-score values of the left/right pulmonary artery (LPA/RPA) prenatally were associated with a lower probability for early postnatal intervention (RPA: p = 0.017; LPA: p = 0.013). Within the prenatal diagnosis group, 12 of 41 (29.3 %) live-born patients with follow-up and intention to treat needed early intervention versus 7 (10.3 %) in the postnatal diagnosis group (p = 0.02). Within the postnatal diagnosis group, there were no deaths, while 2 (4.9 %) post-intervention deaths occurred in the prenatal diagnosis group.

Conclusion There are no significant differences concerning post-intervention survival in the prenatal diagnosis group versus the postnatal diagnosis group. Complex cases may be underrepresented in the postnatal diagnosis group. Smaller RPA/LPA values prenatally seem to be associated with early postnatal intervention.

Zusammenfassung

Ziel Ziel unserer retrospektiven Auswertung war der Outcome-Vergleich von Patienten mit pränatal und postnatal diagnostizierter Fallot-Tetralogie (TOF) sowie die Auswertung fetaler Echokardiografie-Parameter im Hinblick auf Prädiktion einer Intervention innerhalb 30 Tage postnatal.

Material und Methode Ausgewertet wurden 142 Patienten, die von 01/08 – 06/16 in unserem Kinderherz-Zentrum, unserer Pränataldiagnostik oder in der Praxis Praenatal plus in Köln vorstellig waren.

Ergebnisse In der Pränatal-Diagnose-Gruppe waren 6 von 74 (8,1 %) mit TOF und Pulmonalatresie (TOF-PA), 6 (8,1 %) mit absent-pulmonary-valve-syndrome (TOF-APVS). 14 (18,9 %) hatten einen auffälligen Karyotyp, darunter 9/14 mit Mikrodeletion 22q11.2 (64,3 %). 25 (33,8 %) hatten extrakardiale Fehlbildungen. 4 (5,4 %) hatten eine Ductus arteriosus (DA) -Agenesie, 22 (29,7 %) einen rechten Aortenbogen (RAA), 9 (12,2 %) hatten aortopulmonale Kollateralen (MAPCAs). In der Postnatal-Diagnose-Gruppe waren keine Patienten mit TOF-PA, 4 von 68 (5,9 %) hatten TOF-APVS. 12 (17,6 %) hatten extrakardiale Fehlbildungen, 9 (13,2 %) hatten einen auffälligen Karyotyp, darunter 2/9 mit Mikrodeletion 22q11.2. 10 (14,7 %) hatten ein RAA, 9 (13,2 %) hatten MAPCAs. Es gab keine DA-Agenesien. Pränatal höhere z-Werte der linken/rechten Pulmonalarterie (LPA/RPA) waren mit einer niedrigeren Wahrscheinlichkeit für eine frühe postnatale Intervention assoziiert (RPA: p = 0,017; LPA: p = 0,013). Innerhalb der Pränatal-Diagnose-Gruppe benötigten 12 von 41 (29,3 %) Lebendgeburten mit follow-up und Intention-to-treat eine frühe Intervention versus 7 von 68 (10,3 %) innerhalb der Postnatal-Diagnose-Gruppe (p = 0,02). In der Postnatal-Diagnose-Gruppe gab es keine Todesfälle, in der Pränatal-Diagnose-Gruppe gab es 2/41 (4,9 %) Todesfälle postinterventionell.

Schlussfolgerung Es zeigten sich keine Unterschiede hinsichtlich post-interventionellem Überleben in der Pränatal-Diagnose-Gruppe versus Postnatal-Diagnose-Gruppe. Komplexe Fälle könnten in der Postnatal-Diagnose-Gruppe unterrepräsentiert sein. Pränatal kleinere RPA/LPA-Werte scheinen mit einer frühen postnatalen Intervention assoziiert zu sein.